יום ראשון, 28 בדצמבר 2008

משקל הילקוט

בכל אספות ההורים בהן אני שותפה, עולה שוב ושוב סוגית משקל הילקוט הכבד שנושאים תלמידים עם מחשבים ניידים . משקל הילקוט הוא פונקציה של ספרי הלימוד והמחברות מצד אחד, ומשקל המחשב הנייד מהצד האחר. כביכול, בעיה פתירה ולא ממש מסובכת. הפתרונות יכולים להיות פתרונות המתייחסים למשקל הספרים ופתרונות המתייסחים למשקל המחשב הנייד. יחד עם זאת, זוהי השנה השלישית שאנחנו כוועדות הורים-מורים עסוקים בשאלה הזו, מזוויותיה השונות.

אחד הפתרונות המסתמנים לטווח רחוק הוא שימוש בספרים סרוקים. במטח נעשה ניסיון מעניין לסרוק בצורה איכותית ביותר הן ספרי לימוד והן ספרי יעץ, באמצעות ספרית כותר המאגדת בתוכה מספר מולי"ם שחברו למיזם. סריקת הספרים מאפשרת הפכיתם לספרים אישיים ע"י סימון עמודים, מרקור קטעים, הוספת פתקיות עם הערות, העתקה והדבקה של קטעים וכו'. עד כמה שידוע לי זהו נסיון ראשון מסוגו לסרוק ספרים ברמה כזו (ניסיון שנעשה בעבר לא הצליח מכיוון שהסריקה לא אפשרה עבודה על החומרים הסרוקים והיתה באיכות נמוכה יחסית). יחד עם זאת, יש לחנך תלמידים לעבוד עם ספרים סרוקים, ובכלל להתרגל לקרוא מצג המחשב, ומעניין יהיה לעקוב אחרי השינויים בהרגלי הלמידה של התלמידים, אם יהיו ולכשיהיו, כדי ללמוד על התופעה לעומקה. אני מאמינה שהעולם הולך לכיוון הזה, אם כי בקצב איטי יותר מצפו העתידנים באמצע שנות התשעים. (זכור לי שכשלמדתי באוניברסיטה, דברו אתי כבר בשנת 1994 על עיתונות אלקטרונית ומכשירים שניתן יהיה לקרוא מהם עיתונות זו, ואכן יש היום גם עיתונים אלקטרוניים וגם מכשירים המסייעים לקריאה מהצג, אבל תפוצתם, לעניות דעתי, עדיין אינה המונית).

פתרון נוסף, לטווח קצר מתייחס לאיזשהם הסדרים לוגיסטיים הקשורים להבאת הספרים לבית הספר. אולי זוג תלמידים לספסל לימודים יחלוק בינהם את מערכת הספרים השבועית? אולי ייעשה שימוש במערכות ספרים כפולות: בבית יהיו לתלמידים מערכות משלהם, ובבית הספר מערכות אחרות, שיחולקו בתחילת השיעורים ויאספו בסופם? ואם כך, איך נדאג שהתלמידים לא יכניסו בהיסח הדעת ומתוך הרגל, את הספרים שבבית הספר לילקוט ושוב יסחבו הלוך ושוב ללא צורך משקל עודף? ומי ידאג לאיסוף הספרים בתום השיעור? ולחלוקתם בתחילתו? האם גם זה יהיה באחריות המחנכת? המורה המלמדת באותה שעה? תלמידים שיבחרו לתפקיד? ואויל יש צורך לקבוע ימים ושעות שבהם משתמשים בספרים וימים שבהם לא? אולי זה יקל על עומס הילקוט, אך ידרוש תכנון מדוקדק וקפדני שאינו מאפשר סטיות של מהלכי שיעורים. האם זה אנושי לבקש מהמורים לעשות זאת? מה עם חופש הפעולה שיש למורה בשיעור לקבל החלטות בהתאם להתפתחות מהלך השיעור? האם לא נפריע לו?

ביחס למשקל הנייד יש היום מחשבים קלים ולא כבדים, ששוקלים פחות מקילוגרם אחד, ואפילו 800 גרם. חלקם מחשבים איכותיים ויקרים ביותר, שעלותם בוודאי תקפיץ את השתתפות ההורים בקניית המחשבים הניידים , שגם ככה היא דרישה כלכלית כבדה ולא פשוט לבקש אותה מהורים. יש גם מחשבי מחברת, שעדיין לא הצטבר ניסיון מספיק על מנת לבחון את יעילות השימוש בהם והנוחיות לתלמיד (אפילו מבחינת גודל צג המחשב). אלו שאלות שעם הזמן תפתרנה, אך נכון לעכשו מעסיקות מאד את ההורים ווועדות ההיגוי שלהם, ומכריחות את המדריכים והשותפים בפרוייקט לחשוב היטב על הנושא ולנסות לפתור אותו בכל דרך אפשרית. ומאחר ויש כבר ספרי לימוד סרוקים, מעניין יהיה באמת לעקוב מקרוב אחרי השימוש שיעשו בהם מורים ותלמידים. מבטיחה לדווח על הניסיון שיצטבר.

7 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אנו חושבות ששילוב ספרים אלקטונייים יכול להקל על משקל הילקוט של התלמידים , אך לא באופן מוחלט שכן יש תלמידים שרק בעזרת כתיבת החומר וסיכומו מבינים יותר, אבל עדיין יתווספו לזה המחברות שצריכות לסכם את החומר הנלמד,
וגם יש תלמידים שלא מתחברים ללמידה אלקטונית , צריך למצוא את עמק השווה בנושא , ולראות שזה יתאים למצב הסוציו-אקונומי של כל התלמידים.

שרון מעברי וליאב נפתלי

מורן ענתיאן אמר/ה...

אני חושבת שהיום ברוב בתי הספר מתמודדים עם הפיתרון לסחיבת הספרים הכבדים, בכך שלכל תלמיד יש לוקר, בסכום סמלי, התלמיד יכול להשאיר את ספריו בלוקר וכאשר הוא בא לבית הספר לפתוח את הלוקר ולהשתמש בספרים

Unknown אמר/ה...

אני חושבת ששימוש בספרים אלקטרונים הוא פיתרון טוב אך כתלמידה אני חייבת לציין שלי אישית נוח לעבוד עם ספר מולי ואם השיעור הוא עם מקרן למשל אז עדיין אני מעדיפה גם ספר וגם את המקרן. כיום יש אפשרות של הלוקרים שתלמידים משאירים את הספרים על מנת שהתיק לא יהיה כבד. אך גם כאן מסתמנת בעיה שלפעמים התלמידים שוכחים להביא את הספרים הנחוצים אל הבית ואז לא מבצעים את שיעורי הבית של השיעור.
נופר

Unknown אמר/ה...

כמו שציינת שילוב ספרים אלקטרונים (כגון לפטופ, מחברת אלקטרונית וכדומה) יכול להקל על משקל אותו סוחבים התלמידים , אך יש תלמידים שכתיבת החומר וסיכומו גורמת להם להבין ולזכור בצורה יותר טובה.
יש צורך למצוא איזושהי הסכמה שתתאים לשני הצדדים גם להקל על הילקוט ועם זאת לא לכפות על התלמידים שאינם מתחברים ללמידה אלקטרונית , וכמובן לעשות זאת בצורה שתתאים למצבם הסוציו-אקונומי של כולם.

Unknown אמר/ה...

רותם כהן- טכנולוגיות מידע
לדעתי שילוב ספרים אלקטרונים הם בהחלט פתרון טוב להקלה על סחיבת הספרים אצל ילדים
אני שומרת על אחייני הקטנים וכאשר אני אוספת אותם מבית הספר התיק שלהם כבד מדי אפילו בשבילי.
לדעתי אפשר להשאיר כמה עותקים של ספרים בכיתה- לתלמידים שפחות מתחברים לספרים אלקטרונים וכך כולם יהיו מרוצים.

אנונימי אמר/ה...

שילוב של ספרים אלקטרוניים וטבלטיס עשו לעזור ולהקל על משקל התיקים של הילדים/תלמידים. אך חשוב לציין שברוב בתי הספר ישנם לוקרים, מגירות, מדפים ולפעמים אפילו מחסנים קטנים בהם התלמידים יכולים להשאיר את הספרים שהם לא צריכים לאותו היום או שלא ניתנו בהם שיעורי בית על מנת לא לסחוב אותם חזרה הביתה.

Unknown אמר/ה...

מזכרוני כתלמידה תמיד התלוננתי על גודל ומשקל התיק. היינו מתחלקים בשולחן כל פעם מי מביא את הספר הדרוש. מאוד התקוממתי כי המורים ביקשו שלכל תלמיד יהיה ספר משלו ללא התייחסות למשקל התיק. גם לפני כמה שנים כאשר אחייני היו ביסודי הופתעתי כי הדבר לא בהשתנה. כעת בעידן הטכנולוגי יש את האפשרות לדאוג באמת גם לבריאות התלמידים ולפתור את כל הבעיות הנללות לספרים הקלאסיים.