יום ראשון, 12 בספטמבר 2010

מודל אחר למימון מחשבים ניידים לתלמידים

החודש השתתפתי בוועדת היגוי ברשות גדולה בארץ, שבחנה כיצד לממן מחשבים ניידים אישיים לתלמידים באחד מבתי הספר פורצי הדרך שבתחומה. לרשות היה ברור, שבתוכנית 1:1 ההורים צריכים להשתתף גם הם במימון, ושעות רבות של חברי וועדת ההיגוי הוקדשו לצורך בחינת ההיבט הכלכלי. הועלו מספר רעיונות אך חלקם לא צלחו את ההיבטים המשפטיים של הרשות ושל משרד החינוך. בחשיבה "מחוץ למסגרת" הוחלט להתייחס למחשבים הניידים כאל כלי, ולגזור גזירה שווה בין השכרת כלי נגינה לבין השכרת מחשב. מסתבר, שברשות הזו תלמידים מנגנים בכלים מוזיקליים, והורים שאינם מעוניינים לקנות לילדיהם כלי נגינה כלשהו, יכולים לשכור את הכלי לשנה. השכירות מכסה היבטים חשובים ביותר של ביטוח הכלי (במקרה זה המחשב הנייד האישי) ושל דמי שכירות. זהו פתרון טוב לתלמידי כיתות ו', הלומדים רק שנה בביה"ס ועוברים אח"כ לחטיבות שבהן עדיין אין את הרצף הלימודי המשלב בין הטכנולוגיה המתקדמת של לפטופים לבין הפדגוגיה החדשנית.

אחת השאלות שדנו בה רבות היתה מדוע לעבור ללמידה עם ניידים אישיים. היתרון הבולט הוא ניהול המידע האישי במחשב הנייד. ניהול מידע כזה שונה מאד מעבודה מול ענן וירטואלי שבו מאוחסנים החומרים, אם כי העובדה שלכל תלמיד יש נייד מקלה גם על אחסון החומרים ברשת.

אני מקווה שהמודל הכלכלי הזה יאפשר ללמידה באמצעות ניידים אישיים להתפשט ולהתרחב לעוד רשויות ולעוד בתי ספר ברחבי הארץ.

10 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מכיוון שסירבתי לרכוש מחשב נייד, בני לומד בכיתת לוח-וגיר. הסכמתי שהוא ישולב בתוכנית ע"י השאלת מחשב נייד אבל החליטו להעניש אותנו, ההורים הסרבנים, וילדינו נשלחו אחר כבוד ללמוד ללא מחשב. בדיעבד: טוב שכך. השבוע הוא סיפר שבגלל העדרות של מורה הם צורפו לכיתה מתוקשבת ולמדו איתם. מסתבר שהשימוש במחשב הנייד במהלך השעור היה ע"מ לפתוח ספר וירטואלי מאתר כותר. כאשר אמרתי לו שאפשר לעשות זאת על מחשב נייח, הוא סיפר לי שלפני כמה שבועות אכן הם נלקחו למעבדת המחשב של ביה"ס ולמדו ככיתה מתוקשבת למרות שאין להם ניידים.
בלי קשר מי קונה את המחשב הנייד: האם בשביל זה צריך להשקיע בטכנולוגיה היקרה הזו ??

אנונימי אמר/ה...

המודל הכלכלי הזה מציף שוב את השאלה האם חינוך מתוקשב הוא רק לעשירים ?
ואם כבר עשירים למה לא ללכת לחינוך שמציע יותר מאשר ליסינג למחשבים ומורים "בהרצה".

Unknown אמר/ה...

אני חושבת שישנו צורך לשלב טכנולוגיה בלמידה.
כיום הטכנולוגיה נמצאת במקום חשוב עבורנו בכל תחומי החיים ולכן עלינו להכשיר את התלמידים הצעירים לחיים עתידיים באמצעות כלים שיסייעו להם להצליח בעולם גדול.

Unknown אמר/ה...

אני חושבת שהיוזמה להפוך את המחשבים לנגישים יותר עבור תלמידי בית הספר היא מבורכת. אסור ליצור מצב בו רק חלק מהורי תלמידי הכיתה יוכלו להרשות לעצמם לספק לילדיהם מחשב.

שיר ברגזין אמר/ה...

שיר ברגזין-טכנולוגיית מידע
שילוב לפטופים בלמידה,יוצרת למידה עצמאית אצל התלמיד
ומפתחת בו אחריות לימודית.
על מערכת החינוך וההורים לשתף פעולה בקניית/ השכרת לפטופ לתלמיד.

Unknown אמר/ה...

דניאל כהן- טכנולוגית מידע.
אני חושבת שאנו חיים בעולם שהטכנולוגיה מתפתחת באופן תמידי המחשבים הם כבר חלר מחיינו וישנם הרבה יתרונות בהכנסת מחשב אישי לכל תלמיד בכיתה. אני חושבת שצריך לעשות שילוב של המחשב עם שיטות ההוראה הוותיקות יותר ולא לתת למחשב את המקום הבלעדי והוא יהיה תחליף לספרים והמחברות.

Unknown אמר/ה...

רותם כהן- טכנולוגיות מידע
אני חושבת ששימוש במחשב אישי בזמן לימודים הוא רעיון טוב והכרחי בהתחשב בהתפתחות הטכנולוגיה.
בנוסף, אני יכולה להעיד על אחי הקטן(14)שהשנה עבר לבית ספר שבו משתמשים רבות במחשבים אישים והתוצאות מדברות בעד עצמן- ציוניו של אחי עלו משמעותית והמוטיבציה ללמידה גברה.

שלי גבאי אמר/ה...

שלום אסתר,
אני חושבת ששימוש במחשבים ניידים בבתי הספר יכול לתרום משמעותית לשיפור ההשגים של כל תלמיד ותלמיד.

Unknown אמר/ה...

שלום אסתר,
אין ספק שזה יכול להיות נחמד להשכיר מחשב לשנה, זה יוצר איזשהו צמצום פערים וילדים שאין להם כיום מחשב יכולים להרגיש פחות שונים כלכלית.
תודה,
יסמין.

Unknown אמר/ה...

שלום אסתר,

אני לא חושבת כי הדבר נכון כי המחשב הוא רק לשנה ואז הילד נותר עם רצון להשיג מחשב משלו אך בשל המצב הכלכלי הירוד לא ניתן.. ולכן אני חושבת שאומנם זה נותן חשיפה לטכנולוגיה אך באותה מידה גורע.. כי החשיפה היא נטו לשנה בלבד ואז הילד חוזר לנקודת ההתחלה שלו.