יום רביעי, 13 בפברואר 2013

עוד התנסות במפגש סינכרוני - הפעם משהו אחר!

אחותי היקרה, שיודעת שאני מתעניינת בניהול עפ"י הפילוסופיה של Agile   שלחה לי מייל מסן פרנסיסקו הרחוקה והמליצה לי להצטרף לשיעור שניתן ע"י טובי המרצים של אוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה בנושא. באנגלית זה נקרא online webinar ובתרגום חופשי לעברית: סמינר ברשת. בשעה היעודה התחברתי למחשב, הצטרפתי לשיעור (שהפעם התבסס על טכנולוגיה של מיקרוסופט Microsoft Office Livemeeting) חברתי אוזניות ומיקרופון, ראיתי את השקפים אך להפתעתי לא שמעתי מאומה. לא הבנתי מה קרה. ניסיתי להחליף אוזניות, להתחבר דרך יציאה אחרת- מאומה לא עזר. התחברתי דרך מחשב נייד אחר, חשבתי שאולי יש איזו בעיה פתאומית במחשב שעד לפני כן שמעתי בו הכל ללא בעיה, וגם בנייד ראיתי שקפים ולא שמעתי קול. פתאום שמתי לב, שבפינה השמאלית הקטנה יש בועית  עם סימן של אפרכסת, ובה נכתב שכדי להתחבר עלי להתקשר למספר מסוים ולתת את הקוד. עשיתי זאת, ומאותו הרגע שמעתי.

מעולם לפני כן לא ריאתי מן שילוב שכזה- שקפים העונים על המימד החזותי וטלפון העונה על המימד השמיעתי. איכות הקו היתה גבוהה וטובה ובכל זאת לא ממש שמעתי ברור. מהירות הדיבור במבטא האמריקאי הכבידה עלי, ומזל שהיו שקפים. ייאמר לזכות החוויה הזאת שניתן היה להדפיס את המצגת וגם להוריד אותה כקובץ PDF ולשמור במחשב האישי. כתבתי לי נקודות תוך כדי שיחה, אבל בכתב יד מכיוון שהעובדה שהחזקתי את האפרכסת בידי האחת על מנת לשמוע, לא אפשרה לי להקליד במהירות הקלדה עוורת בשתי ידיים.

יצאתי מהחוויה קצת מתוסכלת. ראשית לקח לי הרבה זמן להבין את השיטה. שנית הרגשתי ש"הלכתי אחורנית" מבחינת הטכנולוגיה. כבר נכחתי במפגשים סינכרוניים שלוו בתמונות וידאו, או בשמיעה דרך המחשב ולא דרך מכשיר נוסף. גם לא מצאתי שום יתרון לעבודה שהיד תפוסה בהחזקת האפרכסת, נהפוך הוא-זה חסרון גדול מאד, כפי שכבר ציינתי. לא הרגשתי חווית למידה כלל.

בכיתה בבית הספר לא ניתן להתחבר בצורה כזאת, כי בוודאי שאין אינספור טלפונים לכל תלמיד, גם אם יש נייד לכל אחד
(יש אמנם טלפונים סוללרים אבל מראה לי שלשמוע הרצאה במשך שעה מחובר לסוללרי, אפילו דרך אוזניות איננה חוויה מעוררת למידה). אבל גם הופתעתי. אין גבול כנראה, לתצורות של מפגשים סינכרוניים בזמן אמת ברשת. וכנראה שיש לי עוד הרבה מה לגלות על התצורות השונות.

35 תגובות:

Unknown אמר/ה...

היי
אכן כשבימינו איכות קול ותמונה מעולים לרוב, כאשר אפליקציות ותוכנות מחשב כל כך אינטואיטיביות עד שילדים בני 3 כבר יודעים לתפעל אותן התנסות כפי שתיארת עשויה להיות מתסכלת ביותר.
שני טרנר
מכללת לוינסקי

Unknown אמר/ה...

השיטה אכן נשמעת קשה לתפעול ולא נוחה ללמידה בנוסף, דרשה ממך מאמצים רבים וקושי בכתיבה תוך כדי.
כיום הטכנולוגיה מתפתחת במהירות ותמיד יש מקום ללמוד משהו חדש.

Unknown אמר/ה...

משתמע מכך, שממש התאכזבת מהשיטה הזו, כמוכן היא הכבידה עלייך וגרמה לך להתאמץ כדי להקשיב למה שנאמר.
לא נראה לי יעיל במיוחד

Unknown אמר/ה...

התגובה הראשונה שלי לפוסט הזה: "אוי".
אפילו אני - לא חסידה של שיעורים מקוונים אלא אם אין ברירה, בהחלט הייתי רוצה שהשיעור המקוון שאני עושה יקל עליי את הלימוד ולא יכביד, הריי לשם מה הוא נוצר?

מלי אלחנתי אמר/ה...

כמו לכל דבר בחיים יש יתרונות ויש חסרונות גם מהחסרונות ניתן ללמוד.
יחד עם זאת אני חושבת שאם יעשו שיפורים בתוכנה זה יכול להיות כלי מעולה להוראה מקוונת .

הלין דהקט אמר/ה...

לפי דעתי האישית שילוב של מידע חזותי יחד עם מידע קולי תורם יותר להבנה, [ בקורס פסיכולוגיה שלמדתי במכללה] המורה טענה ששימוש בשני חושים שונים תורם יותר ללמידה , ושני החושים שמשתמשים כאן זה חוש הראייה והשמיעה. אך לגבי האחיזה של האפרכסת זה נושא בעייתי בעיני וכדאי לנסות לפתור אותו בכך שישמעו את הנאמר מול המידע החזותי ללא אחיזה בדבר מסוים , וכך זה יקל גם על הכתיבה בזמן ההשמעה והצפייה.

Unknown אמר/ה...

לפי הפוסט, אני לא בעד השיטה, לא יעילה במיוחד וחבל על המאמץ.

Unknown אמר/ה...

אני לא חושבת שהשיטה יעילה במיוחד עצם העובדה שהתאמצת כדי להפיק ממנה את החוויה, אני חושבת שתכביד את העיניין על חסרי סבלנות

Unknown אמר/ה...

זאת דוגמה להטמעת טכנולוגיה שלא צלחה.לכן לדעתי, הבדיקה של התוכנה מראשד צריכה להיעשות בקפידה לפני שמביאים אותה למסגרת לימודית. בנוסף, צריך תמיד לקחת את הגורמים הטכניים, אם בדקתי בבית וזה עבד, זה לא אומר שזה יעבוד אותו הדבר עבור 100 איש.
כן אהבתי את הגישה של שילוב מידע חזותי וקולי.

אנונימי אמר/ה...

אני נגד השיטה הזאת, לפי הנראה היא מאוד הקשתה עלייך ללמוד ולא הצלחת להפיק את המרב מהלמידה דרך השיטה. השיטה אומנם נשמעת מעניינת אך אם מצליחים לשלב בין השקופיות לבין הקטע השמעתי. אך כרגע השיטה לא מאפשרת למידה וגורמת לתסכול ולמאמצים רבים.

Unknown אמר/ה...

ענבר רג'ניאנו- טכנולוגית מידע.
אני מסכימה איתך, השיטה הזו היא לא שיטה יעילה ללמידה. וישנם שיטות אחרות הטובות ממנה.
יש יותר מידי פעולות אותם הצופה צריך לעשות בו זמנית.

Unknown אמר/ה...

נופר פאר- טכנולוגיות מידע
בעיני מדובר בשיטה לא יעילה שאף מסרבלת במקצת. אני חושבת שבכדי שתוכלי להפיק משיעור מקוון את המירב צריך שידיך יהיו פנויות ותוכלי לרשום לך הערות. כך לדוגמא יש לי שיעור מקוון במכללה פעם בשבועיים, המרצה מעבירה שקופיות ותוך כדי נשמע קולה והוא מסונכן עם השקופיות, דבר המאפשר לי לכתוב תוך כדי ולהפנים את החומר.
השיטה שהתנסת בה גורמת לתסכול כי מצד אחד את מתעסקת עם הטלפון ואך את לא מקשיבה במאה אחוז ואף לא יכולה להתעמק בשקופיות
לסיכום מדובר בשיטה לא יעילה בעיני!

Unknown אמר/ה...

נועה גרון טכנולוגיות מידע
גם לדעתי הדרך הזו היא לא כ"כ יעילה. פחות התחברתי לנושא

Unknown אמר/ה...

אני גם חושבת שזו שיטה לא יעילה, שאין טעם להשתמש בה בבית הספר. יש מגוון דרכים אחרות שניתן להשתמש בהם, שהן הרבה יותר מועילות.

Unknown אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Unknown אמר/ה...

השיטה זו לא לטעמי כיוון ומאוד מתסכל ומסובך לשנות את הפעולות האלו תוך כדי למידה.
אני חושבת שיש לעשות בדק מים מקיף יותר ע"מ לשפר חוויה זו.

Unknown אמר/ה...

לפי דעתי, שיטה זו איננה כל כך יעילה, אולם בעתיד היא יכולה להתפתח בעזרת אמצעי טכנולוגיה חדשים.
אני חושבת שזה מצויין שהתנסת, תמיד טוב להתנסות בדברים חדשים ולגלות את היתרונות והחסרונות, והאם נשתמש במידע הזה בעתיד ונעביר אותו לאחרים. למרות שפה היה ניסיון של שימוש בכמה אמצעים גם PDF שניתן היה להדפיס ולקרוא והיה תואם לשיעור.

Unknown אמר/ה...

אני כסטודנטית, לגמרי בעד שיעורים מקוונים.
אני חושבת שתעל התלמיד להיות מסוגל לחוות למידה עצמית.
אך במידה ועושים כזה, עליו להקל ולא להכביד או לסבך.
שיטה זו לא נראית יעילה ולא מקלה על הלומד.

דנה אביב-קורס טכנולוגית מידע

Unknown אמר/ה...


איזבלה מאיסטר- טכנולוגיות מידע

נשמע שהשיטה הזו אינה יעילה כלל והאופן בו התקשורת התקיימה יותר הפריע משעזר.

התפעול היה מסובך וכל התשומת לב היתה מופנית לאופן בו כיצד להסתדר שיהיה יותר נוח מאשר להקשבה לשיעור.

אבל זה מעולה שהיה ניסיון כזה כדי שבעתיד נוכל לדעת מה תורם לנו ומה מפריע לנו ובמה לא כדאי להשתמש.

Unknown אמר/ה...

הולי מזרחי - טכנולוגיות מידע

אסתי,

אומנם השיטה נשמעת מעניינת, אך כרגע השיטה לא מאפשרת למידה וגורמת לתסכול ולמאמצים רבים. אני מסכימה אתך, שזו לא שיטה יעילה ללמידה. וישנם שיטות אחרות הטובות ממנה. ישנן פעולות רבות מידי אותן צריך לעשות בו זמנית.
לדעתי כדי שאוכל להפיק משיעור מקוון את המרב עליי להיות מסוגלת לרשום לי הערות ולהפנים את החומר.
בשיטה שהתנסית את מתעסקת עם הטלפון ואינך מקשיבה ולא יכולה להתעמק בשקופיות.
כסטודנטית, אני בעד שיעורים מקוונים לדעתי, על התלמיד להיות מסוגל ללמוד באופן עצמאי.
אך שיטה זו מקשה על הלומד במקום להקל.

Unknown אמר/ה...

שלום אסתי,
כנראה שהשיטה הזאת באמת לא יעילה כל כך ולא נוחה אם יצאת ממנה מתוסכלת.
אולי השילוב של טלפון והשקפים בו זמנית הוא שילוב פחות מוצלח.
אבל צריך להתנסות על מנת לדעת, וטוב שעשית זאת.

Unknown אמר/ה...

אבו סנינה שירין –טכנולוגית מידע
הי אסתי
השיטה זו לא מועילה קשה לתפעול ולא נוחה ללמידה ומתסכלת ומסובכת דורשת מאמצים רב.

עדי שפר אמר/ה...

אני לא מבינה גדולה גל כך במחשבים אבל אולי אם נסתכל על השיטה הזאת שוב ונזכר שהיום מהסוללרי ניתן לעשות כמעט הכל ואני משתמשת במכשיר הסוללרי כמעט לכל דבר שרק ניתן. השיטה שאת מספרת פה נשמעת לי כמאפשרת לימוד מהמכשיר הסוללרי. הרבה אנשים לא יודעים אבל תוך כדי שאני מנהלים שיחה בסוללרי ניתן לעשות המון פעולות תוך כדי אם יש לנו רמקום או אוזניות. השיטה הזו שאת מספרת עליה, אם הבנתי נכון, מאפשרת האזנה לשיעור באיכות מאוד גבוהה מהמכשיר הסוללרי. כל מה שצריך להצתייד בו זה אוניות נוחות, ומכישר סמארטפון מתקדם, שאת זה כבר יש כמעט לכולם כבר לא?

Juliet אמר/ה...

שיטה שדורשת מאמץ יותר משהיא מניבה תועלת היא שיטה בעייתית. ישנן שיטות ידידותיות יותר ויעילות יותר.

Unknown אמר/ה...

היי אסתי,
שילוב של טלפון ושקופיות פחות נוח בעיניי,
אני מאמינה שקיימות שיטות ידידותיות הרבה יותר שיפיקו יותר תועלת.

מורה אמר/ה...

שלום אסתי,
השילוב המרובה בין האוזניות לשקופיות ותוך כדי כתיבה באמת נשמעת קצת מסורבלת. וגם אני הייתי מרגישה כמוך אבל היה מעניין לשמוע על דבר שכזה.

Unknown אמר/ה...

גם אני כמוך חושבת שהדרך איבדה את מטרתה ובמקום להקל ולאפשר נוחות למידה, התהליך נראה מסובך ולא עונה על הדרישות.

Unknown אמר/ה...

היום הטכנולוגיה מתפתחת במהירות רבה לכן תמיד יש מה ללמוד.
זוהי שיטה קשה ולא נוחה לתפעול היא שיטה המקשה על הכותב במקום להקל עליו.

lihi amitay אמר/ה...

תמיד נחמד ללמוד ולדעת משהו חדש.
מסכימה ששיטה זאת קשה ללמידה אך כל דבר שנתקלים בו לראשונה יכול להיות קשה ומסובך. אולי לאט לאט עם התפתחות הטכנולוגיה נושא זה יהיה קל יותר וידידותי למשתמש ולכותב.

Unknown אמר/ה...

השימוש בטכנולוגיה יכול לפשט את הלמידה, אך בתהליך יכול לסבך את התלמידים, על מנת לאפשר למידה ולהמעיטככל שניתן את היאוש שמלווה בלמידת חומר יש לעשות את התהליך לפשוט יותר.

Unknown אמר/ה...

ערב טוב, נראה שהחווה שלך לא היתה כל כך נוחה ונעימה. מאמינה שהיום כבר פיתחו תוכנות ודרכים יעילות ופשוטות יותר לתקורת מסוג זה.

יש כיום המון שיעורים מקוונים והשתתפתי בחלקם. המורה מדבר, מסביר על לוח חכם, אני מקשיבה, כותבת הערות על הלוח ותלמידים אחרים נותנים את דעתם בנושא.

לסיכומו של עניין,
הטכנולוגיה רק מתפתחת, כל שינוי קטן הוא קשה בהתחלה וצריך ללמוד אותו.

ליטל משיח, טכנולוגיות מידע

Unknown אמר/ה...

סתיו סיני- טכנולוגית מידע:

קודם כל האפשרות שניתן להתחבר לסימנר שמתרחש במקום אחר בעולם זו כבר התקדמות נחמדה.
לצערי ממה שעלה מדברייך השימוש במכשיר נוסף, הדיבור המהיר באנגלית וכן שימוש ביד השניה לצורך כתיבת נקודות חשובות נשמע מאוד מסורבל ובטח שאיבד את המטרה.
אני בטוחה שאם דבר זה יגיע אל האנשים הנכונים הם יעשו כל שביכולתם לשנות זאת, במיוחד עם הטכנולוגיה של היום.

Unknown אמר/ה...

היי אסתר,
אני חושבת שהרעיון של למידה דרך שקפים והאזנה להרצאה הוא רעיון מעולה וחוסך המון זמן וכסף, אך לצערי הוספת מכשיר נוסף "מסרבלת" את הלמידה והתוצאות שיופקו ממנה לא יהיו מירביות.
בנוסף, אני מאמינה שכלי זה פחות יתאים להעברת שיעור לתלמידים,אך אם במידה ויהיה קצר ומתומצת יותר יפיק תוצאות יעילות יותר.
יסמין.

Unknown אמר/ה...

היי אסתר,

אני מסכימה איתך שהחוויה שחווית בסמינר אינה נעימה ואינה עונה על הצורך בלמידה..
מאוד קשה גם להתרכז בנלמד מול העיניים וגם להקשיב באוזן ולנסות ולרשום הערות תוך כדי שיד אחת תפוסה..

Unknown אמר/ה...

היי אסתר,
ראשית התלהבתי מעצם הרעיון להיות "נוכחת" בסמינר דרך המחשב. זה כלי מצוין לבדוק ולהשוות איך דברים מתנהלים במקומות אחרים.
בנוסף, התחברתי מצד אחד לתסכול שחווית בעקבות השילוב השונה והלא מוצלח, מצד שני הפוסט שלך רק ממחיש שוב כמה אין סוף לטכנולוגיה ולתקשוב. העולם תמיד מנסה לחדש ולהשתפר. הפעם זה לא הצליח כנראה.