יום רביעי, 12 בנובמבר 2008

מהו בית ספר מתוקשב?

השבוע, נפגשתי עם מנהלת בית ספר, שנסתה להסביר לי כיצד היא רואה את בית הספר שלה וכיצד היא מגדירה מהו , לדעתה בי"ס מתוקשב. בבי"ס זה קיימות מספר מערכות תקשוב, כשלכל מערכת מאפיינים משלה, וגם שימושיות קצת שונה. המערכת הראשונה שפועלת בביה"ס היא מערכת של קמפוס וירטואלי, מערכת מסוג LMS שבו לכל מורה יש סביבת הוראה- למידה משלו, עליה הוא אחראי, ואליה הוא מזין הודעות שבועיות, משימות, מטלות. באמצעות הקמפוס עוקב המורה אחרי כניסות תלמידים והביצועים שלהם. מערכת זו סגורה בפני אנשים מחוץ לבית הספר, אך פתוחה באמצעות שם וסיסמא לתלמידים ולמורים. מערכת נוספת שקיימת בבית הספר הזה, היא מערכת של אתר בית ספרי. במערכת זו יש אזורים פתוחים לכולם, אך יש גם אזורים סגורים בשם וסיסמא, כמו לדו' "פורום חדר מורים", שבו כל המורים חברים ושותפים לקבלת החלטות פדגוגיות, שנעשות כמובן, באמצעות תקשורת וירטואלית. התלמידים שמתעדכנים בשינויי מערכת ובלוח הבחינות, נכנסים לאתר הבית ספרי מדי יום, בנוסף לכניסתם לסביבת הקמפוס הוירטואלי. בכל אחת מהסביבות, הם מקבלים מידע שונה, וידח עם זאת הם אינם מתבלבלים - הם יודעים לאיזה סוג של מידע לצפות מכל אחת מהמערכות.
התקשורת בין ההורים למנהלת, נעשית כולה גם היא באופן וירטואלי באמצעות הדואר האלקטרוני. למנהלת עצמה, יש את כתובות הדוא"ל של כל ההורים בבית הספר.
בנוסף לשתי מערכות אלו, שפועלות זו לצד זו שנתיים, ומעלות שאלות חשובות הקשורות לסוגי המידע השונים שמנהלים בכל אחת מהסביבות השונות, נכנסה השנה מערכת הקשורה להערכת תלמידים. במערכת זו, המורה רושם איחורים, חיסורים, הפרעות, אי הכנת שיעורי בית, ביטולי שיעור, בעיות תלבושת אחידה, ציונים, בחנים והערכות של מטלות ביצוע. באופן כזה, המידע שמצטבר על התלמיד מתעדכן כל הזמן, ומאפשר לראות את תמונת המצב לגבי התלמיד בזמן אמת. מערכת הערכה זו מאפשרת למנהל להיות מעודכן לגבי אחרון התלמידים, בכל בעיות ההתנהגות והמשמעת הקשורות אליו, וכן בביצועי המורים ביחס לשמירה על כללי ההתנהגות וקיום שיעורים.

לדעתה של המנהלת, עצם העובדה שביה"ס פועל בשלוש מערכות שונות שכל אחת מהם עונה לו על צרכים יעודיים אחרים, כבר מסמנת אותו כבית ספר מתוקשב. על פדגוגיה מתוקשבת , לא דברנו, אך יחד עם זאת, ברור לי שקפיצת הדרך שמורי בית הספר הזה עשו במשך שנתיים היא ענקית. היה לי ברור שהמערכת הזו הוכנסה בקלות רבה כל כך לבית הספר,מכיוון שכל המורים בבית הספר הזה כבר שולטים במיומנויות המחשב, יודעים לעבוד במייל, בפורום, בתיבת מטלות, ובכלל, לא פוחדים יותר מהמחשב. כשהתחלתי לעבוד לפני שנתיים בבית הספר זאת כלל לא היתה תמונת המצב. אז (שלא היה כל כך מזמן אם חושבים על זה ...) היו בביה"ס מורים רבים שלא התנהלו באופן שוטף במייל, לא העלו והורידו קבצים ובכלל לא היו מיומנים בשימושי מחשב. כן, חשבתי לעצמי , כל המורים בחדר המורים הזה עשו כברת דרך ארוכה מאד. הרגשתי הרבה גאווה בשבילם ונחת בשבילי.

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אין ספק שמעבר כזה הוא שלב חשוב בהתפתחות בית הספר והפיכתו לארגון מתוקשב.
אני מניחה שמדריכה שמובילה שינוי כזה חשה תחושת נחת רבה.
נראה כי גם הפדגוגיה באה לידי ביטוי במערכות LMS שהופכות להיות חלק מהלמידה הכיתתית.
האם הלמידה הזו מתבטאת רק במטלות, הודעות וכו?

אריאלה

אסתיד אמר/ה...

אריאלה תודה על תגובתך.
כמובן שהלמידה הזו אינה מתבטאת רק בעבודה במטלות, בהודעות וכו' כמובן שיש גם השפעה על הפדגוגיה, חיפוש מידע הערכתו וכו'

אנונימי אמר/ה...

משרד החינוך מפרסם מאמרים על חשיבות התקשוב בכניסה למאה ה-21, מארגן כנסים ומנסה לעשות נפשות לנושא חשוב (מאד) זה אולם......
כרגיל חוץ מדיבורים וניירות, אין שום דבר במשרד החינוך שיכול להצביע על תמיכה, עידוד וסיוע לרשויות המעוניינות בכךץ
כרגיל חוץ מהצהרות משרד החינוך לא יכול לזקוף לזכותו שום פעילות שהיא פרי יוזמה או תקציב של המשרד,
הכול תלוי ביוזמות ותקציבים מקומיים, אם יש הבנה, הכרה וכסף - התקשוב ימריא (על אף משרד החינוך ולא בגללו), אם אין הבנה, יוזמה וכסף, התקשוב לא יקבל את המקום הראוי לו במערכת החינוך היישובי.
אתם מוזמנים לספר לנו איך משרד החינוך באמצעות מפקחיו קפץ על עגלות התקשוב ברשויות במקום להיות שותף מלא, יוזם ומסייע!!!! הוא שאמרתי - הכול דיבורים ותו לא!!!!!

אנונימי אמר/ה...

לימודי מחשבים הם המפתח למציאת עבודה בעולם ההייטק

אנונימי אמר/ה...

באמת עברתם שינויים רציניים.
מעניין אותי לדעת האם קיים שימוש במחשבים בהוראה לגיל הרך. האם אתם מצליחים גם ללמד בעזרת הטכנולוגיה?

מורן ענתיאן אמר/ה...

אני חושבת שזה מאוד נוח לראות שהכל נעשה דרך המחשב, קבלת ציונים, איחורים וכו', גם נוח להורים וגם לתלמידים.
אחותי לומדת ביתה י' ויש להם תוכנה שנקראת "משוב" כאשר היא רוצה לדעת מה הציון שניתן לה במקצוע מסויים היא בודקת וישר עולה לה הציון.