יום שישי, 16 בינואר 2009

שימוש בגוגל ארץ עם תלמידים בכיתות של מחשבים ניידים

כחלק מלימודי הגאוגרפיה החלטתי ללמד את אחת המורות לעבוד עם גוגל ארץ ולהשתמש בו בשיעוריה. הורדנו את התוכנה ולמדנו להתקרב ולהתרחק , למצוא כתובות ואפילו לנעוץ "נעצים" לציין מקומות חשובים. החלטנו להפעיל את התלמידים בשיעור במשימה הקשורה בתוכנה. בנינו משימת הכרות והתכוננו לשיעור בכיתה.

היום השתתפתי בשיעור, שהיה חוויה מיוחדת במינה. אחרי שכל התלמידים הצליחו להוריד את תוכנת גוגל ארץ למחשבים האישיים, ואחרי הסבר קצרצר על השכבות שניתן לראות באמצעות התוכנה, התחילו התלמידים לחקור אותה. חלק מהתלמידים "טסו" למדינות באירופה בהן בקרו, אחרים בדקו את מצלמות הרחוב באזורים שונים באירופה, והתלהבו ממגדל אייפל בפריז. אחרים בחנו את מזג האוויר וראו את מפת העננים שנמצאת מעל הים התיכון. אי אפשר היה לעצור את התלמידים ואת התלהבותם. הם קראו לנו מכל עבר לראות מה מצאו, כיצד הם רואים את הבית שלהם בתלת מימד, מתי הם רואים כבישים ומתי לא. בעצה אחת עם המורה בכיתה הוחלט לוותר על המשימה שהכנו כמשימת הכרות ולתת לתלמידים את השיעור הראשון על מנת להתלהב מהתוכנה. את המשימה הם יעשו בשיעור הבא.

לפני סיום בקשנו מהתלמידים בשיח בעל פה למנות הבדלים חשובים ביותר בין גוגל ארץ לאטלס. התלמידים מנו את ההבדלים ללא קושי. כמו כן בקשנו לשמוע מהם מה הם למדו השיעור. כולם ידעו לספר איך לעבוד עם גוגל כדור הארץ. חשבתי על כך, שכשהתוכנה ידידותית למשתמש ומאפשרת חקירה אישית ללא קושי, וכשיש לתלמידים עניין אמיתי בתכנים - ההתלהבות שלהם ממש מדבקת. כפארפרזה על משפט ממקום אחר אני בטוחה שזוהי "תחילתה של ידידות מופלאה". בשלב הבא נשלב את צילומי התלמידים בנושא "הישוב שלי" מהתחרות שנערכה לא מזמן ביישוב לתוך גוגל כדור הארץ.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אסתי, ללא ספק גוגל ארץ הינה תוכנה ידידותית ומאד רלוונטית בכל ההיבטים לתלמידינו. ההתלהבות שלך ושל המורה מתגובות התלמידים מעודדת אותם להמשיך לחקור את התוכנה ובעיקר לחשוב על יישומים בתהליך הלמידה. תודה על ששיתפת אותי בחוויה. אתי

אנונימי אמר/ה...

אני סימה חשביה, השיעור הועבר אצלי בכיתה.אין ספק כפי שאסתי תיארה, הילדים עברו חוויה מרתקת, על פי דבריהם כל השבת גלשו "טסו" ושיתפו את הוריהם בתוכנה החדשה שלמדו בכיתה.
התגובה החיובית של התלמידים גרמה לי לאושר, תענוג ללמד שיעור שהילדים מוקסמים ממנו.
בשיעורים הבאים בנושא מדינות הים התיכון נשלב את התוכנה בתכנים המתאימים.

Yigal Chamish אמר/ה...

שלום אסתי,
לאחורנ סיימתי את הקורס שפיתחתי הנקרא 'ספרים וסיפורי מסע ברשת' בו השתתפו כעשר מידעניות וספרניות שיצרו תיעודים ויזואליים של ספרי מסע וסיפורי מסע, באמצעות Google earth לצורך העמקת החדירה של הספריות בק3הלי הידע שלהם, ילדים ומבוגרים.
בבלוג שלי, תוכלי לראות בצד שמאל, קישורים לתלמידות הקורס,
כאן: http://chamish.blogspot.com/.
כל טוב