יום ראשון, 17 במאי 2009

שינון מול חשיבה

שרת חינוך הולכת ושר חינוך בא. השר החדש מתווה מדיניות חדשה. אתמול התבשרנו, ששר החינוך מר גדעון סער מגבש יחד עם ד"ר שושני את המדיניות החדשה המכריזה על יותר שינון ופחות חשיבה ועל חזרה לתחומי הידע והעמקה בהם.



אני קוראת את הידיעה וחרדה מאד. מה יהיה על תוכניות של שילוב מחשבים ניידים 1:1 כשהעקר הוא שינון והעמקה בידע דיצסיפלינארי? מה יהיה על כל אותם מורים מודאגים ובצדק, מהספק החומרים, מההמיצ"בים וממבחני המפמ"רים? גם כככה קשה מאד להתנהל במערכת שאחת לארבע שנים חורטת על דגלה יעדים חדשים, שלעיתים מוחקים לחלוטין את יעדיה הקודמים, ומה יהיה על המורים? ואם לא די בזאת, הבוקר קראתי בעיתון שיש כוונה ללמד את התלמידים לקראת בחינות פיזה ומבחנים בינלאומיים על מנת שמדינת ישראל תצליח להתגאות בתלמידיה . האם teaching for the test יהפוך להיות עכשו שיטת ההוראה והלמידה המועדפת? ואם בשינון עסקינן, מה יקרה לכל אותם תהליכי מידענות ותהליכי החשיבה שהמחשב תומך בהם ומעצים את הלמידה העצמאית בהם?

בספרות המחקרית והאקדמית מובאים מחקרים סותרים ביחס להשפעה של המחשב על ההשגים הלמודיים. יחד עם זאת, אני נוטה להאמין, יותר ויותר, שדווקא במבחנים סטנדרטים יתרון המחשב לא בא לידי ביטוי ואין הוכחות חד משמעיות להתקדמות בהשגים בעקבות שלוב המחשבים בכלל והניידים בהוראה ב פרט. היתרון הוא דווקא בתהליכי חשיבה והבנייה של ידע, ויש גם השפעה על תהליכי כתיבה. אבל, אם העיקר הוא שינון ולמידה בע"פ, אני מאד חוששת לגורל תוכניות ניידים 1:1 , אם כי אני מאמינה בהן בכל לבי ובטוחה שכך ילמדו בעוד עשר שנים בכל רחבי הארץ.

3 תגובות:

Lihi אמר/ה...

אסתי היקרה, אני חושבת שהדאגה הגדולה מול ההצהרה של שר החינוך ומנכ"ל המשרד היא הרבה מעבר לתכנית המחשוב. התמקדות בשינון ולא בהבנה הוא בעיני שערורייתי ופוגע ביסודות הלמידה. אולי יש בכך מן ההכרה במצב הקיים במערכת בלאו הכי ופשוט "קריאה לילד בשמו" שהרי במקומות רבים ובתחומים רבים זהו סגנון ההוראה-למידה המקובל. אבל הכיוון צריך להיות אחר, המגמה צריכה להיות שינוי של הקיים וטעון שיפור ולא שימור שלו.

שינון הוא פעולה מעיקה, לא חינוכית, וחסרת משמעות. היא מנוגדת לכל מה שקשור בחינוך. היא מעבירה את המוקד ל"חומר" ולא לתהליך האמור להתרחש בכיתה. מזעזע שראשי המערכת מתבטאים כך אבל אולי זה לא צריך להפתיע אותי לאור מצבה של המערכת...

יענקל אמר/ה...

בסיום הכתבה ב-NRG שאת מביאה אנחנו קורראים שקבניטי החינוך בישראל סבורים השינון איננו בא "במקום הקניית כלים של חשיבה, אלא יחד". אפשר אולי להתנחם בהצהרה כזאת.
אבל לצערי, הניסוח הזה רומז שלדעתם יש מטוטלת שלאחרונה נעה חזק מדי לצד ה-"חשיבה" ולכן עכשיו צריכים להחזיר אותה למצב מאוזן יותר.
המציאות שלהם היא, כנראה, לא המציאות של בתי הספר בישראל. הרי אם יש מטוטלת כזאת, היא עדיין נמצאת חזק בצד ה-"תפיסה של הידע", ורחוקה אפילו מאיזון. "לחזור" לתפיסה הזאת היא בעצם לסגת מההתקדמות הזעירה שהיתה לצד ה-"חשיבה".
ואיפה התקשוב בכל זה? אני מניח שיגלו שיכול להיות לו מקום חשוב ב-teaching for the test. זה בוודאי לא ניצול מיטבי (וסביר להניח שאת צודקת שפרויקטים של 1:1 ייחשבו כמיותרים) אבל המחשב והאינטרנט ימשיכו לחדור לתוך בית הספר - פשוט בלי הרוח החינוכית שיכולה לתת לה משמעות וכדאיות.

Unknown אמר/ה...

נשמע כמו חלום בלהות...מזל שאנחנו כבר ב 2014 ושר החינוך כעת שי פירון מדבר על העמקת הלמידה ולא על שינון....
העולם היום לדעתי מצריך יכולת של חיפוש ואינטגרציה של מידע ולאו דווקא של שינון...
שני טרנר
מכללת לוינסקי