יום שלישי, 16 בפברואר 2010

ייצוג מושגים במדעים באמצעות הפיקסה

המורות למדעים חפשו דרך כדי לאפשר לתלמידים להבנות את הידע.חשבנו ליצור פעילות שתדרוש מהתלמידים לייצג באמצעות ציורים את המושגיים: יסוד, תערובת ותרכובת. הרעיון הוא שכל תלמיד יבחר לעצמו מושג אחד שאותו הוא ייצג באמצעות צורה אוטומטית, אך לא יכתוב מה יצג והתלמידים האחרים יגיבו על הייצוג ויתייחסו למושג שרצה להביע.

כל התלמיד שמר את הייצוג שלו בשיקופית כתמונה, והעלה אותה לאלבום תמונות שיתופי של הפיקסה. לצורך כך המורות למדעים יצרו את האלבום מראש וקבעו סיסמא משותפת לכל התלמידים.



ההתלהבות בשיעור היתה רבה. לתלמידים ולמורה היה אור בעיניים בעת ביצוע המשימה. בסיום העלאת התמונות לאלבום השיתופי וכתיבת תגובות התלמידים זה לזה התקיים בכיתה דיון על משמעות ההצגים. התלמידים ניסו לנחש איזה יסוד או תרכובת חבריהם יצרו. ניכר שכולם היו מעורבים ומתלהבים.



המשימה הזו עונה על מספר עקרונות פדגוגיים: היא היתה רלוונטית לתלמידים, עוררה בהם סקרנות ומוטיבציה, ענתה לשונות מאחר וכל תלמיד יצר את יצירתו בהתאם ליכולתו ולכישוריו ופיתחה חשיבה ברמה גבוהה. התלמידים היו פעילים בשיעור והבנו את הידע שלהם, והיתה שיתופיות אמיתית בתגובות ובניסיון לנחש מה ייצגו התלמידים העמיתים.

המורות למדעים היו מאושרות. ניכר שזו למידה אחרת: חוויתית יותר ומשמעותית הן ללומד והן למורה. ללא השימוש במחשבים האישיים לא ניתן היה לקיים את הפעילות.

2 תגובות:

iTeacher אמר/ה...

"ניכר שזו למידה אחרת"...
אני משתמש בסלוגן "לומדים אחרת" ו-"מלמדים אחרת" בקורסים שאני מעביר לתלמידים ב-
http://sites.google.com/site/workspacestudent
וגם בקורסי מורים:
http://sites.google.com/site/iteachersite

אין ספק שיצירה של תלמיד משתקפת בעיניו (וגם בעיני אחרים) כאיכותית יותר כאשר היא מוצגת על גבי פלטפורמה טכנולוגית מרשימה.

אגב, אחלה בלוג !

Unknown אמר/ה...

שלום אסתי,

קטע זה מראה שיש צורך בשימוש בטכנולוגיה בחינוך, אך עדיין צריך לדעת באיזה אופן להשתמש!
המורה השתמשה בדרך בה היא משכה את תשומת ליבם של התלמידים ועוררה את סקרנותם.

רננה