יום רביעי, 20 במאי 2009

למידה מתוקשבת- הבהרת מושגים

שיום היא דרגת החשיבה הנמוכה ביותר. המשגה היא דרגה מעליה, ולמרות שאיננה נחשבת לפעילות חשיבה ברמות הגבוהות אני מוצאת את עצמי חוזרת שוב ושוב לדון ביני לביני במשמעות של למידה מתוקשבת בכלל ובהקשר של מחשבים ניידים בפרט. רבים לפני דנו בזה, אבל לאט לאט מתגבשות להן התובנות האישיות שלי מתוך התנסותי בשטח.


האם מורה שמקרינה מצגת בפני תלמידי הכיתה מבצעת הלכה למעשה הוראה מתקושבת?

האם מורה שמעלה לאתר / לסביבה (פתוח או סגור) חומרים מבצעת הוראה מתוקשבת?

האם תלמידים שמציגים מצגת שהכינו בפני חבריהם לכיתה מבצעים למידה מתוקשבת?

האם למידה מתוקשבת מוגדרת ברמת הפעילות של המורה או של התלמידים?

בעצם, למידה מתוקשבת נמצאת ברצף שבצדו האחד נמצאת התפיסה של גיוון דרכי הוראה ובצידו האחר נמצאת התפיסה של למידה עצמאית ופעילה. בין לבין קיים רצף של תפיסות, שכל אחת מהן מתייחסת לרמה שונה של למידה מתוקשבת.

בתפיסה של גיוון דרכי ההוראה, המחשב משמש ככלי, ואם בעבר המורה הביאה לכיתה סרטים, או הציגה שקפים באמצעות מטול על מנת להמחיש ולגוון, הרי כיום ניתן להשתמש במחשב על מנת להקרין סרטים או מצגות. בפעולות אלו התלמיד נשאר פאסיבי , צופה, משתתף בדיון, והלמידה נשארת מסורתית בעיקרה. תפיסה זו אינה דורשת מהמורה שינוי משמעותי- הוא עדיין נשאר מקור הידע בכיתה, מנהל הדיון והשעור, המחליט והקובע.

לעומת זאת, בתפיסה של של למידה עצמאית ופעילה המחשב הוא סביבת עבודה המאפשרת לתלמיד לחקור, לארגן מידע, ליצור ולפרסם. נכון שגם בעבר בכיתה תלמידים יכלו לעשות זאת, ליצור מודלים, לפרסם קמפיינים באמצעות בריסטולים על הקירות ולעבוד בצוות. אבל המחשב מעצים את היכולות הללו מאד. על פי תפיסה זו התלמיד הוא הפעיל, והלמידה עוברת להיות בעיקרה למידה של הבניית ידע. הוראה זו דורשת מרוב המורים שינוי עמוק מאחר והיא דורשת שינוי פארדיגמה . ומסתבר, שגם לתלמידים לא קל להפוך להיות יוצרי הידע , אחרי שנים ארוכות שבהן הורגלו בעיקר לצרוך ידע.

ככל שאני חושבת על כך יותר, ברור לי שהפעילות היא הקובעת את רמת הלמידה המתוקשבת. ככל שהפעילות דורשת שימוש בכלים מתוקשבים מגוונים ומאפשרת יצירתיות והבעת הקול האישי, כך לדעתי היא הופכת להיות מתוקשבת יותר. ככל שהתלמידים נדרשים לאינטגרציה של מידע והצגתו בצורה חדשה ואחרת, כך הלמידה הופכת מתוקשבת יותר. אשר עידן מדבר על עבודה ולמידה מתוך הנאה ועל חדשנות מתמדת בפוסט הנקרא מיומנויות חדשות ואיך להעריך אותן. הוא מדבר על שיתופיות, על גיוס עובדים והדרכה, ואני חושבת שכל פעילות שתזמן לתלמידים ליצור דברים אחרים באמצעות הטכנולוגיה, תאפשר למידה מתוקשבת במיטבה.

7 תגובות:

עמי סלנט אמר/ה...

אסתי ,

פוסט חשוב כתבת!!!!

עמי סלנט


נ. ב נמצא ראוי להכלל בפורטל מס"ע

גילה אמר/ה...

אסתי,
ריכזת את כל מה שאני חושבת כבר הרבה חודשים במאמר נהדר וברור. תודה לך.
גם פה בארה"ב הגדולה לא לכולם ברור מה זה שילוב של טכנולוגיה בלמידה.
תודה לך על הפוסט הברור הזה.

אנונימי אמר/ה...

אסתי.
את באמת מעלה שאלות חשובות. חושבת שאילו היינו מדברים במונחים של מטרות הוראה (או איכויות למידה)היה לנו יותר ברור אם התיקשוב משמעותי או לא.
אולי השאלה שאנחנו צריכים לשאול אינה אם שימוש במצגת משקף הוראה מתוקשבת אלא אם הוא מקדם מטרות פדגוגיות הנתפסות בעינינו כחשובות.

עדה חן אמר/ה...

אסתי.
את באמת מעלה שאלות חשובות. חושבת שאילו היינו מדברים במונחים של מטרות הוראה (או איכויות למידה)היה לנו יותר ברור אם התיקשוב משמעותי או לא.
אולי השאלה שאנחנו צריכים לשאול אינה אם שימוש במצגת משקף הוראה מתוקשבת אלא אם הוא מקדם מטרות פדגוגיות הנתפסות בעינינו כחשובות.

אורנית ספקטור-לוי אמר/ה...

אסתי,
נהניתי לקרוא. היטבת לבטא בצורה תמציתית וברורה את הלבטים והקשיים בהם אנו נתקלים בבואנו להעריך את איכותה של הוראה ולמידה מתוקשבת. אכן, חשוב להגיע להסכמה לגבי משמעותם של מושגים כאלה ואחרים, אולם, לטעמי וכפי שגם את כתבת, זהו רק שלב ראשון. השלב הבא הוא התובנה כי הוראה מתוקשבת איכותית מתקיימת רק במקום בו המורה עובר/ת שינוי פרדיגמתי לגבי תפיסת התפקיד כמורה, אסטרטגיות ניהול שעור, תפקיד התלמיד בכיתה ועוד. גם התלמידים צריכים לעבור שינוי פרדיגמטי לגבי תפקידם בכיתה, מה הם מצפים מעצמם ועוד. שינויי פרדיגמה הם תמיד קשים ומעוררי התנגדות, אך לרוב גם מתגמלים ומקדמים.

אורנית

ש.ר.ה אמר/ה...

השאלות שהועלו , וגם התגובות, הינן ראי ברור למידת התקשוב של הכותבים אותן. אתן דוגמא. אם מישהו מאיתנו מטגן ביצה "עין" האם נבדוק באיזו מידה הוא טבח? אם מישהו הולך ברגל פעם ואפילו שלוש פעמים בשבוע סביב לבלוק (כמעט כתבתי לבלוג...) האם הוא ראוי לתואר ספורטאי? שאלה כגון האם השימוש במייל / השימוש במצגת על ידי מורה / תלמיד ודומיהם מהווים שילוב תקשוב - דומה להן מאד. היום, כאשר התקשוב מציג בפנינו פריסה כל כך רחבה של כלים ברמות שונות, פלטפורמות שונות, שיתופיות בעשרות גוונים וגווני גוונים, אפשרויות של שימוש במידע ובמחקר, שהשימוש הבסיסי בכלים כגון מצגת או העלאת חומרים לסביבה כל שהיא ככלי יחיד הינם זוטות שבזוטות. ראוי שנעלה את הרף ונתייחס ללמידה המתוקשבת באופן הרציני הראוי לה. אנחנו לא תוהים לגבי כל מי שמצליח לתקוע מסמר בקיר באיזו מידה הוא בנאי / מהנדס / מעצב פנים....

אנונימי אמר/ה...

אסתי,
רציתי לשאול האם את חושבת שלמידה מתוקשבת מתאימה לתלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז? בלימודי חינוך מיוחד צריך להשקיע מאמץ רב בכדיי לשמור על ריכוז התלמידים, האם למידה מתוקשבת פותרת בעיה זו?!