יום ראשון, 9 בדצמבר 2007

מעקפים בכיתה

במהלך הביקור הופנתה תשומת לבי למחשבה על ה"מעקפים" שמבצעים המורים, המצביעים על הבנה טכנולוגית ביחס לאפשרות לנצל באופן מקסימאלי את התנאים הטכנולוגיים הקיימים, תנאים שסובלים מרוחב פס מוגבל ומעומס על השרתים כשתלמידים רבים משתמשים בעת ובעונה אחת ברשת ופותחים את אותם הקבצים. החשיבה של המורים מצביעה על כך שניתן לעקוף קשיים טכנולוגיים באמצעות פדגוגיה נכונה. אחת הדוגמאות למעקף כזה היתה כשהמורה מציגה את המצגת במקרן בזמן השיעור ומבקשת מהתלמידים להיות קשובים אליה, ולא לפתוח את המצגת במחשבים הניידים על מנת לא ליצור עומס מיותר על הרשת האלחוטית. המצגת אמנם נמצאת שם לשירות התלמידים, אך לאו-דווקא בזמן השיעור ולא דווקא כולם בבת אחת. מעקף דומה מבצעת מורה המקרינה סרט במקרן על הלוח, והתלמידים כולם צופים בו.
אני חושבת שמן הראוי שניתן את הדעת על המעקפים הללו, וגם נשקף למורים באמצעות תמלול את מה שהם מבצעים אולי, באופן אינטואיטיבי, כי למדו "על בשרם" שכך נכון לעשות מתוך ניסיון השטח.

בכלל, בעקבות ההשתלמות על החשיבה ברמות הגבוהות, ועל המאטה-חשיבה, הגעתי למסקנה שאנחנו עושים דברים רבים נכון, אבל "חוטאים" בכך, שאיננו משקפים אותם מספיק, איננו מתמללים ואיננו מעבירים אותם משלב החשיבה האינטואיטיבית לשלב החשיבה המתוכננת והרצוייה. אני לוקחת על עצמי לנסות ולתמלל את התופעות בכל פעם שאתקל בהן.

3 תגובות:

Unknown אמר/ה...

היי אסתי

אני מסכימה שיש לשלב את התקשורת בהוראה בצורה חכמה עם מינימום תקלות ומקסימום הצלחות.

שני הלוי

Unknown אמר/ה...

היי אסתי,
אני מסכימה איתך לחלוטין שבחיים באופן כללי ובכיתה בפרט ישנם דברים אשר אנחנו עושים באופן אינטואטיבי ואיננו מודעים או מסוגלים לשקף תובנות ומסקנות אלו לעצמנו ולאחרים. המעקפים הם דרך נהדרת להתגבר על מכשול מסוג זה.

Unknown אמר/ה...

בייחוד בתקופה בזמננו כיום, שילוב הטכנולוגיה בהוראה נמצאת בעיצומה, ועל המורים להיות מספיק מיומנים, וללמוד באופן תמידי דברים חדשים על מנת להיות ערוכים למצבים כמו שציינת במאמרון.
אני חושבת שעל המחנכים להיות פתוחים מבחינה מחשבתית מאחר וכיום העולם משתנה בקצב מסחרר ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו אליו ולהוראה מעניינת ורלווטנית עבור התלמידים.