יום שלישי, 21 באפריל 2009

הרצאה סינכרונית ברדיו- משוחחים עם ג'ף מאו- מיוזמי ההוראה בשיטת 1:1 במחוז מיין

אתמול השתתפתי בפעם הראשונה, בשידור רדיו סינכרוני שנערך on-line בשעות הערב. אני לא בטוחה שההגדרה השתתפתי היא המתאימה ביותר לתיאור ההתרחשות. ישבתי בביתי מול המחשב, מחוברת לאוזניות והקשבתי לשאלות ותשובות עם Jeff Mao יוזם תוכנית הניידים 1:1 במחוז מיין. במקביל להאזנה, פתחתי קובץ Word לתוכו הקלדתי בזמן שהקשבתי, את תוכן השאלות והתשובות. הדבר דרש ממני ריכוז עצום , כי הקשבתי להרצאה באנגלית ותרגמתי אותה סימולטנית לעברית, תוך כדי הקלדה עוורת.

על ההרצאה נודע לי יומיים קודם לכן, באמצעות קישור שנשלח אלי במייל על ידי ג'י הורוביץ (ושוב, תודה ג'י!). ביום ההרצאה עצמה, בשעה היעודה (אחרי תרגום זמנים בין שעון ארה"ב לישראל) נכנסתי לרשת כדי להצטרף כשומעת. לקח לי מעט זמן להסתנכן, למצוא היכן ללחוץ על מנת להקשיב לשידור, אבל הצלחתי! תחושת הסיפוק היתה גדולה מאד , ראשית מעצם החוויה והניסיון ושנית מהיכולת הזו, להתחבר מהבית, למקום רחוק בזמן אמת, ולהשתתף בפעילות.

תוך כדי הקשבה לשיחה התעוררו בי מספר תובנות. ראשית, בארה"ב מתמודדים עם אותן השאלות בדיוק שאנחנו מתמודדים. ג'ף מאו מתייחס לכך שבמחוז מיין הם התחילו בשנה האחרונה לחשוב על הרצאות סינכרוניות להתפתחות מקצועית של מורים כדי להקל על המורים ולחסוך מהם את הנסיעות ובזבוז הזמן. אני מוכרחה לציין, שהשנה, בשנה השלישית לפרוייקט מט"ח כבר הציע את האפשרות הזו למורים. במהלך כל השנה נערכו הרצאות סינכרוניות שנתנו ע"י מומחים ממט"ח בעזרת תוכנת סנטרה (שמאפשרת גם צפייה בשיקופיות ויציאה לאינטרנט). התנסיתי כלומדת בפעילות של ההרצאות הסינכרוניות שנערכו, ואפילו השתתפתי בהן כשואלת או כמצביעה בסקרים. ועדיין נשאלת השאלה על תרומתן של הרצאות אלו למורים.
עוד ציין ג'ף מאו שיש מחשבה על מעבר להתפתחות מקצועית הקשורה לתחומי הדעת, ואנו נמצאים בדיוק השנה בצומת החשובה הזאת, כשהמורים מרגישים כבר שהם רכשו את השליטה בטכנולוגיה ועדיין חסרה להם ההכשרה איך לשלבה היטב בתחום הדעת הספציפי שלהם. ג'ף מתייחס לאיכותו של המורה כגורם המכריע ביותר המשפיע על השימוש המשמעותי שנעשה בניידים, וגם זה איננו חדש לכל העוסקים במלאכה. העובדה שכאן בישראל הקטנה, אנחנו מתמודדים היטב בדיוק עם אותן הסוגיות ואותן השאלות המורכבות מעידה לדעתי, שאין קיצורי דרך. אנחנו מתקדמים "תוך כדי תנועה" אך גם תוך כדי ניסוי וטעייה וחיפוש הדרך הנכונה ביותר.

לטובת כל אלו שלא ידעו על ההרצאה ולא הקשיבו לה, אני מעלה אותה לרשת.

אין תגובות: