יום שבת, 22 בדצמבר 2007

שינויים קוסמטיים ושינויים מהותיים

בעקבות הדרכה באחד מבתי הספר, על משימה קיימת שכבר הועברה בעבר לתלמידים, התחלתי לחשוב על שינויים קוסמטיים - בדיקת תקינות הקישורים , הוספת מילים כגון: "כתוב במילים שלך" על מנת למזער את התופעה של "העתק הדבק" וכו'. השינויים הקוסמטיים חשובים, אם כי אינם מהותיים מבחינה פדגוגית. אבל אחד השינויים שערכנו במשימה, העלה את דרגת החשיבה וזה לדעתי כבר שינוי פדגוגי מהותי. לפני השינוי, המורה נתנה לתלמידים את המראה המדויק שבו עליהם לחפש את המידע. אחרי השינוי, המורה נתנה רק את מילות החיפוש, ובקשה מהתלמידים לחפשן לבד. מאחר והמשימה ניתנה בתנ"ך , ומאחר ובאתר "מקראנט" יש מנוע חיפוש שניתן להעתיק בו פסוקים והוא מחפש בכל התנ"ך את מראי המקומות, העלאת רמת החשיבה היתה בעובדה שהתלמיד התבקש למצוא את מקור הפסוק רק בתורה. החיפוש מניב ארבעה מקומות, אחד בספר דברים והשאר בספרי מלכים ודברי הימים. בעצם, העלאת רמת החשיבה קשורה בהסקת מסקנות: התלמיד צריך לדעת מהם חמשת חומשי תורה, ומכאן להסיק, שרק פסוק אחד עונה על השאלה המתבקשת להביא ציטוט מהתורה.

חשבתי על כך, שלפעמים די בשינוי קטן מאד, על מנת להעלות את רמת החשיבה של התלמידים. המשימה הראשונית היתה ברמת חשיבה של ידע בעיקר, ואילו המשימה אחרי השינוי מובילה גם להסקת מסקנות. אחרי ההשתלמות האחרונה שעשיתי על שילוב חשיבה ברמות גבוהות בתחום המידענות, אני מנסה לראות איך ניתן בשינויים קלים ביותר, להעלות את רמות החשיבה ולערוך שינויים פדגוגיים משמעותיים בעקבות זאת. הבאתי את הדוגמא הזו על מנת להדגים את הנושא.

6 תגובות:

gabi arad אמר/ה...

אסתי,
מהקריאה בכתוב עולה לי מחשבה מתוך הנסיון האישי שלי. לא הייתה משימה שכתבתי שהייתה מושלמת - ביכולת של התלמידים להתמודד, בזמן שהקצבתי,במובנות של השאלה (אני התכוונתי הם הבינו)
מתי אנחנו ככותבים מסוגלים להיות ערים לכך? בעיקר לאחר ביצוע המשימות עם התלמידים. כשזה עוד טרי. יתכן ובהדרכות אנחנו צריכים לאחר שמורים בצעו את המשימה לתקן אותה בהתאם לתובנות שהם רכשו כי זה אמור לשרת אותם בשנה הבאה.
שינוים קוסמטים גם חשובים. אני מאד מאמינה במודלינג. משימות שמוגשות בהקפדה ע"י המורה סיכוי יותר גבוה שתהיה הקפדה מצד התלמיד.

אנונימי אמר/ה...

יש פה נקודה חשובה מאוד של פיתוח החשיבה של המורה\הגננת בכך ששינוי קטן יכול לפתח דברים רבים וזה מאוד חשוב ומומלץ גם למורה וגם לתלמיד.

אנונימי אמר/ה...

אוראל גבסו, אורטל כוכבי ושני זגורי

Unknown אמר/ה...

למרות, כמו שציינת, ששינויים אלו אינם פדגוגיים לדעתי הם אכן מעודדים יותר חשיבה וגם הסקת מסקנות. בהשגת דברים אלו על ידי השינוי לא הייתי קוראת לו שינוי קטן, אלא גדול הוא. לעודד חשיבה מעמיקה יותר הוא אחד הדברים שעל כל מורה לנסות להשיג.

Unknown אמר/ה...

היי אסתר,

אני ממש מסכימה איתך בנושא שצריך לעודד את החשיבה אצל ילדים ולא להאכיל בכפית..
לתת להם קצה והם צריכים לנסות ולחשוב על פתרון..

Unknown אמר/ה...

אסתר שלום,
אני לא מסכימה אף פעם עם הגישה שבה צריך "לתת" ו"לגלות" לילד את התשובות, תמיד אני מעדיפה לשאול בחזרה "מה אתה חושב?" כשילד שואל אותי שאלה משום שכך הוא אומר בקול התשובה וניתן לפתח מזה הסקת מסקנות בריאה- כלי הכרחי.
תודה על המאמר,
יסמין.