יום שבת, 11 ביוני 2011

תלמידים כשותפים למלאכת ההוראה

עמיתתי לעבודה זהבה אפל, מתמחה בשילוב של ניידים 1:1 בחטיבות ביניים כחלק מעבודתה כמדריכה ראשית בתוכנית כתו"ם של מכון דוידסון. בשיחה אתה השבוע למדתי על מהלך מעניין שיזמה עם תלמידים "נאמני מחשב". זהבה החליטה לנסות אסטרטגיה אחרת, לפיה במקום ללמד את המורים לעבוד בתוכנת הקריקטורות toondo היא תלמד את נאמני המחשב את עיקרי הפונקציות בתוכנה ותבקש מהם להעביר את השיעור בכיתה. זהבה הקדישה לכך 45 דקות, במהלכן רכזה את התלמידים, הסבירה להם כיצד לפתוח חשבון, ליצור רקעים ודמויות, לכתוב מלל בעברית ולצלם את מסך הקריקטורות הסופיות כדי לשמור את העבודה. אח"כ שלחה אותם הביתה לחקור את התוכנה לפרטי פרטים ולהכין מערכי שיעור לחבריהם לכיתה, בעזרתם ילמדו את הכלי לשאר התלמידים בכיתה.

הרעיון לא היה לי חדש. כבר במאמר משנת 2009 בשם "כיצד לשלב את התלמידים בתוכניות להטמעת הניידים" הבאתי את רעיונותיה של מרטינז, שמתייחסים לשיתופם האמיתי של התלמידים, גם כמורים, באימוץ הטכנולוגיות. מרטינז מדגישה את הצורך בהקמת קבוצות נאמני מחשב בעלות סמכויות רחבות יותר משאר התלמידים, על מנת לאפשר את שילובם באופן אמיתי ומשמעותי בתהליך. הדרך שזהבה בחרה לשלב את התלמידים מעניינת מאד. הייתם צריכים לראות את עיניה הבורקות מהתלהבות ומגאווה בשעה שספרה לי כיצד העבירו נאמני המחשב את התהליך בכיתתם. אחד מהם הגדיל לעשות והשתמש ביכולות הלוח האינטראקטיבי אותו חילק לשניים. בחלק העליון הציג את הפונקציות ובחלקו התחתון את הקריקטורה הסופית שיצר, כשכל פעם הסביר מה עשה. ילד אחר צילם את עצמו והכניס את תמונתו כחלק מהדמות הקריקטורית אותה יצר. זהבה ספרה לי שלתלמידים היו רעיונות מדהימים ומעוררי השראה ושהיא למדה מהם רבות.

מאחר ואני חושבת שאנחנו כמדריכים לא מספיק לומדים זה מזה ולא מספיק מכירים זה את פועלו של זה בקשתי את רשותה של זהבה והבטחתי לתעד את מהלכה בבלוג שלי. אני קוראת למדריכים ולמורים אחרים לאמץ את רעיון אותו יישמה זהבה עם נאמני המחשב ואת רעיון למידת העמיתים והפצת הידע והשיתוף, אותו יישמתי אני במאמרון זה.

9 תגובות:

Unknown אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Unknown אמר/ה...

מדהים לראות שאם יוצאים קצת מה"קופסא" ניתן לעשות כל כך הרבה.
מבחינת המורה- השיעור עובר בשקט, בלי בעיות משמעת, לכן יוצאת מרוצה.
מבחינת התלמידים- מרגישים שותפים מלאים בשיעור, נותן מוטיבציה ורצון להקשיב, והכי חשוב הם מבינים שהמורה לא באה רק כדי להעביר את החומר אלא באה מאמת רוצה ללמד אותם, ועוד דברים שלא בהכרח קשורים לבית הספר.
בעינינו המאמרון ממש לימד, הראה לנו דברים שלא הכרנו ונותן רעיונות לעתיד כאשר אנו נהיה מורות.
מור ורז.

אנונימי אמר/ה...

יוזמה מבורכת וטובה .
זאת בדיוק הנקודה שאנו למודים להיות מורים , עלינו לשבור את הגבולות ולחפש פדגוגיה מעניינת שתשלב את הילדים בתהליך ולא יהיו מנותקים .
אני ישמח לנסות ליישם זאת בשיעור , כי זה משרת המון מטרות חשובות אותם אנו לומדים בתור סטודנטים .
שירה גודי

אנונימי אמר/ה...

הדבר מוכיח שאם רק ניתן לתלמידים את האפשרות ללמד אותנו, הם יחשפו בפנינו עולם שלם. בתקופה בה אני הייתי תלמידה היינו צריכים להקשיב לדברי המורה ולא היה לנו מקום לתרום את דעתנו שלעיתים עשויה היתה להיות נכונה. כיום ניתן לראות שיותר ויותר מורים מבינים שאפשר ואף רצוי לשנות הרגלים ולהפוך את התלמידים למורים. לדעתי, כאשר אחד התלמידים הוא המורה בשיעור ספציפי שאר התלמידים יהיו יותר קשובים לדבריו וילמדו רבות ממנו.
אור סבאג

Unknown אמר/ה...

יוזמה מדהימה ויעילה. בדרך זו, התלמידים לומדים באופן חווייתי, פעיל ונהנים מן העשייה והלמידה.

עדי שפר אמר/ה...

זוהי דוגמא מעולה שמראה לנו כמה אפשרויות טכנולוגיות עומדות לפינונו ואין אנו יודעים עליהן. אני חושבת שמורה צריך כל הזמן ללמוד ולהתחדש בידע ללמוד מקולגות, ללמוד לבד, לחפש אפשויות, לחפש מטודות ולהתקדם עם העולם. אסור לנו כמורים להישאר מאחור, אנחנו צריכים להיות תמיד מאוד עדכניים כדי שהתכנים והשיטות לימוד שלנו יהיו רלוונטיות כמה שיותר לתלמידים.

Unknown אמר/ה...

סתיו סיני- טכנולוגית מידע

למידת עמיתים מעולה במיוחד כשמדובר בתוכנות חדשות.
לא רק שהתלמידים חוקרים בעצמם על התוכנה הם יכולים לגלות דברים שאנו כמורים לא שמנו לב אליהם/ לא השתמשנו בהם וכך מציגים את השימוש המיטבי בתוכנה.
רעיון מקסים הכנת קריקטורה- אני בטוחה שהילדים מאוד התלהבו מהתוצרים.

Unknown אמר/ה...

אסתר שלום,
אני חושבת שזה חכם והכרחי לשתף את התלמידים במלאכת ההוראה בכלל, ובנושא שילוב התקשוב בפרט. בתור דור שגדל לעולם המחשב וצמוד למכשירים ניידים 24/7, נושא התקשוב הוא אכן נושא שמדבר לתלמידים של היום. בתור כאלו שמשתמשים ומבינים בנושא, ניתן לשער שיהיה להם רצון לסייע בנושא ואף רעיונות על מנת ליישמו.

אדוה אבן דנן אמר/ה...

אני חושבת שזו דרך מאוד מעניינת וחכמה להציג וללמד ידע ותכנים מסויימים לתלמידים. דרך ההצגה, הלמידה היא חוויתית והילדים לוקחים חלק ממנה וכך לדעתי, הם זוכרים את התכנים יותר טוב.