יום שני, 10 בדצמבר 2007

סוגיית ההורים

יותר ויותר אני שומעת ממנהלי בתי ספר, לא רק של מחשבים ניידים או של חדשנות בחינוך על מעורבותם הרבה של ההורים, על נטייתם להכנס גם לפדגוגיה, על רצונם להיות שותפים אמיתיים מצד אחד, ובעלי זכות בקורת ודיבור מהצד השני. זה נכון בכל בתי הספר , אך זה נכון במיוחד בבתי הספר שבו הורים רוכשים מכספם מחשבים ניידים שעלותם יכולה להגיע עד ל- 3,000 ש"ח. בחו"ל ההורים הם ממש בעלי מניות בבית הספר, נושאים ונותנים עם מורים על משכורתם ובוחרים מנהלים שיעמדו בראש ביה"ס. בארץ אנחנו עדיין לא שם, אבל קניה של מחשבים ניידים בסכומים גבוהים על ידי ההורים, הופכת להיות מעין הצדקה למעורבות הורים מוגברת. בבתי הספר של הניידים יש ועדות התנעה והיגוי של הורים, שמעוניינים ללמוד את הנושא לעומקו. יש בקשה של הורים להבין כיצד פועלים בסביבה, ורצון אמיתי לעקוב מקרוב אחרי התהליכים. יש אפילו הורים שמוכנים לתרום מזמנם ולהכין מצגות עבור המורים.

בבתי הספר הללו אכן ניתן מענה לרצונם של ההורים בשותפות אמיתית , הן על ידי הקמת ועדות שבהם ההורים שותפים מלאים והן בארגון ערבי הורים, שבהם ההורים מגיעים לבתי הספר עם המחשבים הניידים של ילדיהם, יושבים על ספסל הלימודים ומתנסים ממש בפועל בכניסה לסביבה , בפתיחת תיקיה של חומרי לימוד, בכניסה לאתרים מקושרים ובמענה בפורום . נושא השיווק להורים תופס נפח גדול מאד בתוכניות מעין אלו ויש לתת עליו את הדעת. השיווק חייב להעשות לאורך כל השנה, כל שנה, ולא מספיקה ההתלהבות של הכניסה לתוכנית חדשה. ההורים מעוניניים לראות את התפתחות התוכנית כמו גם את ילדיהם מתפתחים במיומנויות מחשב, בפעילויות הדורשות מורכבות גבוהה יותר בשילוב המחשב. ויש להם גם רצון לשמוע על ההשגים, בלי המחשבים ובעיקר אתם!

ארגון ההורים "לערבי הסברה" יכול להיות סביב נושאים כמו גלישה בטוחה, הרצאות עדכניות על שילוב של מחשבים בהוראה-למידה, מהנעשה בתחום בעולם, פרוייקטים משותפים שניתן לחשוב עליהם כגון: שורשים, מוזיאונים וירטואליים וכו'.
בחודש הקרוב מתוכנן אירוע הורים כזה. אני מבטיחה לכתוב עליו בבלוג.

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

פוטנציאל מצויין יש פה למעורבות ההורים דרך סוגיית המחשבים, גם הורים אשר אין ביכולתם את האפשרות לשבת ולעבוד עם הילד על המחשב, להסביר לו דברים ולענות על שאלות כי הוא אינו מבין או אינו רכש מספיק מידע על המחשב אז פה הוא בטוח ילמד דבר או שניים!

Unknown אמר/ה...

להורה אשר רוצה להיות מעורב יותר בתהליך הלמידה וההתפתחות של ילדו אך אין לו את הכלים, ערב הורים ומטה- למידה על מה שקורה בכיתה יכולה להוות דרך מצויינת עבורם.