יום ראשון, 23 בספטמבר 2012

תובנות על סביבות למידה וירטואליות, שיתופיות אבות ובנים

זמן רב שלא נכנסתי לבלוג הזה ולא פרסמתי כלום. יש לכך סיבות רבות, שלא אפרט, אך בכל זאת בער בעצמותי לפרסם את הפוסט הזה העוסק בתובנות שהתבשלו במוחי מזה זמן רב בנושא ניהול וארגון הידע בסביבות לימוד וירטואליות.

בחלומי האוטופי, כל מורה מנהל את הסביבה הווירטואלית של ההוראה שלו בדיוק כפי שהוא מנהל את חדר הכיתה הפיזי. הוא מעלה חומרים משיעור לשיעור, מנהל פורומים וירטואליים ומשתף את עמיתיו בחומרים של הכיתה הווירטואלית שלו. לא משנה באיזו סביבה ווירטואלית הוא עובד, האם זוהי סביבת TOP, MOODLE, GOOGLE SITES או כל סביבה אחרת. במוקדם או במאוחר עולה השאלה איך לנהל את הסביבות הללו.

ניהול הסביבה הראשונית הוא אמנם הקשה ביותר, מכיוון שזו הפעם הראשונה שיש להעלות פיזית את כל החומרים לרשת, ולהחליט על צורת ארגון החומרים, אך במובנים רבים, הוא גם הניהול הקל ביותר. אין חומרים משנים עברו שיש התלבטות לגביהם האם להשאירם או לא, אין את רצף ההוראה-למידה שנשאר מהעבר, מאחר והחומרים מועלים בהתאם לקצב ההתקדמות של הכיתה המסוימת, ובכלל, אין צורך משמעותי לעשות "סדר" בסביבה.

אך, בשנים הבאות, בגלל שכבר נוצרה סביבה עשירה בחומרים ובגלל שאנחנו מלמדים את אותם הנושאים בכיתות שונות רובנו נוטים להעתיק את הסביבה הווירטואלית הקיימת, ולשכפלה כמספר הכיתות. העתקה זו יוצרת מספר סוגיות שיש לתת עליהן את הדעת:
א. החומר כולו גלוי ומוכן בסביבה- בניגוד לשנה הראשונה שבה החומרים נוספו בהתאם לקצב ההתקדמות , בסביבה  המועתקת מראשית השנה ועד סופה נמצאים כל החומרים. יש לכך יתרונות רבים, אך זה גם יוצר עומס קוגנטיבי, בפרט בסביבות שמאפשרות תצוגה לינארית. נכון שניתן להתגבר על הקושי הזה באמצעות "סגירת עיניים" (בסביבת המודל)   או באמצעות הסתרת תיקיות (בסביבת טופ) אך הדבר דורש תחזוקה שוטפת כמעט יומיומית, בהתאם לקצב ההתקדמות השונה של כל כיתה. מאחר וניהול הסביבה הווירטואלית בא בנוסף (ולא במקום) לניהול הכיתה הפיזית, נדמה לי שלא נכון ולא אנושי לבקש מהמורים לקיים את התחזוקה השוטפת הזאת.
ב. הסביבה הופכת למחסן חומרים לא מסודר - מאחר והסביבה מועתקת משנה לשנה, ויש רצון בקרב המורים להוסיף חומרים או לחדשם, נוצר מחסן חומרים גדול, ולעתים מבולגן מאד, בסביבות הווירטואליות הללו.  לכל נושא יש מספר רב של קישורים, קבצים,  לעתים הקבצים נמצאים ביותר ממקום אחד או ביותר תיקייה אחת והדבר מקשה על ההתנהלות הן של התלמידים והן של המורים. היתרון הגדול הוא בכך שיש כבר מקום אחד מרכזי שנמצאים בו כל החומרים, אך יש כל שנה מחדש לעשות סדר בסביבה, להחליט על מה לוותר ולמחוק בכלל מהסביבה, מה רצוי שיישאר בסביבה אך לא יהיה גלוי לתלמידים ולכן יש "לסגור את העיניים" או "להסתיר את החומרים". בדיוק כפי שיש לעשות סדר בארון הבגדים, להעביר קיץ וחורף ולהוציא בגדים שלא משתמשים בהם יותר, כך יש לנהל את מאגר הידע באופן שוטף וקבוע. וגם משימה זו דורשת זמן והתגייסות מן המורים.
ג. האם לבנות סביבות אב ובנים או האם ליצור סביבת "אב טיפוס" שממנה מעתיקים לסביבות עצמאיות את החומרים? שאלה זו העסיקה אותנו רבות בהיבט של מספר מורים שמלמדים את אותו תחום דעת בכיתות שונות באותו ביה"ס (או מספר מרצים שמלמדים את אותה ההשתלמות בבתי ספר שונים). מאד נוח לחברי הצוות שיש סביבת אב אחת, שכל החומרים מוכנסים אליה ו"יורדים" באופן אוטומטי לסביבות הבנים. סביבת אב גם יוצרת שיתופיות מעצם העובדה שכל המורים מזינים יחד את אותה הסביבה, וכך נחשפים זה לחומרים של זה.  יחד עם זאת מנסיוני גיליתי, שסביבת אב יוצרת גם קשיים רבים. מטבעם האנושי של בני האדם, יש לעתים ביקורת על החומרים שמעלים מורים אחרים. יש רצון לקיים רצף מסוים שברור למורה אחד, אך לא מקובל על המורה השני. ארגון המידע שונה בין בני האדם, וגם כשמחליטים יחד על עקרונות הארגון והניהול לא תמיד הם נשמרים לאורך זמן. קשה גם בלחץ העבודה היומיומי לקיים כל פעם פגישות בנושא ארגון המידע בסביבה הווירטואלית.

המסקנה שלי היא, שעדיף לאפשר שכפול של סביבת האב וניהול עצמאי של כל אחד מהבנים. זה דורש שכל אחד מהמורים יקבל זכות להעתיק את סביבת האב לסביבה שלו, אך החומרים לא יזלגו באופן אוטומטי מסביבת האב לבנים. זה אמנם עלול להקטין את השיתופיות, אבל מניסיוני גיליתי, שכשכולם מזינים חומרים לסביבת האב ונוצרת על כך התרעה אוטומטית בסביבה, המורים נכנסים ולומדים את החומרים שנוספים לסביבה.

23 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הנני סטודנטית להוראה, ובשנה זו הנני בסטאז'.
לראשונה אני נחשפת כאן לבלוגים למטרות חינוכיות ואני נפעמת מכך.
אני מאוד מזדהה אם מה שהינך מעלה על הכתוב והרהורי ליבך:"ניהול הסביבה הראשונית הוא אמנם הקשה ביותר, מכיוון שזו הפעם הראשונה שיש להעלות פיזית את כל החומרים לרשת, ולהחליט על צורת ארגון החומרים, אך במובנים רבים, הוא גם הניהול הקל ביותר. אין חומרים משנים עברו שיש התלבטות לגביהם האם להשאירם או לא, אין את רצף ההוראה-למידה שנשאר מהעבר, מאחר והחומרים מועלים בהתאם לקצב ההתקדמות של הכיתה המסוימת, ובכלל, אין צורך משמעותי לעשות "סדר" בסביבה."
אני עלעלתי בבלוגים מעטים ונראה לי כי הכניסות אליהם אינן מרובות ורציפות.
ההשקעה בהקמת הבלוג הינה עצומה ואף התחזוקה השוטפת.
האם אכן הבלוגים אינם פעילים? מה לדעתך הסיבה?
מה מידת שביעות רצונם של המורים והתלמידים?
אשמח לתגובתך
יפעת

זהבה אפל אמר/ה...

מזווית אחרת -
בתחושה שלי סביבות למידה מאורגנות מסודרות המכילות את כל חומרי הלימוד והמטלות כמו שכתבת הן שיקוף של הכיתה הפיסית ואני מרגישה שבמידה רבה הן מקבעות את התפיסה המסורתית: יש מורה, יש תלמידים ,יש מטלות - אין באמת תחושה קהילתית, אין באמת שיתוף ואין את התחושה שהידע של כל אחד חשוב ותורם.
האם באמת כדאי להשקיע כל כך הרבה בסביבות? בסופו של דבר אם רוצים חדשנות חינוכית כנראה שזה לא הכיוון.

אוראל ג'אן אמר/ה...

מסכימה עם כל מילה. אכן, שימוש בטכנולוגיה בתחום החינוך יהיה מועיל ביותר.
אבל, בהחלט יש לשים לב לדרכים בהם משתמשים ובאופן שילוב הטכנולוגיה.

מאיה מריזן אמר/ה...

פעמים רבות מרצים מעלים את החומרים של מהלך השנה, הדבר יוצר לחץ לפחות אצלי ותסכול.
לפעמים הם משאירים חומרים קודמים ואפשר להבחין בכך בלי מאמץ רב, החומרים מהעבר לא תמיד מותאמים במלואם לכיתה הנוכחית ואפשר היה אחרת.
ישנם מקרים בהם הסביבה אינה מאורגנת ומסודרת בצורה נוחה וזה מקשה בן על המרצים והן על הסטודנטים וגורם לבלבול.

noa tuson אמר/ה...

בהחלט מסכימה. אני חייבת לציין שזו פעם ראשונה שאני מגלה שניתן לעשות שימוש שכזה בבלוגים ואני מאוד מתרשמת. מובן שאין להתעלם מהעובדות ואנו נאלצים להתייחס ולשים לב ששילוב הטכנולוגיה לא חורג מגבול הטעם הטוב.

Sapir Amrani אמר/ה...

הבלוגים והטכנולוגיה אכן משפיעים לטובה על החינוך ויש להם שימוש רב.

לדעתי יש לשים לב שבלוגים ישמשו למטרות חינוכיות אך הבלוג צריך לבוא כתוספת ולא להחליף את הלימוד הקיים.

ספיר

אוסנת סעידיאן אמר/ה...

זוהי הפעם הראשונה שאני נחשפת לבלוג מהסוג הזה ואני מתרשמת ממש לטובה. אך צריך להיזהר מהשימוש בטכנולוגיה כדי שלא יעלה על גבול הטעם הטוב.

adi zana אמר/ה...

אני חושבת שיש לעשות המון עבודת הכנה בבית טרם מעלים תוכן באופן וירטואלי עבור כל הכיתה, לכן אני מואד מסכימה עם המאמר שמסביר את חשיבות ניהול הסביבה הראשונית. במידה והעברת החומר דרך אפליקציה או בלוג, אינה קורית נכון בפעם הראשונה, אנו עלולים ליצור אנטי אצל התלמידים וזה חבל כי בעיות טכניות הן תמיד בעלות פתרון.
אולי כדאי להשתמש באנשי IT, אנישם טכניים כדי לפתור ולמנוע בעיות מסוג זה.

נועה גרון אמר/ה...

נועה גרון טכנולוגיות מידע
מסכימה מאוד,
אני רק חושבת שצריך לדעת משהו גבול הטעם הטוב ולהתאים את אינטנסיביות הטכנולוגיה בהתאם לגיל הילד.

לילך עגיב אמר/ה...

אני חושבת שהבלוג זה דבר שיכול מאוד להועיל, אך הוא צריך לבוא כתוספת ולא במקום לימוד קיים. יש לשים לב שהבלוג משמש למטרות חינוכיות.

ספיר הילף אמר/ה...

אני חושבת שהבלוג הוא כלי עזר מצויין אך לא כתחליף ללימוד הקיים.
בנוסף, יש לבדוק ולעשות שיעורי בית טרם העלאת החומרים ע"מ שלא יזלגו החוצה...

דנה אביב אמר/ה...

דנה אביב- קורס טכנולוגיית מידע

ללא ספק הטכנולוגיה שבתוכה הבלוגים משמשים ככלי לימוד נהדר, חדש, מגוון ומלמד.
עם זאת, יש ךוודא שהבךוגים אליהם נחשפים התלמידים הם למטרות אקדמיות ואו חינוכיות בלבד.
בנוסף, על השימוש בבלוגים להיות כתוספת ולא כאמצי לימוד עיקרי


הולי מזרחי כהן אמר/ה...

הולי מזרחי - טכנולוגיות מידע

בלוג יכול להועיל, אך הוא צריך לבוא כתוספת ולא במקום לימוד קיים. יש להקפיד כי הבלוג ישמש למטרות חינוכיות.
הבלוג כשלעצמו הוא כלי עזר מצוין אך לא כתחליף ללימוד הקיים.

רוני בירמן אמר/ה...

אני חושבת כי בלוג הינו אכלי המוסיף ללמידה אך אינו יכול לשמש תחליף לקיים. בנוסף יש לבדוק את הבלוגים בהם משתמשים לפני שמפנים תלמידים לבלוג.

ורוניקה פוטך אמר/ה...

שלום אסתר,
עד כה לא ידעתי שבלוג יכול לשמש ככלי לימוד, זה חדש לי ואני שמחה שלמדתי שזה אפשרי ושאפילו יש לכך יתרונות רבים. אך לדעתי הלמידה לא צריכה להתבסס רק על בלוגים, הבלוגים צריכים לבוא כמשהו נוסף ולא במקום הלימוד הרגיל. כמו כן, חשוב כמובן לבדוק שהבלוג אכן עונה על הצרכים החינוכיים.

סיון ביטון אמר/ה...

שלום אסתר, אני מסכימה איתך מאוד לגבי העניין שמורה יכול ללכת לאיבוד ברגע שיש הוראה טכנולוגית, לדעתי יש למצוא דרך בה המורה ישלוט על הלמידה הטכנולוגית וכך יוכל להיות להיות בשליטה.

שירין אבו סנינה אמר/ה...

שלום אסתי, אני חושבת שהבלוג יכול להועיל, אך הוא כלי עזר נוסף ולא כתחליף ללימוד הקיים, והינו משמש למטרות חינוכיות.

ליטל מש אמר/ה...

מסכימה עם כל מילה שכתבת. העלת את סוגיות מעניינות ומטרידות בנוגע לבניית סביבה ווירטואלית חינוכית. לפני מספר ימים נכחתי בבית ספר בכיתה א'. המורה השתמשה בכל שיעור במצגת, כמעט ולא כתבה על הלוח, ולא ראיתי שום פעילות שכללה דפים, טושים, צבעים ובקיצור.. הכל נעשה דרך מסך.
ואני שואלת, האם כך יראה העתיד? הילדים יתרגלו לבהות במסך עם תמונות צבעוניות שימשכו להם את העין, ימעיטו בפעילויות של יצירה, חשיבה, תחושת היידים, מורות יחדלו להתאמץ בבניית המערך שיעור כשהכל מוכן ומזומן להן.. (עוד מהשנה שעברה?)

שמחתי לראות שהצגת פיתרון לבעיות אלה. בכל מקרה, זהו דור העתיד ועל המורים ומערכת החינוך להתנהג בהתאם...

ליטל משיח, טכנולוגיות מידע

Hen Salomon אמר/ה...

אני חושבת שזהו רעיון מעולה אשר יתרום מאוד למורים ואנשי חינוך האוספים חומרי לימוד משנה לשנה. נכון שעליהם לעבוד בצורה מסודרת ולערוך מיון לאחר כל שנה אך אין כל בעיה להשתמש בחומרי לימוד משנים עברו אשר עדיין רלוונטיים לאותה שנה.

lihi amitay אמר/ה...

אני מסכימה מאוד עם דבריך.
תמיד נכון לא לפעול לפי קיצוניות כל שהיא ולדעת תמיד לעשות את האיזון הנכון. כל עוד המורה משתמש בכלים אלה בצורה נכונה ומדודה. זה יכול מאוד להצליח ולתרום.

Linoy Bachar אמר/ה...

שלום אסתי,
אני מאמינה שהבלוג יכול להועיל רבות אך הוא איננו כלל תחליף ללימוד הקיים ניתן להשתמש בבלוג ככלי עזר כל עוד ישנו שימוש נכון בכלים אלו בצורה נכונה..

Natali Matzkin אמר/ה...

דברייך נכונים, סביבת האב יכולה להוות כלי עזר לתיכנון הסביבת הבנים, וכל בן יהפוך את הסביבה שלו למתאים לתמידיו מתוך ההיכרות שלו אותם ואליו

Gal Schwartz אמר/ה...

אני מסכימה עם מסקנתך,
אני חושבת שחלק מהכישורים כיום, בעולם שאנו נחשפים מדי יום, שעה שעה לאין סוף מידע חדש, עלינו לדעת גם כיצד לגשת אליו וכיצד לתעדף אותו לצרכינו.
כמו שבעבר (וגם כיום), יש הרבה מאוד חומר בספרים בסיפריות, אך כל אדם ניגש ולוקח את החומר הרלוונטי אליו, כך זה גם יכול להיות בשימוש בבלוג בצורה הכי אפקטיבית.