יום שני, 9 באפריל 2012

כותרת בעיתון: "פרויקט 'מחשב לכל ילד' לא שיפר את ביצועי התלמידים"

הכותרת בעיתון ידיעות אחרונות מיום 9.4.12 שבתה את עיני תוך כדי שיחה טלפונית עם אחת החברות. מיד גזרתי את פיסת העיתון על מנת לקרוא בה בעיון ואף לצטט מתוכה חלקים נרחבים למאמרון זה.

תוצאות מחקר שנערך בפרו, שבה היקף פרויקט מחשב לכל ילד הוא הגדול בעולם, העלו כי מתן המחשבים לילדים לא ממש תרם לביצועים ולהשגים הלימודיים. במסגרת מיזם OLPC שהחל בשנת 2007 נתנים מחשבים ניידים קטנים וזולים מאד לילדים במדינות מתפתחות. המחשבים מותאמים לתנאים הבסיסיים של כפרים וערים במדינות העולם השלישי (עמידות לרטיבות, הטענה ידנית ופעולה על סוללות), כשהמטרה העיקרית היא לאפשר לתלמידים במדינות עניות גישה לאינטרנט, ולספרים דיגיטליים.

מסתבר, שפרו היא אחת מהמדינות בעלות מערכת החינוך הגרועות ביותר בדרום אמריקה, כשרק 13% מבני ה- 7 הגיעו לרמה הנדרשת במתמטיקה ו- 30% לרמה הנדרשת בקריאה.
המחקר נערך על ידי בנק בפיתוח האינטר אמריקאי ועקב אחרי 319 בתי ספר בפרו במשך 15 חודשים. תוצאותיו העלו כי ילדים שקבלו מחשבים ניידים לא הציגו שום שיפור לא במתמטיקה ולא בקריאה, ולא נמצאו ראיות שהנגישות למחשבים העלתה את המוטיבציה ללמידה, או את הזמן שהוקדש לשעורי בית ולקריאה.

עיקר השימוש בניידים הוא להעתקה של הנכתב על הלוח, ובכך הופכים הניידים למחברות. עוד נמצא, שהמורים לא הדריכו את התלמידים כיצד להשתמש במחשבים וללמוד בעזרתם בצורה נכונה יותר. באזורים רבים בפרו אין נגישות לאינטרנט, כך שלא ניתן ללמד את התלמידים כיצד לגלוש.

לעומת זאת, המחשבים הניידים הגדילו את מספר בתי האב בפרו שיש בהם מחשב , ושפרו את היכולות הקוגניטיביות של התלמידים.

המלצות החוקרים הן לשפר באופן משמעותי את הדרכות המורים, ולשנות אצת סביבת הלימוד כך שתתאים למחשבים.

הביקורות כלפי המיזם מתמקדות בכך שהמארגנים כפו סטנדרטים מערביים על ילדי המדינות המתפתחות וכי מארגני המיזם לא ממש הבינו את צרכיהם של התלמידים במדינות אלו. על טענות אלו משיב ניקולס נגרופונטה, הוגה המיזם, שהוא ממליץ להחליף את המילה מחשב נייד במילה חינוך ולזכור שהמיזם שינה את הדרך שבה אנשים מבינים ילדים ותופסים למידה. במקומות מסוימים ילדים מלמדים את הוריהם כיצד לעבוד עם המחשבים.

העיון במאמר הזה מהעיתון, העלה בי שוב מחשבות ישנות שאת רובן אף שתפתי גם כאן, במאמרונים רבים בבלוג זה
( 21 הדברים שיהפכו מיותרים במערכת החינוך ב- 2020, שינון לעומת חשיבה , מאמר: אתגרי מורים בניהול כתה של ניידים). למרות שבמחקרים רבים כבר נמצא ששימוש במחשבים הניידים אינו מעלה את הישגי התלמידים במבחנים סטנדרטים, ממשיכים חוקרים רבים לשוב ולחקור את הנושא ו"להתאכזב" בכל פעם מחדש. מפליא הדבר, שדווקא הממצא המעיד על שיפור ביכולות הקוגניטיביות של התלמידים לא תפס כותרות ולא גרם להפתעה לטובה אצל החוקרים. ואולי דווקא השיפור ביכולות הקוגניטיביות מסמן את תחילתו של השינוי המשמעותי? שוב ושוב אני חוזרת אל שאלות היסוד מימי הסמינר הרחוקים: מהי למידה? מה צריך תלמיד לעשות על מנת ללמוד? ומה תפקיד המורה?

והשאלה החשובה ביותר: עד מתי ימשיכו מובילים והוגי דיעות לצפות מהטכנולוגיה שתפתור את כל בעיות בית הספר? האם לא התבגרנו ולא למדנו מאום מהעבר? אם המורים אינם מלמדים כראוי, ללא הטכנולוגיה ולא בעזרתה, מדוע שנצפה שהישגי התלמידים ישתפרו? מדוע ממשיכים חוקרים לחפש את המטבע מתחת לפנס? ואולי עצם העובדה שילדים ממדינות העולם השלישי בונים לעצמם עתיד אופטימי יותר, שיאפשר להם להתחרות בכלכלה הגלובלית בצורה שוויונית יותר ומשפרים את נקודת הזינוק ההתחלתית שלהם בעולם תחרותי זה הוא הדבר החשוב במערכות החינוך במאה ה- 21?

38 תגובות:

Unknown אמר/ה...

אסתי, אני מסכימה איתך.אותי זה מקומם שאנשים בכלל חושבים שמחשבים ניידים או נייחים חושבים שעצם ההקלדה לתוך מחשב תשפר יכולות קוגניטיביות...יש מקום להניח שהשיפור ביכולות הקוגניטיביות חל כתוצאה מהבשלה והתפתחות טבעית תוך כדי תקופת המחקר ולא מתוך שימוש בעזרים טכנולוגיים ממוחשבים דווקא(האם שימוש בעט שיפר את היכולת הקוגניטיבית לעומת שימוש בעיפרון או חריטה בלוח צפחה..?) אין זה רק עניין של מדידת הישגים שאינם רלוונטיים (למרות שיש להניח שתיאום יד עין אולי השתפר תוך שימוש במחשב), זה עניין של תפיסה שאותה אנו רואים לא רק בארצות רחוקות...אין ספק שילדים צריכים ללמוד תוך שימוש במחשב שהיה כלי העבודה של העשור הראשון של המאה ה-21... הציפייה לשיפור בהישגים היא ההצדקה הכלכלית שצריך לתת להשקעה מסוג זה.

אנונימי אמר/ה...

ד"ר אורנית ספקטור-לוי כותבת:
לאחר שמשום מה לא הצלחתי להכניס את התגובתי לבלוג, שנכנס לאיזו לולאה ולא יצאתי מזה...הנה היא:
אסתי, אני מסכימה בהחלט עם תגובתך על הפרשנות למחקר. מעבר לכך, המחקר המתואר בפרו נערך במשך 15 חודשים. מכל הדיווחים על מחקרים המלווים שילוב של מחשבים ניידים בעולם, ידוע כי מעבר לעלייה ראשונית במוטיבציה של התלמידים לאור קבלת המחשב הנייד לידם, מתקיימת אחר כך ירידה במוטיבציה לאור ההבנה שגם המחשבים הניידים האישיים אינם מטה קסמים ואינם פותרים בעיות או קשיים בלמידה ובהוראה. שינויים משמעותיים באים לידי ביטוי לאחר לפחות 3 שנים. ועם זאת, אם אכן היה שיפור בביצועים קוגניטיביים של ילדי פרו שלומדים עם מחשבים ניידים, הרי זאת תוצאה חשובה מאוד.
נקווה שהתוכנית תמשך, ההתמדה משתלמת!
אורנית

שרון לוי אמר/ה...

כמה נכון. אנשים מצפים שהטכנולוגיה תפתור להם הכול. עדיין צריך לדעת כמה זה אחד+אחד ולדעת לקרוא ולכתוב. אף מחשב לא יכול לעשות את זה בשבילנו. והעובדה שהמורים לא מוכנים להתאמץ ולחנך וללמד כי זה לא ממש מעניין אותם כמו ימי החופש שלהם או החופש הגדול - זו הבעיה האמיתית. אחר כך אני לא מתפלאת כשאני רואה את הילדים שלי דבוקים למחשב לצפות בקופיקו פרקים מלאים כל היום.

Unknown אמר/ה...

טכנולוגיה לא יכולה לפתור הכל בבתי הספר, שינוי צריך לבוא מהמורים ומההכשרה שלהם

liat אמר/ה...

אסתי המאמרון מאוד משקף את המציאות היומיומית שתלמידים לא צריכים אמצעיים טכנולוגיים אלא קודם כל הרגלי למידה בסיסיים אולם נכון שאנו בהתפתחות טכנולוגית גובהה מתמיד אך יש לעשות זאת בהדרגה ובהתאם לאכלוסייה.

רותם ונגה אמר/ה...

מעניין לקרוא שהסיבה שהמחשבים לא שיפרו את ביצועי הילדים היא הדרכה לקויה של המורים. מעניין מה היו ההישגים עם הדרכתם של המורים הייתה נכונה ומקדמת.

זוהר אוטמזגין ושי סייג אמר/ה...

אסתי, אנחנו מסכימות איתך. אנחנו גם חושבות שהמחשבים אינם מספיקים ללמידה וצריך גם מיומנויות בסיסיות.

Unknown אמר/ה...

אנו מסכימות עם ממצאי החוקרים שהכנסת המחשבים ניידים לבתי ספר לא תמיד משפרת את השיגי התלמידים בלימודים.
אך במידה וכן מעוניינים להכניס את השימוש במחשבים ניידים בבתי הספר, יש להטמיע את היסודות הטכנולוגיה, כדי שהתלמידים יבינו כמו שצריך וזה יתרום להם גם בעתיד.
חשוב להדגיש, כי הכנסת הטכנולוגיה לתכניות הלימודים הינה כלי עזר, אך אינה באה במקום המחברות!

אוראל ג'אן אמר/ה...

לצערי, לאחרונה אנו נתקלים שוב ושוב בהם מורים משאירים את ההוראה לטכנולוגיה. יש להבהיר למורים שמעמדם כמחנכים, כמעבירי ידע בצורה הטובה ביותר, לא משתנה גם כשהטכנולוגיה משתלבת בלימודים. עליהם להמשיך ולהעביר א. הידע הרב שיש ברשותם.

Unknown אמר/ה...

אני כלכ ך מסימה איתך. המחשב לעולם לא יחליף את המורה. המשב, הטכנולוגיה האינרטנט הם רק אמצעי...
המורה שמשתמש במחשב נייד כמחברת פספס לגמרי את הפוטנציאל הגלום במחשב הנייד (ויתכן שלא באשמתו כשמדובר על פרוייקט בפרו).
שני טרנר
מכללת לוינסקי

Unknown אמר/ה...

היי אסתי,
אני בהחלט מסכימה איתך, מחשבים זה לא הפיתרון לכל הבעיות שלנו בחינוך, אי אפשר לצפות שביום אחד שהתלמידים יקבלו מחשב אישי ויהיה מהפך בציונים של התלמידים.

Unknown אמר/ה...

היי אסתי,
הופתעתי לגלות ששימוש במחשבים ניידים לא שיפר את יכולות התלמידים. אני שומעת כל הזמן על שילוב הטכנולוגיה בהוראה ואכן כמו שכתבת צריך לדעת כיצד לשלב את הטכנולוגיה, צריך להסביר ולקחת את ההיתרון של המחשבים ולהשתמש בו בשיעור. זה לא פשוט כלל אך יש כאן חשיבה מרובה כיצד לעשות זאת. מקווה שבעתיד נראה תוצאות טובות יותר
נופר

Unknown אמר/ה...

אסתי, אני מאמינה כי שילוב המחשבים במערכת החינוך לא יביא לעלייה משמעותית בהישגי התלמידים. זאת משום, שלדעתי הכלים הטכנולוגיים הם עוד אמצעי בדרך להשגת המטרות ולא האמצעי העיקרי. על המערכת להקנות מיומנויות לימוד תחילה ורק לאחר מכן לעבור למיומנויות המחשב, שגם אותן יש ללמד.

הלין דהקט אמר/ה...

אני חושבת שהשימוש במחשבים לא תרם לילדים רק בגלל שלא הוסבר להם כפי שהגיע להם. הילדים לא ידעו כיצד להשתמש במחשב ולכן לא הבינו את יעילותם. הילדים צריכים לעבור הדרכה לפני השימוש במחשב , וכך יוכלו להפיק תועלת מן המחשבים.

Unknown אמר/ה...

לדעתי מחשבים הם דבר שאפשר לעשות בו שימוש אך הוא לא הכלי העיקרי בעיניי על מנת ללמד ולכן אני לא מופתעת מהתוצאות.

Unknown אמר/ה...

אני חושבת שהציפיות מהטכנולגיה צריכות להיות פרופציונליות. האפליקציות אינן יכולות להחליף מורים, התוכנה לא יכולה לתת יחס לתמיד. לא ניתן לצפות משימוש במחשב ללמד תלמיד היסטוריה, ספורט או מתמטיקה. הלימוד יכול להיעשות יותר קל, מהיר או נעים. אך הלמיוד תלוי תחילה בתלמיד וסביבתו ולא במחשב. כמובן שיש את האלמנט של הכתיבה ביד שאל לנו להזניח אותו, אחרת ייצא לנו דור של אנשים שלא יודעים לכתוב, או אנשים עם כתב יד מכוער מלא שגיאות.

Unknown אמר/ה...

אנו צריכים לזכור כי הטכנולוגיה מביאה איתה לא מעט דברים חיוביים,ומסייעת בהרבה מאוד תחומים : לימודי,חברתי ועוד.. אך הכל בגדר גבול מסויים. לפני השימוש במחשבים התלמידים צריכים לרכוש לעצמם ( ע"י המורים כמובן)מיומניות ,כלים,הרגלי למידה ורק לבסוף להכשיר אותם ללמידה דרך מחשבים ניידים. אמנם הלמידה הממוחשבת יכולה לתרום /לסייע בתהליך הלמידה ,אך ודאי שלא להקנות את הידע הבסיסי שנדרש התלמיד.

Unknown אמר/ה...

ענבר רג'ניאנו- טכנולוגיות מידע.
לדעתי, עצוב שהעולם חושב שכל בעיה ניתן לפתור אותה בעזרת הטכנולוגיה.
הטכנולוגיה היא כלי שבעזרתו ובזכותו התקדמנו. הטכנולוגיה שיפרה את חיינו בצורה משמעותית, אך היא לא הפתרון לשלום עולמי.
תלמידים בגילאים צעירים, לדעתי צריכים יחס אישי, מעקב וסביבה לימודית. המחשבים לא מסוגלים לתת את זה לילדים, במיוחד אם המורים לא הכשרו לכך.

Unknown אמר/ה...

נופר פאר- טכנולוגיות מידע
אני חושבת שמלכתחילה לא ניתן לצפות שמחשב יפתור את הבעיות הלימודיות שכן כל אדם לומד בדרך מסוימת וישנן אנשים שלא מסוגלים ללמוד דרך מחשב.
אני לדוגמא ניסיתי ללמוד דרך המחשב ואף הבאתי אותו למכללה אבל ראיתי כי הלמידה שלי היא אינה משמעותית כשאני מקלידה אלא רק כאשר אני כותבת בכתב ידי.
בנוסף לכך אני חושבת שהטכנולוגיה והמחשב הביאו לנו פתרונות בנושאים שונים אך לא ניתן לצפות ממחשב לפתור לכולם את הבעיות. כי לכל אדם יש את הרגלי הלמידה שלו.

Unknown אמר/ה...

כיום הטכנולוגיה מאוד התפתחה, אך אני חושבת שהמחשבים לא יכולים להחליף מורים. כיום באינטרנט יש הסבר כמעט לכל דבר, אך עדין אני חושבת שהלימוד של מורה- תלמיד באופן פרונטלי הוא מאוד חיוני וחשוב. כך התלמיד יכול לשאול שאלות, להבחין בצורה יותר מדויקת את הדברים. בנוסף המורים יכולים להקנות לתלמידים ערכים, נורמות, יחס אישי- דברים שהמחשב לא יכול להעניק.

Unknown אמר/ה...

אישית אני לא מתחברת לכל העניין של "להפוך את המחשב למחברת" ואסביר למה אני מתכוונת.
תחילה, ילד שכותב במחברת/חוברת באותה נשימה גם משנן את החומר הנלמד וזה תורם לו רבות להבנתו. בנוסף גם צורת הכתיבה ושגיאות הכתיב משתפרות עם הזמן.
בשלב מאוחר יותר (תיכון), התלמיד כבר מכיר את עולם האינטרנט ויכול מאוד להיות שמקום להיות חלק מהשיעור הוא בכלל משוטט באתרים אחרים כגון: רשתות חברתיות וכו'.
אני מאמינה שדו שיח בין התלמיד למורה מפתח אצל התלמיד ביטחון עצמי, אמון ומוטיבציה להמשך.

Unknown אמר/ה...

דנה אביב-טכנולגיית מידע

תגובתי דומה לתגובה שמעליי (ספיר) כיוון שתחושתי זהה.
גם אני חושבת כי כאשר כותבים, החומר נלמד בצורה טובה יותר ועוזרת לזיכרון. בנוסף, ע"י כתיבה שגיאות בכתיב משתפרות ונעלמות. על כן, אסור להפוך את המחשב למחברת החדשה.

Unknown אמר/ה...

הולי מזרחי - טכנולוגיות מידע

עלינו לזכור כי הטכנולוגיה מביאה איתה מספר לא מצומצם של יתרונות, ואף תורמת בהרבה מאוד תחומים, אך הכל עד גבול מסוים. לפני השימוש במחשבים על התלמידים לרכוש מיומנויות , כלים והרגלי למידה. הלמידה הממוחשבת יכולה לסייע בתהליך הלמידה, אך בוודאי שלא להקנות את הידע הבסיסי שנדרש מהתלמיד.
תלמידים בגילאים צעירים, צריכים יחס אישי, מעקב וסביבה לימודית. דבר שאותו המחשבים לא יספקו . לא ניתן לצפות שמחשב יפתור את הבעיות הלימודיות לגמרי. הלימוד של מורה- תלמיד באופן פרונטלי חיוני וחשוב. כך התלמיד יכול לשאול שאלות ולהבין בצורה טובה יותר את החומר הנלמד. באמצעות כתיבה שגיאות כתיב משתפרות ונעלמות. על כן, אסור להפוך את המחשב למחברת החדשה.

Unknown אמר/ה...

לאחר קריאת המאמר, הבנתי כבר בצורה די ברורה, שמחשב נייד אינינו פיתרון לתלמיד, משום שמחשב נייד הוא לא מחברת! כשהתלמיד משתמש רק במחשב הוא עלול לטעות בהקלדה מבלי לשים לב, הילד אמור לרשום, עם ידו וכתב ידו, על מנת להשתפר בכתיבה, כתיבה נכונה,למידה היא תהליך חשוב שממנו לומדים כל הזמן משהו חדש, לומדים מטעויות.. אני לא נגד שימוש במחשבים, המחשב דווקא יכול לתרום הרבה כמו מידע מהאינטרנט. כמו כן, מחשב איננו מהווה תחליף למורה.ישנו הבדל בין שינון חומר שנמצא על מסך מחשב, לבין שינון חומר ישר מהמחברת, שזה יותר נוח, להיכנס לפרטים הקטנים ולהערות שרשומת, והכל מול העיניים.
כתוצאה מכך, לפי דעתי שילוב של מחשבים הוא איננו טוב לתלמיד, והישגיו לא השתפרו.
בזאת, רציתי להוסיף כי אם ניתן מחשב לתלמיד, המורה/ מדריך צריך להסביר את אופן השימוש בו, את יתרונותיו, מתי להשתמש בו, ולא לתת את המחשב ושהילד יעשה כרצונו.

Unknown אמר/ה...

מקריאת המאמר נכחתי לדעת שמחשב אינו תחליף למחברת ולשיעור פרונטלי עבור התלמידים,
על הילד להתנסות בכתיבה ולא רק בהקלדה.
המחשבים אינם מספיקים ללמידה וצריך גם מיומנויות בסיסיות, איני נגד שימוש במחשבים, המחשב תורם רבות, אך איננו מהווה תחליף למורה ולכיתה.
לפי דעתי שילוב של מחשבים הוא נכון אך במינון והדרגה, על המורים לעבור את ההכשרה הטובה ביותר וכך יוכלו לפעול ולהעביר זאת לתלמידים בצורה הנכונה ביותר.

Unknown אמר/ה...

מאמר זה מאמת את עמדתי לגבי מחשב נייד לתלמיד.
לתלמיד ישנו בין השאר צורך ליחס אישי וכן מעקב של סביבה לימודית שאותם מחשב לא יכול לספק ולתת מענה. ישנם הרבה טעויות שיכולות להגרם עקב כתיבה במחשב כמו למשל שגיאות כתיב.
המחשב מתאים לעבודות מסויימות ולא לעבודה רציפה בכל נושא, יש להנגיש לילדים את הנושא ולהבהיר מתי הצורך והשימוש בו. הכתיבה במחברת חשובה לא פחות ואין לוותר עליה.

Unknown אמר/ה...

עמדתי היא שכל עוד השימוש במחשב לכל ילד הוא במתינות ובשיתוף המורה זוהי דרך מצויינת ללמידה אך אין לוותר על המחברת. המחשב הוא כלי להעביר בו כל מניי משחקי למידה שיעורים מקוונים ועוד אך אין להשתמש במחשב כתחליף למחברת הכתיבה במחברת מפתחת מיומנויות שונות.

Unknown אמר/ה...

ורוניקה פוטך- טכנולוגיית מידע.

שלום אסתר,
אני נמצאת בקונפליקט תמידי עם עצמי לגבי לימודים דרך המחשב בבתי הספר.
מצד אחד, אי אפשר להתכחש לטכנולוגיה שהולכת ומתפתחת עם השנים ועל הילדים לדעת להשתמש בה גם לצורכי לימוד, מצד שני, אני עדיין בעד הדרך הישנה והטובה שעבדה בעבר מצוין והיא הספרים והמחברות האוטנטיות. הרי מחשב יש לילדים מהרגע בו הם חוזרים מבית הספר ועד הרגע בו הם הולכים לישון, אז אני בעד שלפחות בבית הספר הם יסתדרו בלעדיו והיו מרוכזים בלימודים.

Unknown אמר/ה...

אבו סנינה שירין –טכנולוגית מידע
לדעתי שהמחשב תורם הרבה אבל אינו תחליף לשיעור פרונטלי או לכתיבה בכיתה עבור התלמידים .
המחשב מתאים לעבודות מסויימות ולא לעבודה רציפה בכל נושא,שילוב של מחשבים הוא נכון אך בהדרגה.

Unknown אמר/ה...

שלום אסתר
אני מסכימה איתך שיש ללמד את הילדים את השימוש הבסיסי הרלוונטי והנכון במחשבים וכך תוכל להיות התקדמות בקרב התלמידים.

Unknown אמר/ה...

שני חלפון - טכנולוגית מידע
היי אסתי,
אני בהחלט מאמינה בשילוב הטכנולוגיה היום בחינוך, וזה גם משמעות הקורס שלנו.
אך איני חושבת שהטכנולוגיה מהווה תחליף למורה, וללמידה פרונטלית.
אם כבר משלבים - אז יש לעשות זאת בחכמה ובזהירות.

Unknown אמר/ה...

לפעמים מחשבים יכולים לקדם ולפתח אבל אלי הנחיה איך נדע מה אנחנו מפתחים? ככל שמדובר בילד גדול יותר כל פחות נחוץ למידה פרונטאלית אבל היא עדיין חשובה יותר בגלל שהמונח "למידה" לא נגמר ב 'איסוף אינפורמציה'. באמת יש חשיבה קוגניתיבית שצריכה להתפתח

lihi amitay אמר/ה...

אני מאוד מסכימה עם שילוב הטכנולוגיה בחינוך. כיום ליותר ויותר תלמידים יש מחשב. ואני חושבת שלכל ילד צריך להיות מחשב אם יש לחלק מהתלמידים. האחידות בכיתה חשובה. כמובן שהכל צריך להיות בצורה מחושבת ומדודה ועם השגחה רבה.

Unknown אמר/ה...

כיום הטכנולוגיה מאוד התפתחה ולדעתי המחשב תורם רבות להעברת השיעור ולקבלת הידע של התלמיד אך הוא כלל אינו תחליף למורה.

Unknown אמר/ה...

היוזמה מחשב לכל ילד היה מבורכת ו חשוב וטוב לראות שהילדים האלה משתמשים במחשבים, אומנם לא על מנת לשפר את ציונייהם אך היוזמה משרתת מטרה שונה שהיא פיתוח יכולות קוגנטיביות של אותם ילדים. עם זאת אני סבורה כי היוזמה הזו עלתה הרבה כסף והשקיעו בה הרבה אז חבל לא לממש את המטרה העיקרית שלה שהיא שיפור היישגיהם של התמידים, על מנת לשפר זאת נדרשת תמיכה גם במורים וגם בתלמידים והדרכות, כיצד לשלב את המחשבים בלמידה הפורמאלית בית ספרית.

Unknown אמר/ה...

אני מאוד מסכימה עם הביקורת שכתבת על התכנית "מחשב לכל תלמיד" שבוצעה בפרו.
אני חושבת כי אין זה מספיק להכניס כלים טכנולוגיים לבתי ספר במדינה שהחינוך שם ברמה מאוד נמוכה, "לסמן וי" ולצפות שהישגי התלמידים ישתפרו מעצמם.
יש לעשות שימוש מושכל בסביבה עתירת הטכנולוגיה, לעשות הכשרה רלוונטית לתלמידים וכמו כן גם למורים, על מנת להשתמש בחוכמה ולא להתפלא ולהתאכזב מדוע לא נעשה שינוי.
שינוי צריך להיעשות ע"י אנשים, ועליהם לקחת חלק פעיל בנושא. כאשר בנוסף לסביבה הטכנולוגית יהיו מורים וצוות שידעו לתמוך בה ובתלמידים כראוי, אני סבורה שכן יקרה שינוי לטובה.

Unknown אמר/ה...

ערב טוב,
אני מסכימה עם הביקורת שלך. באמת לא מספיק להכניס כלים טכנולוגיים לבתי ספר החינוך שם ברמה נמוכה. לתת לכל תלמיד מחשב לא בהכרח תביא למטרות אותם הוא צריך לשרת. אם כבר מושקעים כספים רבים, יש לנהל נכון את החלוקה וקידום התלמידים (על ידי הכרת מורים שיכוונו לכך).

ליטל משיח, טכנולוגיות מידע

Unknown אמר/ה...

סתיו סיני- טכנולוגית מידע

אני מאוד מסכימה עם מה שכתבת.
למרות שהטכנולוגיה נכנסה לחיינו אין זה אומר שהיא יכולה להחליף את דרך החינוך של הילדים- רובוטים לא יכולים להחליף את תפקיד ההורים.
מה שכן וכמו שהעלת במאמרון שהטכנולוגיה יכולה לעזור בדרך החינוך וההתפתחות של הילדים לדוגמא שנעשה שיפור ביכולת הקוגנטיבית של הילדים שנחשפו למחשבים.

צריך לזכור שהטכנולוגיה של מחליפה את החינוך אלא יכולה לעזור לפתח את דרכיו.