יום רביעי, 2 באפריל 2008

ביקורים ביקורים...

מטבע הדברים- בתי ספר שתלמידים לומדים בהם עם לפטופים אינם חזיון נפוץ במדינתנו, וכך נמצאים בתי הספר בהם נעשית למידה אינטנסיבית בלפטופים במוקד "העליה לרגל". באים לראות את התלמידים לומדים עם ניידים מכל קצווי הארץ, ראשי רשויות, מנהלי בתי ספר אחרים, אנשים בכירים במערכת החינוך ועוד.. היום בקרו בבתי הספר בישוב מורי מורים המכשירים את דור העתיד של מערכת החינוך. הביקור גרם לי לחשוב על נושא החלוציות ופריצת הדרך מזווית נוספת. קשה לפעמים להעביר את עוצמת העשייה, החווייה, ההתלבטויות, בביקור אחד, ארוך ככל שיהיה, ואפילו יכיל הצצה לא כ"כ חטופה ליותר מבית ספר אחד. קשה לפעמים לתפוס את גודל השינוי כששבויים בפרדגימות ישנות. עד כמה באמת ראשי המערכת נכונים לקבל את המהמפכה השקטה שמתחוללת בגני תקווה? עד כמה פתוחים הם בעצמם? עד כמה מגיעים אנשים ללא דיעות קדומות ? עד כמה הם מוכנים באמת לוותר על המוכר, הידוע, הקונבנציונאלי וללכת בדרך חדשה? בדרך שעדיין רבים בה סימני השאלה על סימני הקריאה? לפעמים נדמה לי שגם אני עדיין לא מפנימה את גודל השינוי ואת עוצמתו. אחת האמירות היום גרמה לי לחשוב מחדש על המשמעות של המחשב ככלי. אנחנו כמערכת חינוך , טוענים כל הזמן, שהמחשב הוא רק כלי והוא משרת אותנו בתהליכי ההוראה-למידה. אבל בעצם, המחשב הוא אורח חיים, הוא משמש כסוכן תרבות וסוציאליזציה. האם אנחנו מודעים לכך עד הסוף? האם איננו עושים לעצמנו חיים קלים כשאנחנו משכנעים את עצמנו שהמחשב הוא רק כלי? היום, בעידן הרשתות החברתיות, בעידן שבו אם שמך אינו מופיע בחיפוש בגוגל אינך קיים, האם המחשב הוא רק כלי? והדברים שדווקא הילדים העלו היום גרמו לי לחשוב שהוא הרבה מעבר לזה. התלמידים שדברו על החברות הוירטואלית, שקיימת מעבר לחברות הפיזית, על בעיות בריאותיות חדשות שעלולות להווצר כתוצאה משימוש במחשבים ועוד ועוד.. תלמידים שדברו בפתיחות רבה, במודעות גבוהה מאד גרמו לי לחשוב שזהו העולם שהם חיים בו כל הזמן. בשבילם המחשב כנראה, הוא הרבה יותר מכלי, הוא חלק בלתי נפרד מהחיים עצמם... ואם זה כך, בוודאי שהוא חלק מחייהם כתלמידים. אני מוכרחה להודות שעד היום לא הסתכלתי על הזווית הזו. מה דעתכם?

9 תגובות:

ida1234 אמר/ה...

אני גם מאמינה שהמחשב ותקשורת האינטרנט מהווים תרבות חדשה עם שפה, כללי התנהגות, טכסים, סכנות... וכמו בכל תרבות אחרת חייבים להתנהל בתרבות הזו זמן מסויים כדי להכיר אותה טוב יותר!! הביקור בגני תקווה שימח אותי מאוד כי ראיתי מורים ותלמידים שלומדים להכיר את החיים בתרבות הזו - אומנם , כמו כל עולה חדש, בהתחלה משמרים התנהגויות מהתרבות הקודמת אבל אין לי ספק שככל שיעבור הזמן ההרגלים הישנים ישתנו ויותאמו לתרבות החדשה!
אני מסירה את כובעי הווירטואלי בפני כל ההרפתקנים שלא חוששים להתנסות בחדשנות.
בהצלחה
אידה

אנונימי אמר/ה...

אסתי כתבה : "טוענים כל הזמן, שהמחשב הוא רק כלי והוא משרת אותנו בתהליכי ההוראה-למידה. אבל בעצם, המחשב הוא אורח חיים..."
השאלה מה זה אורח חיים. גם המעבר מכביסה בנהר לכביסה במכונה שינתה את אורח החיים, אך האם מדובר כאן בשינויים שיכולים לשנות את התודעה וההבנות במובן הכי עמוק של המלים האלה? לדעתי התשובה היא:כמעט שלא.
בביקור בגני תקווה ראיתי דברים שמצאו חן בעיניי אך גם דברים מתמיהים.האם שיעורי בית פשוטים צריכים להעשות בכיתה?
האם זהו החידוש העצום של הלמידה באמצעות מחשבים?
יחד עם זאת, ראיתי גם דברים יפים

אסתיד אמר/ה...

לא חייתי בתקופה בה עברו מכביסה בנהר לכביסה במכונה, אבל אני בטוחה שהמעבר הזה השפיע על אורח חיי האנשים ברמה הפשוטה ביותר כמו לדו' שינוי הצורך לקום מוקדם בבוקר לעבודת הכביסה בנהר. העובדה שהמכונה היתה בבית ואפשרה לכבס בכל שעה משעות היום, בוודאי היתה לה משמעות עמוקה ביותר על תחושת החופש, העצמאות ועוד. אני מאמינה שמהלכים הקשורים לשינוי תרבות לא ניתן לשפוט אותם , אלא ממרחק של זמן. גם הכמרים התנגדו מאד לכך שכל ההמונים הנבערים מדעת יהפכו לקוראים והיו בטוחים שהדבר נדון לכשלון.
ובקשר לשיעורי הבית - אינני יודעת למה מתכוון הכותב האנונימי, אבל עלי לציין שהלמידה בכיתה כוללת גם עבודה עצמית במהלך השיעור כשהמורה נוכח על מנת לאפשר דיאלוג מורה תלמיד. ולא שאני מצדיקה את העובדה אבל מהכרותי עם תלמידים, שיעורי בית הם לא משהו שהייתי בונה עליו הרים וגבעות... אנחנו נוטים לומר שיעבדו בבית, אבל הרבה מדי מהם לא ממש עושים את זה ברצינות כפי שהיינו רוצים לראות..

adi אמר/ה...

ראשית אני רוצה להודות לכל הצוותים שאירחו אותנו בגני תקווה על ההזדמנות לראות מקרוב את עולם המחר קורה היום וכאן. נכון שישנם חבלי קליטה ולעתים קרובות משתמשים בדידקטיקות ישנות עם הטכנולוגיות החדישות אך אני משוכנעת שצוותי המורים והיועצים שלהם יכינו תוכניות ראויות ויטמיעו את השימוש בטכנולוגיה לטובת הלומדים ומקווה מאוד שהנכדים שלי לא ילכו לבית ספרם עם עשרה ספרים ועשרים מחברות אלא עם מחשב אישי בלבד.
עדי

מיכל אמר/ה...

שלום לכולם,
כשסיפרתי לביתי בכיתה ח' על הביקור בחט"ב בגני תקווה - על המחשבים הניידים לכל הילדים ישובים על השולחן, על השיעור בשילוב מחשב ובכלל על תשתית האינטרנט, הטכנאי הצמוד וכו, היא שאלה אם גני תקווה רחוקה מתל אביב.......

כמו אידה אני מאמינה שהתקשוב הוא תרבות, שפה, קודי התנהגות ועוד ועוד....
כדי שאילו יוטמעו ויעשה שינוי, צריך זמן, הדרכה אינטנסיבית, הכנסת מורים חדשים ומעודכנים בדרכי עבודה בשילוב מחשב למערכת וכו.

חשיבות הפרוייקט בעיני היא ההבנה שהמחשב הוא חלק מהחיים שלנו ולא יכול להיות שלא יהווה חלק מתהליכי ההוראה והלמידה בבית הספר להשגת למידה משמעותית ותורמת.
ולראייה תוך זמן קצר לתהליכי שינוי, מופעל מערך הדרכה בבית הספר, מורים שלא היו מיודדים עם המחשב כבר מרגישים אחרת, ונעשות הפעלות מתוקשבות במהלך השיעורים.
גם אם ניתן עוד לשפר וברור שניתן, זהו צעד ענק......

וכל זה מוביל להכשרת המורים שיגיעו בשנה הבאה, בעוד שנתיים לבתי הספר הללו. האם הם הוכשרו לעבודה מתוקשבת בבית הספר? האם הם יוכלו להוביל תהליכי שילוב תקשוב בעבודה בבית הספר?\
האם אנו מחנכים את הסטודנטים לתרבות החדשה הזו? לפוטנציאל, לדרך העבודה, להתאמות לתלמידים, לסכנות???
זו השאלה שצריכה להעסיק אותנו!!!

מיכל

אסתיד אמר/ה...

מיכל
אני מודה לך על שאלותייך המעמיקות. גם אני כמוך, חושבת שהמכללות המכשירות את מורי המחר צריכות להעסיק את עצמן בשאלות המשמעותיות שאת שואלת: האם במכללות מכשירים את המורים הללו שיקלטו בעתיד בבתי ספר בהם התקשוב הוא אורח חיים? האם הן עושות די? האם המורים בהן משלבים בעצמם את התקשוב כאורח חיים ומהווים בכך מודלינג לתהליכי למידה-הוראה אחרים?

אנונימי אמר/ה...

שלום אסתי,
אנא פרטי לנו כיצד קידם המחשב את הלומדים וכיצד התפתחו ההישגים הלימודיים של הלומדים.אשמח לשמוע.

אנונימי אמר/ה...

אני מבקשת לחזור להערתה של מיכל ותשובתה של אסתי לגבי המכללות להכשרת מורים.
עד כמה שידוע לי אין " תכנית לימודים" מחייבת יותר או פחות בנושא של שילוב המחשב.
ממה ששמעתי לגבי המתווה החדש של מוסדות הכשרת המורים, הקןרסים של שילוב המחשב יורדים - נעלמים, מרשימת הקורסים שינתנו במכללה.
זאת לפחות התכנית לגבי המכללה שלי. אם לא השנה, אז שנה אחרי.
בכל אופן, ההנחה היא שמורה ששולט בכלי המחשב- Word, Power Point וכו' ידע לשלב את המחשב.
כך שאפ השאלה היא אם המכללות עושות די , התשובה היא לא, והן תעשינה עוד פחות בשנים הקרובות.

אסתיד אמר/ה...

צר לי מאד לקרוא שהמכללות מתכוונות לעשות פחות ממה שהן עושות היום. כמי שמאמינה שלא ניתן לדבר על מבלי לעשות את אני חוששת מאד מההשפעה השלילית שמהלך כזה יכול לגרום.
אני מלמדת השנה במכללה. למרות שכל הקורס נעשה במתכונת פנים אל פנים אני כל הזמן מכריחה את הסטודנטים להשתמש באתר מלווה שיעור, להשיב בפורום ( נותנת ממש צינון על הנושא כחלק מהציון הכללי של הקורס) לא משכפלת חומרים - מעלה הכל לאתר על מנת שהסטודנטים יורידו את החומרים ויכנסו לאתר ועוד.... הייתי ממש שמחה לבטל חלק ממפגשי פנים אל פנים על מנת שיעבדו ברשת.
ממש עצוב לקרוא את דבריכם...