יום רביעי, 26 בדצמבר 2007

רגעי נחת של התפתחות מקצועית של מורים

באחד מבתי הספר שבהם אני מדריכה זו שנה שנייה, היו לי היום שתי שיחות עם מורות. שתי מורות, שלפני שנה היו במקום אחר לחלוטין מהמקום בו הן נמצאות היום מבחינת יחסן למחשבים ותחושת ההתפתחות המקצועית שלהן. אחת המורות, שבשנה שעברה לא ידעה לעבוד במערכת, אבל נסתה ורצתה מאד, ספרה לי שבבתי ספר שבהן היא עובדת ואין מחשבים, היא מתחילה להרגיש שהמחשב חסר לה. אחרת, שבשנה שעברה גלתה הרבה התנגדויות ולא היתה בטוחה בערך המוסף של המחשב בהוראה, ספרה לי שהשנה, אחרי שהשתחררה מהלחץ הראשוני של החששות איך עושים כל דבר, היא יודעת בבירור שהשימוש במחשבים מביא אותה למקומות אחרים בהוראה, כגון לדוגמא לשימוש בחומרים ויזואליים, ממחישים מאד. שימוש שללא המחשבים, לא היה אפשרי מבחינתה. מורה זו עשתה כברת דרך ארוכה מאד מהמקום בו היתה בשנה שעברה למקום הבטוח בו היא נמצאת עכשו. היא יודעת לזהות את הערך המוסף של השימוש במחשבים, היא פנוייה לחפש חומרים שיקלו עליה את מלאכת ההוראה ויעזרו לקדם את ההבנה של התלמידים. היא יודעת לצרוך נכון את ההדרכה . מורה זו הדגישה בפני שבשנה שעברה ההשתלמות שנתנו לכלל המורים הקדימה הרבה את זמנה, והיא מבחינתה הרגישה הצפה רבה, דבר שמנע ממנה את היכולת להתקדם ואת היכולת להחליט למה היא זקוקה ולמה לא. ההצפה בעצם שיתקה אותה, וגרמה לה לתחשות חוסר אונים מסוימת. השנה, כשהיא כבר יודעת את העקרונות לעבודה בסביבה, ומרגישה בטחון לעבוד לבד, היא גם יודעת להגדיר לעצמה טוב יותר למה היא זקוקה, אילו מיומנויות היתה רוצה לפתח עוד. היא מרגישה שהמטלות שהיא נותנת השנה לתלמידים מורכבות יותר, דורשות חשיבה ברמות גבוהות יותר, וכן שהאחריות ללמידה עוברת לתלמדיים.

מורה זו התלוננה מאד בשנה שעברה על כך שאין תוכנת שליטה ושקשה לה מאד לראות מה קורה בכיתה בזמן שהתלמידים עובדים. בשנה שעברה המורה חשבה שאחת הסיבות שמונעות ממנה להתקדם עם התלמידים והניידים קשורה לעובדה שאין לה תוכנת שליטה. השנה מורה זו טוענת שאין לה כל צורך בתוכנת השליטה- היא פנויה יותר רגשית לטייל בין התלמידים ואפילו פיתחה כבר חושים ויכולה לראות לפי העיניים של התלמידים אם הם איתה או גולשים במחוזות אחרים.
אחת העובדות שהמורה מצביעה עליהן היא שתלמידים שלא עבדו בעבר, לא עובדים גם כיום, ואלו שעובדים, אין לה צורך לבדוק היכן הם ולשלוט עליהם, כי בכל מקרה בזמן העבודה החופשית התלמידים לא נמצאים תחת תוכנת השליטה. זאת ועוד: המורה מודה שבשנה שעברה אנחנו כמדריכות אמרנו את הדברים והרגענו אותה שהדברים יסתדרו עם הזמן, אבל היא לא היתה פנוייה לשמוע ולקבל זאת, והשנה היא רואה שאכן הדברים מסתדרים.

רגעים של נחת רוח מקצועית, כבר אמרתי?

8 תגובות:

gabi arad אמר/ה...

חשוב מאד שמורים יקראו זאת. אפשר להזמין אותם?

gabi arad אמר/ה...

למה כל המגיבים צריכים לעבור מערכת יסורים של חתימה, רישום לבלוגר, הזדהות עם סיסמה?

אורנית אמר/ה...

העלית נקודה מעניינת:
"היא יודעת לצרוך נכון את ההדרכה".
מהי צרכנות נבונה של הדרכה? מעניין להגדיר את זה מנקודת מבט של מדריכה ומנקודת מבט של מודרכות.
אורנית

אסתיד אמר/ה...

כשאני אומרת צריכה נבונה של הדרכה מבחינתי כמדריכה אני מתכוונת שהמורה מגיע מוכן למפגש ההדרכה: עם שאלות ונקודות שהוא רוצה לברר ולבדוק, עם שאלות פדגוגיות שנובעות מהשימוש במערכת וגם עם לבטים כמו לדוגמא כיצד כדאי להעביר נושא מסוים? איזה מטרות להדגיש? מה התלמידים ירוויחו מהמשימה. לגבי המורים המודרכים - אברר אתם מה זאת אומרת מבחינתם לצרוך את ההדרכה בצורה נבונה...ואשתף בבלוג.

Unknown אמר/ה...

בסופו של דבר הכל נמדד בותק ובנסיום בשטח, כאשר המורה התנסתה כבר והבינה ששום תוכנת שליטה לא תעזור לה אלא רק ההבנה והדרך שלה עצמה שהיא בוחרת לעבוד עימה אז הכל נירגע ונהיה למקצועי יותר.

Unknown אמר/ה...

שמחה לקרוא זאת. אני חייבת לציין שכמורה לעתיד יש לי חששות בנוגע לשימוש בטכנולוגיה בהוראה מכמה סיבות. איך להשתמש בטכנולוכגיה זו ללמידה? מתי כדאי ומתי לא?... כיף לשמוע על הצלחה של שימוש בטכנולוגיה לקידום התלמידים והמורה.
נופר

Unknown אמר/ה...

אכן רגעי נחת. אני יכלה להבין אותן שהרגישו מוצפות ומעריכה אותן שהצליחו להתגבר על הרגשה זו וללמוד ולהתייעל בכיתה ובשימוש במחשב בכיתה ככלי לימודי. בשימוש נכון והדרכה מתאימה זה יכול להוות כלי מצוין לפיתוח חשיבה עצמאית מוגברת של התלמידים.

שיר ברגזין אמר/ה...

שיר ברגזין- טכנולגית מידע
אכן נחת רוח מקצועית זה מה שזה!
האמת, שהזדהתי רבות עם המורה שחששה מפני הטכנולוגיה בתחילה.
גם אני השנה בהתנסות הלימודית בבית הספר, התנסתי בבית ספר דיגיטלי, paperless. בתחילה זה היה לי מאוד מוזר וגם מלחיץ מאוד לקראת העברת שיעור פרונטלי בכיתות, אבל עכשיו עם סיום השנה שם, המחשב נראה פתאום חלק כל כך חשוב ודומיננטי במערכת ההוראה, שבית ספר אחר, ללא מחשבים, יראה בעיני מוזר ושונה.
למדתי כי אכן המחשבים תורמים מאוד לתהליך הלמידה בכיתה,והלימוד הופך להיות חוויתי ומעניין יותר.