יום חמישי, 20 בנובמבר 2008

המרת מורים למורים מקוונים

ד"ר אברום רותם והגב' עידית אבני מאפיינים את המורים במדינת ישראל על פי תאריכי הולדתם ויכולתם ללמד באמצעות המחשב. במאמרם "הבטים דמוגרפיים בהמרת מורה למורה מקוון 2.0 " הם מתייחסים למורים מדור
ה- X , מורים מדור ה- Y ולמורים מדור ה- IY. מורי דור ה- X הם מהוותיקים במערכת, נולדו והתחנכו טרום כניסתם של המחשבים האישיים לחיינו ומטבע הדברים הם המורים הפחות מתוקשבים. אברום ואבני מאפיינים אותם כטיפוסי מורים שאינם מקוונים. גם מורי דור הביניים - מורי דור ה- Y , למרות שהם צעירים יותר בשנים עדיין אינם מרגישים נוח עם המחשבים וזקוקים להרבה שעות הדרכה והכוונה על מנת להרגיש שהם מסוגלים להשתמש במחשב לצרכי הוראה. רותם ואבני הגדירו מורים אלו כמורה מקוון 1.0 - הם משתמשים באינרטנט לצרכי חיפוש חומרים ואפילו קישור לאתרים, אך עדיין עיקר השימוש שלהם במחשב הוא לצרכי גיוון בעבודה. מורים אלו אינם יוצרים פדגוגיה חדשנית. לעומתם, מורים מדור IY - הם מורים מקוונים מטיפוסי 2.0 המשתמשים בפדגוגיה חדשנית ועדכנית, והתנהלותם ברשת היא קבועה, שוטפת ושיתופית. כשקראתי את מאמרם של רותם ואבני חשתי שלא בנוח. סיבה אחת היא, שיהיו אולי, מקבלי החלטות, שמשיקולים כלכליים גרידא, ומתוך תחושת חוסר אונים, יחליטו שאין טעם להשקיע במורים שאינם מקוונים ופשוט יתנו לזמן לעבור "ולדור המדבר" למות. מסקנות כאלו יכולות להיות מסוכנות מאד בהיבט ארצי ולהגדיל את הפער בין החיים מחוץ לבית הספר לבין החיים בתוך בית הספר. מסקנה אחרת, מסוכנת לא פחות לטעמי, יכולה להיות, המחשבה המקורית שקראתי רק אתמול בעיתונות, לפיה, עובדי הייטק מפוטרים יעברו הסבה מקצועית ויהפכו למורים מן המניין במערכת. לשיטתם של רותם ואבני, מבחינת מערכת החינוך זהו הסדר מצויין- המורים יגיעו מצוידיים כבר במיומנויות של מורים מקוונים 2.0 , אבל מה זה אומר על מקצוע ההוראה? מה זה אומר עלינו כמורים? ללא קשר למחלוקת הקיימת בין חוקרים, האם ההוראה היא פרופסיה או אומנות, אני מאמינה שההסבה מעובד הייטק למורה איננה קלה ופשוטה, ולא מספיק לדעת רק טכנולוגיה מתקדמת.
כשלעצמי, ברור לי שתהליך הטמעת שינויים מסוג זה הוא תהליך איטי, ארוך טווח ואין קיצורי דרך . אני מדריכה מורים כבר שלוש שנים בבתי ספר שבהם תלמידים מגיעים עם ניידים ויש צורך לבנות שיעורים אחרים ולנהל שגרת הוראה למידה מתוקשבת, לנהל סביבות ולפתח חומרים. אני לא בטוחה שדווקא החלוקה הגילית היא זו שמבחינה בין המורים שמצליחים בכך למורים שמצליחים בכך פחות. נדמה לי שבעניין הזה, דווקא היכולות האישיותיות ובעיקר החוללות העצמית והמסוגלות העצמית הם המרכיבים המנבאים הצלחה בצורה הגבוהה ביותר. ושוב, כמובן, הכל בהכללות ויש גם יוצאים מן הכלל. כמדריכת מורים בתחום שילוב התקשוב בהוראה, ברור לי שאין לבוא בטענות רק אל המורים ואין להאשימם בכל. גם המערכת לא תמיד עושה די, ולא תמיד מספקת את התנאים המקסימליים להצלחה. אני ממליצה לקרוא את הפוסט שג'יי פרסם בעניין זה ואת התגובות הרבות שהניב פוסט זה.

תגובה 1:

אברום רותם, אלא מי? אמר/ה...

אסתי היקרה.
אני שמח שהמאמר שלנו (הבטים דמוגרפיים...) הניב תגובות, בינהן קיצוניות של עד כדי היעלבות, איך אני/אנחנו מעזים להטיל דופי וכו', ואת האחרונה בשרשרת עד היום...
בקצרה
1. הגיע הזמן לבודד ולהכריז בקול על הגורמים השמרניים והאנרכרוניסטים, המעכבים, המפריעים, השוללים כל שילוב משמעותי של סביבה מקוונת בבתי הספר במערכת החינוך. לצערנו הם רבים מדי עדיין. חלקם, במודע או לא, הם ציבור המורים השמרניים, הפוזל לעבר הפרישה, חרד למעמדו הכלכלי וכד', וממש לא פנוי נפשית ומקצועית לשינוי פרדיגמה כה גדול. זאת עשינו במאמר זה.
2. במאמר, ומשום מה לא מתיחסים לכך הנעלבים, טרחנו ודיברנו על טיפוסים )Types) של מורים, לאו דוקא לפי גיל. אך כשבאים לתת מספרים - אי אפשר כמובן לבודד טפוסים, אלא על פי מאפיין כלשהו, ובמקרה דנן הוא מאפיין דמוגרפי של גיל, והראנו שם שאנו לא היחדים שעושים זאת, כי אין חלופה משמעותית אחרת. כמובן שאנו מודעים לציבור המבוגר יחסית הנפלא שלא אשם שהגיע לגיל מבוגר...
3. אני מתנצל מראש כלפי כל המבוגרים בגיל (שאני מוביל אותם בגאון כראש החטיארים) שצעירים ברוחם ונפשם בכל מאודם, שמשקיעים את מרצם ואונם ועושים עבודה נפלאה גם בסביבה מקוונת כמו גדי צעיר בגיל 18, וקורא להם לא לבחור להיפגע אישית, כי אף אחד לא התכוון לכך, יש להביט מערכתית על מצבה העגום של מערכת החינוך שהגיל הממוצע נושק ל- 50 - סף פרישה, ואין מקום לכוחות צעירים ורעננים ומיומנים להכניס רוח שינוי פרדיגמה למורה מקוון שמספרם עדיין נמדד באחוזים בודדים.
4. לגבי הדוגמא שהבאת - הכנסת מפוטרי הייטק - זו סילוף גמור של כוונתינו!!!. אנו מדברים שמורה מקוון הוא קודם כל מורה (ראי מאמרי בנדון אודות מאפייני המורה המקוון, כשאני היחיד בנושא זה שהעלתי זאת בראש המאפיינים ולא חקר, שמקר, מיומנויות בנייתת אתר, ושאר חירטוטי צמרת של סיסמאות ריקות), ולא צריך לטפול עלינו השערות שכאלה.

תודה ותמשיכי בכתיבתך המאירה. המון טוף, אברום רותם :>)