יום שלישי, 24 במאי 2011

עוד חטיבות ביניים מרחיבות את השימוש במחשבים ניידים אישיים

השבוע שמעתי ששתי חטיבות ביניים באזור המרכז החליטו להפוך באופן הדרגתי לחטיבות שכל תלמידיהן ילמדו באמצעות ניידים 1:1. המדובר בשתי חטיבות, שפועלות במסגרת תוכנית כתו"ם. בראשיתה, חרטה תוכנית כתו"ם - (כתה מחשב ומורה) בהובלה של מכון דוידסון על דגלה את המדיניות של בחירת כיתה אחת מתוך שכבה שלמה, שבה ילמדו התלמידים באמצעות מחשבים ניידם אישיים. הכיתה נבחרה באמצעות הגרלה אקראית, וכיתה אחת מבין 6 או 7 כיתות במחזור קבלה מחשבים ניידים אישיים לתלמידים. המורים שנבחרו ללמד בכיתה זו הביעו את רצונם ונכונותם להשתלם וללמד בעזרת הניידים בכיתה. בבסיס התוכנית עמדה הכוונה לבחון את ההבדלים שיחולו לאורך זמן בהישגי התלמידים ובהרגלי הלמידה שלהם בין כיתת התלמידים שלומדים עם מחשבים ניידים לבין הכיתות של התלמידים שלומדים ללא מחשבים ניידים. בניגוד לתוכנית המערכתית שפועלת בגני תקווה, תוכנית כתו"ם בוחרת בכיתה של "סיירת מובחרת".

ההחלטה על כך שכל שכבת ז' תלמד עם נידיים ולא רק כיתה אחת "מובחרת" היא פרי יוזמה של מנהלות בתי הספר, שרוצות להפוך את תוכנית 1:1 לתוכנית מערכתית בית ספרית. כמובן, שהן נעזרות בהסכמת הרשות למהלך. האמת, אינני מופתעת כלל מההחלטה ומהכניסה למהלך. כבר לפני שלוש שנים חזיתי שמספר בתי הספר שינסו להתמודד עם האתגר של שלוב ניידים 1:1 בהוראה ילך ויגדל. העובדה שיש רק כיתה אחת בבית ספר שלומדת עם ניידים משפיעה במעגלי אדווה על בית הספר כולו ויותר ויותר מורים מצטרפים למעגל ההוראה בכיתות 1:1. נוצר בסיס רחב לשפה משותפת, ומסתבר שעם כל הקושי, המנהלים רואים את היתרונות הרבים שבתוכניות 1:1. יתרונות אלו מקבלים משנה עוצמה ותוקף כששכבה שלמה לומדת עם ניידים וחדר המורים כולו מתנסה בחוויות האלו. ככל שמתרחבת יוזמת הורים להקמת בתי ספר פרטיים אני מאמינה שיהיו יותר תלמידים, ולצדם יותר ויותר מורים, שירצו ללמוד וללמד בתוכניות 1:1. אני מאד מקווה שהבלוג הזה יוכל לשמש להם מקור לימוד להרבה נושאים שיעסיקו אותם בשנה הראשונה להטמעה המערכתית.


4 תגובות:

מורן ענתיאן אמר/ה...

אני חושבת שפיתוח הטכנולוגיה והשימוש במחשבים ניידים ברחבי הארץ הוא נחוץ, אנחנו חיים בעידן של טכנוולגיה חדשה והילדים כבר מגיל קטן צריכים לדעת איך לתפעל את המחשב ואת השימוש בו.

עדן מוסאי אמר/ה...

בחטיבת הביניים שאני למדתי ,"חטיבת רימון" ברעננה,אני זוכרת שהתחילו עם פרוייקט כתו"ם. כל תלמידי השכבה קינאו בכיתה הנבחרה. אני חושבת שחטיבת הביניים שלי ,ושני בתי הספר שדיברת עליהם פעלו נכון,מאחר והם לא לקחו סיכון והחדירו את הטכנולוגיה בבת אחת לכל תלמידי השכבה ,אלא עשו מעין מדגם על כיתה אחת על מנת לבחון את ההבדלים בין הכיתות.
כיום , בחטיבת רימון כל הכיתות לומדות דרך מחשבים ניידים.

Maayan Cohen אמר/ה...

אסתר שלום,
מעניין וכייף לשמוע שתהליך הטמעת התקשוב אכן מתרחש במקומות כלשהם אי שם.
אני מקווה שהשימוש במחשב יתרום הרבה דברים, שלא ניתן לקבל בכיתה לא תקשובית :(תחליף לניסוין בפועל, המחשה, דרכים מעניינות ושמאפשרות לתלמידים להיות חלק פעיל בשיעור באמצעות תוכנות ועוד) , ולא ישמש רק כתחליף למחברת.

אדוה אבן דנן אמר/ה...

היי אסתר,
אני חושבת שלמרות שהצגת בתי ספר הפועלים לקידום פרוייקטים היוצרים סביבה לימודית עם מחשבים ניידים אישיים, מצב זה לא נראה לי כל כך בר-ביצוע והוא גם מאוד מורכב, אך אני חושבת שיש בו יתרונות רבים והוא יכול להשפיע לטובה על תחומים רבים בלמידה כמו בהישגים ובמוטיבציה של התלמידים.