יום שלישי, 30 בדצמבר 2008

הקלטות קוליות

באחד ממפגשי ההשתלמות השבוע, שעסק בסביבת ה- Moodle כסביבה לניהול ההוראה-הלמידה וההערכה נחשפתי לרעיון מעניין של מורות לאנגלית. המורה אורית קדוש, מבית ספר הוברמן בפ"ת משתמשת בסביבת המודל לניהול הלמידה השוטפת עם תלמידיה. אז נכון, שלתלמידים אין מחשבים ניידים, אבל כמורה לאנגלית עם חדר מקצוע, המכיל גם מחשבים המקושרים לאינטרנט, אורית עושה שימוש מעניין מאד בהקלטות של קולות התלמידים ללימוד האנגלית ולהבעה בע"פ.

היתרון בהקלטות הקוליות ברור: בכיתה ניתן לשמוע רק מספר מועט יחסית של תלמידים, בעוד שבהקלטות אורית יכולה לשמוע את כל התלמידים. בכיתה, לא לכל התלמידים יש מספיק בטחון עצמי לדבר באנגלית, בעוד שביושבם מול המחשב ובהקליטם את עצמם, התלמידים בטוחים בעצמם יותר. זאת ועוד, התלמיד יכול להקליט את עצמו שוב ושוב עד לקבלת התוצאה הרצויה, ורק אותה לפרסם. בדרך זו ותוך כדי הקלטה , הוא גם חוזר ומתאמן על משפטים ועל ההגיה. ביחידה שבה צפיתי , התלמידים הקליטו את עצמם בדיאלוג עם חבר נוסף, וחלקם אפילו יצרו קריקטורות ואנימציות המלוות את ההקלטה הקולית.


אני מוכרחה לומר שהרעיון שבה את לבי, והרגשתי שיש מקום לאמץ את השימוש בהקלטה הקולית גם בהוראה באמצעות המחשבים הניידים. הסביבה של הקמפוס הוירטואלי מאפשרת לצרף קובץ קול, ואני בטוחה שתלמידים רבים ישמחו על האפשרות לדבר באנגלית ולהקליט את עצמם. התלמידים יכולים להוריד את תוכנת Audacity בחינם מהרשת ולהקליט קבצים ארוכים ככל העולה על רוחם, או להסתפק בהקלטות קצרצרות של עד דקה, באמצעות הרשמקול שנמצא בעזרים שבערכת הכלים של מיקרוסופט.
ושוב, אני לוקחת על עצמי לספר למורות לאנגלית על האפשרות הנפלאה של הקלטות קול התלמידים! מבטיחה לעדכן כיצד הדברים מתקדמים.


6 תגובות:

מורן ענתיאן אמר/ה...

אני חושבת שההקלטות הן רעיון נפלא, התלמיד כך "משתפשף" דרך לימוד האנגלית דרך ההקלטה, הוא משנן ומתנסה.
הייתי מאמצת את זה גם עכשיו בלימודי האנגלית שלי במכללה.

Unknown אמר/ה...

אני מאמינה בלמידה ע"י הקלטות ,הזיכרון עובד טוב ואפשר אפילו להעביר אותם לפלאפונים ולהקשיב לזה בכל הזדמנות

Unknown אמר/ה...

אסתי,
אני מסכימה לחלוטים עם הנאמר. לדעתי הלמידה הטובה ביותר היא למידה מהטעויות שלך. התיקון של התלמידים לגבי הטעויות שהם עצמם עושים יוביל ללמידה מתוך הטעויות. בנוסף התלמידים צוברים ניסיון מתוך ההתנסות שלהם וכידוע "אין חכם כבעל ניסיון".

סיון

Unknown אמר/ה...

ענבר רג'ניאנו טכנולוגיות מידע.
שלום אסתי,
המאמר שכתבת נהדר, אני מאוד התחברתי לכתוב בו. אני מסכימה שרעיון ההקלטה הוא רעיון מדהים. יש המון ילדים חסרי בטחון שלא מדברים באנגלית בכיתה, בגלל שזה לא האזור הבטוח שלהם. ההקלטה מאפשרת להם להתאמן על הדיבור לשמוע את עצמם ולהפיק לקחים. בנוסף לכך למורה יש אפשרות לעקוב אחרי כל ילד וההתקדמות שלו.
ההקלטה מול המחשב בזוגות ויצירת סרטונים משרה אווירה של למידה כיפית ונעימה לילדים.

Unknown אמר/ה...

היי אסתר,

מאוד התחברתי לכתוב כי בתור ילדה עם חוסר ביטחון בשפה האנגלית אני יכולה להגיד כי דבר כזה היה מאוד עוזר לי בלימודים ומקדם אותי..
רעיון ממש מגניב רק חבל שאינו יישומי בכל בתי הספר :-(

Unknown אמר/ה...

אסתר שלום,
אני חושבת שהאופציה להקליט ילדים באנגלית לטובת שיפור היא נהדרת.
אומנם זה תמיד טוב להעצים את הילד לאור הצלחתו מול כיתה באופן פרונטלי אך לילדים החסרי ביטחון שלא מעוניינים להתמודד עם הסיטואציה זה יכול להיות נפלא ופורץ מחסומים.
תודה,
יסמין.