יום שלישי, 20 בנובמבר 2007

הקמנו חברת הייטק של תלמידים

כשיצאתי לפרוייקט תוכנית ניידים באחד היישובים במרכז הארץ, אני חושבת שלא שערתי לעצמי מה זה אומר: על אילו סדרי גודל מדברים. מהשנה הראשונה, בה היו שותפים כ- 200 תלמידים וסה"כ 5 כיתות התרחבנו ל- 22 כיתות וכ- 1000 תלמידים המשתמשים במחשב הנייד ומגיעים אתו יום יום לבתי הספר. זוהי אופרציה מאד לא פשוטה, שדורשת ליווי טכני לאורך כל הדרך. בתי הספר אינם מורגלים בעבודה טכנאי מחשבים צמוד, אבל סדר גודל כזה של משתמשים דורשת הרבה יותר מטכנאי אחד. מדובר כאן, בתחזוקה שוטפת של מחשבים, שמתקלקלים מדי פעם, בתחזוקת שרתי אינטרנט ובתחזוקת שרתים פנימיים בתוך בתי הספר. כל חברה שהיה פועלת עם כמות משתמשים גדולה כל כך, היתה דואגת ראשית לטיפול השוטף של טכנאי תחזוקת מחשבים. אבל מסתבר, שבבתי הספר ובפרט ביסודיים שבהם, אין אפשרות להחזיק טכנאי צמוד ואין תקנים. זאת ועוד. טכנאיים רציניים, בעצם אנשי סיסטם וראשי פרוייקט טכניים לא בדיוק יבחרו בברירת המחדל מקום כמו בית ספר לעבוד בו, דבר המקשה עוד יותר על בתי הספר למצוא מועמדים המתאימים לתפקיד. איש טכני כזה צריך לא רק לתחזק את המחשבים, אלא גם להסביר לתלמידים איך לשמור על המחשב האישי שלהם, להסביר למורים איך לעבוד עם תוכנת השליטה ( שעדיין יוצרת בעיות בעקבות החיבור לרשת האלחוטית) לנתח את התקלות הנפוצות והשכיחות ביותר, ולנסות לפתור את הבעיות בזמן אמת כשיש עומס על השרתים ותלמידים רבים עובדים בו זמנית. כאן נדרש אדם עם ניסיון רב וגם עם גישה לתלמידים ולמורים, אדם שיכול להסביר נושאים טכניים מורכבים במילים פשוטות, ויחד עם זאת, גם מקצוען בתחום הטכני. ומסתבר שהחלוציות והראשוניות של הפרוייקט מזמנים תפקידים חדשים ואחרים בבתי הספר מאלו שהכרנו עד כה. גם תפקיד רכז התקשוב משתנה מאד, ראשית עקב עומס העבודה הרב, ושנית מעצם הפיכתו לרכז קמפוס וירטואלי, עבודתו ברישום תלמדיים וקבוצות, בניהול הרשאות, שאמנם היה קיים גם קודם לכן,באתר הבית ספרי אבל לא בהקפים כאלו. עליו לעזור בהפקת דוחות וכמובן נשארים לו כל תפקידיו הישנים כמו עזרה פדגוגית ולווי מורים בתכנון מטלות מתוקשבות, וכן בבחינה של חומרים חדשים. ועוד לא דברתי על החשיבה החדשה שיש לעשות לגבי תפקיד האתר הבית ספרי ותפקיד הקמפוס הוירטואלי, ומה מעלים להכין ומתי.

הניווט בין כל השותפים בתוכנית מאתגר אך יחד עם זאת לעיתים מתסכל מאד. לכל אחד יש את האג'נדה שלו וסדר היום שהוא מעוניין לקדם, ולמרות שהמטרה הכללית משותפת לכל השותפים, יש הבדלים משמעותיים בביטים ובייטים. כולנו רוצים ליצור מצב של "מנצחים- מנצחים", אבל התפעול היומיומי מזמן הרבה מהמורות בדרך ודורש הרבה הבלגה , סבלנות וסובלנות
.

4 תגובות:

יורם חיים אמר/ה...

אסתי שלום,
שמחתי לגלות שיש לך בלוג, קראתי ולמדתי הרבה.
אני סבור שהדגם של מחשב לכל תלמיד במימון ביה"ס אינו אפשרי מהטעמים שאת ציינת. פעם חברות סיפקו לעובדיהם מכוניות חברה, אחרי שגילו שהדבר מורכב ומסורבל, עברו לשיטות אחרות (החזר הוצאות רכב, ליסינג).
צריך לנהוג כך גם במחשוב, התלמיד רוכש את המחשב שלו בעצמו (ולכן אחראי לתיקונו ולתחזוקתו) והמדינה מסבסדת בעבורו את ההוצאה.
אם סידור כזה יגיע יחד עם ספרי לימוד דיגיטלים, הרי שבסופו של דבר ההוצאה לתלמיד תקטן (לפני כמה חודשים קניתי מחשב נייד מצויין בניו יורק במחיר של 1600 ש"ח, כלומר אנחנו לא מדברים על סכומי עתק).

אגב, בננינו השנה בביה"ס מודל אחר לעבודה עם מחשבים ניידים. בנינו עגלת מחשבים שיש ניידים ומקרן והמורה מגיע לכיתה עם העגלה, כאשר יש לו אינטרנט אלחוטי בכיתה.
להתראות,
יורם חיים - בית ספר זיו ירושלים

אסתיד אמר/ה...

חיים הי
שמחתי לגלות אותך בין דפי הבלוג.אנחנו מכירים פנים אל פנים מההדרכות שעשיתי אצלכם בביה"ס בנושאי ההערכה בית ספרית.
אני מסכימה שהתלמיד אחראי על המחשב שלו ולכן עכשו יש חישוב מיוחד שהתלמידים משתתפים בהוצאות תיקוני המחשבים שלהם, אבל הנקודה שהעליתי כאן קשורה דווקא לבעיתיות של תחזוקה כללית, לא דווקא של תלמיד ספציפי זה או אחר.
אשמח לקרוא על נסיונך עם עגלות המחשבים. אני שמעתי על השיטה הזו שקיימת באנגליה, וגם בחלק מבתי הספר היסודיים. האם אכן מורים משתמשים יותר במחשבים כתוצאה מהעגלות הממונעות? האם זה מקל על שילוב התקשוב בהוראה? אשמח לקרוא את מחשבותייך בנושא.
להתארנט
אסתי

אנונימי אמר/ה...

שלום אסתי,

הגעתי בטעות לפורום שלך תוך כדי חיפוש פתרונות מקומיים לעגלות ניידות שהן חלק מהאסטרטגיה של Apple ישראל.

אני מנהל את תחום האקדמיה בירושלים וחלק מהפרוייקטים שאותם אני מלווה הוא גם כיתה ניידת וגם פרויקט של חלוקת מחשבים לסטודנטים במכללות ואוניברסיטאות.

אני חושב שיש לנו הרבה להציע בהסתמך על נסיון חברת Apple בחו"ל ונסיון שחברת iDigital צברה כאן מתחילת פעילותה.

המייל שלי: yossi@idigital.co.il

אשמח לעמוד בקשר ולראות כיצד ניתן לשתף פעולה

-אגב אנחנו נהיה בכנס מח שיתקיים באורט

דרושים הייטק אמר/ה...

למרות שאני חושבת שכמעט כל התחלה היא אף לא חלקה, משמח לקרוא על השינוי התפיסתי שתופס תאוצה בקרב מוסדות החינוך בארץ שצריך להתחיל ולתת לתלמידים יותר שימוש במחשבים ביחד עם לימודיהם. מבורך מאוד. עלו והצליחו.