יום רביעי, 30 ביולי 2008

איזו גרסת אופיס להתקין בניידים של התלמידים המצטרפים לתוכנית?

לאחרונה, נשאלנו על ידי מספר מנהלי בתי-ספר וכן על ידי אנשים ברשות, איזו גרסה של אופיס להתקין במחשב. לכאורה, שאלה טריוויאלית, אך למעשה היא מקפלת בתוכה שאלות רבות הקשורות בניהול שינויים בארגון. בעבר, כשבבית-הספר היתה מעבדת מחשבים אחת, ומספר מצומצם של מורים עבדו בה עם תלמידיהם, השאלה היתה פחות אקוטית. אך בתוכנית של מחשבים ניידים השאלה הזו הופכת קריטית. הדעת סוברת, שתלמידים שנכנסים עכשו לתוכנית ומקבלים מחשבים חדשים, יתחילו לעבוד עם גרסת אופיס 2007, אך בעצם, המורים וגם חלק מהתלמידים בכיתות שקבלו מחשבים בעבר, עובדים על גרסת 2003 . להעביר את כל המורים כעת לגרסת 2007 דורש התארגנות חדשה ולמידה נוספת, ממורים שחלקם מתחילים להרגיש שהשתלטו על הטכנולוגיה רק לאחרונה.

השאלות הללו מחזקות בי את התחושה שהקמנו ארגון IT לכל דבר ועניין, ושניהול תוכנית מחשבים ניידים מערב בתוכו הרבה היבטים ארגוניים. מה עושים בחברות אחרות? מתי מחליטים להעביר את כל הארגון לגרסאות מתקדמות של התוכנה ואיך עושים זאת? בשנה הבאה תהיה חטיבה אחת במדינה, שכל תלמידיה ילמדו באמצעות ניידים. זהו ניסיון ראשון מסוגו בארץ. האם יתכן שחלק מהתלמידים בחטיבה הזו יעבדו בגרסת 2007 וחלקם בגרסת 2003? ומה ביחס למורים?

אחת המדריכות שאתה התייעצנו טענה שהמעבר תמיד יהיה לא קל ולכן היא לא רואה טעם לדחותו. יחד עם זאת יש להביא גורמים ניהוליים וארגוניים נוספים בחשבון: האם יש שינויים נוספים בארגון (כגון החלפת מנהלת, כניסה לתוכנית אופק חדש, מעבר מבנה וכו') האם העבודה באמצעות הנידיים כבר הוטמעה כראוי לפני השדרוג ? אני חושבת שכדי לקבל החלטות בבית הספר בנושאים הללו אנחנו כמובילים של התוכנית צריכים ללמוד מנסיונם של ארגונים אחרים ולהעתיקו לבית הספר. זה מעלה בי הרהורים על הקרבה הגדלה והולכת שבין העולם העסקי לבתי הספר החדשניים, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר.

3 תגובות:

אתי סמואל אמר/ה...

אכן, דילמה. ונניח שלחלק מהתלמידים והמורים יש מחשב נוסף בבית עם תוכנת אופיס 2003?
האם עליו לבצע שדרוג בגירסת האופיס?
האם פקיד הבנק מבצע שינויים בתוכנות שבביתו כאשר הארגון מקבל החלטה לשנות או לשדרג את התוכנה בבנק?
בארגונים עסקיים, המעבר למערכת אחרת או משודרגת היא החלטה עסקית הלוקחת בחשבון עלויות בזמן הטמעה כולל עלויות למזעור טעויות.
האם מערכת החינוך מסוגלת לעמוד ב"עלויות" ההטמעה של שדרוג התוכנה מאופיס 2003 לאופיס 2007
האם השתלמות מרוכזת למורים ללא המשך ליווי ותמיכה גם לתלמידים מבטיחה הטמעה יעילה?

אנונימי אמר/ה...

שאלת גרסת כלי האופיס המתייחסת לגרסת 2007 היא מעבר לשאלות העקרוניות-ארגוניות שאסתי מעלה. גרסה זו בנויה ומאורגנת בתפיסה שונה מקודמותיה. מרבית המשתמשים, ובעיקר הבוגרים (המורים) יתקשו למצוא בה את הפונקציות השגורות להן היו רגילים ובנוסף - יתקשו לפתוח מסמכים שהופקו ונשמרו ב-2007 באופיס 2003 המותקן על גבי המחשבים "הישנים" בביה"ס ובבית. כנ"ל לגבי התלמידים.
אמש גיליתי גרסת Viewer לכל כלי באופיס המאפשר צפיה במסמך שהופק ב-2007. זה דורש כמובן התקנה (מאתר מייקרוסופט). פתרון זה אפשר לי לעיין במסמך ללא צורך להשיג ולהתקין במחשב הביתי את אופיס 2007.
העניין הוא שיש לכולנו רצון להיות עדכניים ומי שמכתיב את העיתים לחידושים זו חברת מייקרוסופט שמוציאה גרסאות חדשות המחייבות רכישה והתקנה.
אני חושבת שצריך להפעיל את שיקולי הדעת (התקנות, השתלמות למורים, הכשרת הלומדים...) ומותר ואף לגיטימי להחליט שלא עוברים לגרסת 2007 ונשארים עם כלי האופיס המוכרים יותר גרסת 2003. פ"ת כרשות החליטה כך ולכן כל המחשבים (החדשים כמו הישנים) יכילו כלים בגרסה אחידה.
רבקה גריינר

Unknown אמר/ה...

ומדוע לא לעבוד עם גירסת OPEN-OFFICE אשר הינה חינמית, צורכת הרבה פחות משאבי מחשב ומשתדרגת באופן רציף כך שלא נדרשת קפיצת ידע כל כמה שנים ?