יום שלישי, 2 בדצמבר 2008

תקלות טכניות

בשבועיים האחרונים פגשתי הרבה מורים מתוסכלים ואפילו מיואשים מאד. הסיבה לתסכולם ולייאושם הן התקלות הטכניות הרבות. אין דבר מרגיז יותר מאשר להכין שיעור שבו התלמידים ישתמשו בניידים ולגלות במהלכו שהאינטרנט לא עובד, הקמפוס הוירטואלי לא נפתח והזמן שצריך לחכות למסמך שיפתח אינו ריאלי. מורים מדווחים יותר ויותר על תקלות טכניות בזמן השיעור ועל הקושי העצום שתקלות אלו יוצרות. כשתלמידים נכנסים "לאמוק" ומתחילות קריאות ביניים מכל כיווני הכיתה: "לא עולה לי , כן עולה לי, לא נפתח לי, לא יורד לי וכו'"... אחת הבעיות היא שקשה לצפות את התקלות מראש ולעיתים גם בניטור בזמן אמת לא ברור מהי התקלה. פתאום מתברר, שהפעלת חסימת אתרים ברמה גבוהה חוסמת גם את האתר של הקמפוס הוירטואלי ויש לשחרר את החסימה ולהתפשר על רמת חסימה נמוכה יותר. עוד מתברר, שמספיק שתלמידים בכיתה אחרת, שיש לה לדוגמא שיעור חופשי (או רחמנא ליצלן תלמיד אחד לא ממושמע שיושב בכיתה, משחק, ולא "נתפס" על ידי המורה) ישחקו משחק רשת כלשהו, ופתאום הרשת איטית וכבדה להחריד וחווית הגלישה הופכת לזחילה איטית ומעצבנת. קשה לדרוש מהמורים להגיע עם מערכי שיעור חליפיים לכל שיעור וזה גם לא הגיוני, והתובענות של תחזוקת מערכת שיש בה כ- 500 משתמשים, גם אם לא כולם גולשים בעת ובעונה אחת היא גבוהה ביותר.

במישור הטכני - יש צורך במנהל מערכת (System Manager) מנוסה ורציני. נכון להיום, קיימת תמיכה טכנית בבתי הספר, אבל תמיכה זו נותנת רק מענה חלקי לצורך העצום שקיים בבתי הספר. יש צורך לתגבר את מערך התמיכה הטכנית וליצור מצב שבמשך כל שעות הלימודים יש כיסוי מלא של אנשי תמיכה בבתי הספר.


במישור הפדגוגי יש לשוב ולשוחח עם התלמידים על מטרת הכנסת המחשבים לבית הספר, לחזור ולהדגיש את התקנון הבית ספרי ביחס למחשבים ואף להעניש תלמידים שמחבלים ברשת באמצעות הורדת תוכנות שנאסרו להורדה או שנתפסו משחקים משחקי רשת בתחום בית הספר. יש לקחת בחשבון שיהיו פה ושם תקלות טכניות אבל אני מקווה שהטיפול הזה יקל מאד על התסכול של המורים ויקטין בהרבה את מספר התקלות המתעוררות במהלך יום הלימודים.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני מזהה עם הנאמר על בעיות טכניות המעכבות תהליך הטמעה ושלוב המחשב בהוראה.

Unknown אמר/ה...

אני מסכימה כי אם רוצים לשלב דבר כזה בהוראה יש לבדוק לפני כן שהכל מנוהל כמו שצריך ושזה יכול לעבוד טוב. אם לא קיים מערכבת מספיק חזקה יש לוות רולהכין מערך שיעור אח רמראש.

שני הלוי