יום ראשון, 20 בנובמבר 2011

10 סיבות למה כדאי להשתמש בניידים 1:1

חשבתי שכבר קראתי את כל הסיבות למה כדאי להורות וללמוד עם ניידים 1:1, אבל המאמרון הנוכחי של פטי גרייסון הפתיע אותי. פטי מונה 10 סיבות, שחלקן אולי נשמעות בנאליות אבל יחד עם הדוגמאות והקישורים לאתרים השונים יש הרבה מה ללמוד ממנה.
הסיבה הראשונה היא שהתלמידים לומדים להקליד באופן עיוור וכתוצאה מכך שמלאכת הכתיבה הופכת מהירה פשוטה וקלה הם כותבים יותר.
השניה-התלמידים לומדים לחפש במהירות במנועי חיפוש שונים ושומרים את הקישורים החשובים בדף הדיליגו הכיתתי . כך נוצר מאגר גדול של קישורים משותפים.
השלישית- מודעות גלובלית : השימוש בגוגל ארץ מפתח אצל התלמידים את המודעות הגלובלית.
הרביעית - תרגול נוסף. לתרגל באמצעות חוברות ודפים זה משעמם אך כניתן לתרגל באופן אינטראקטיבי עם משוב מידי ועם משחקים התרגול נעשה מעניין יותר.
החמישית-פרבום בלוגים שכולם קוראים ולא רק המורה דבר המגביר את המוטיבציה לכתיבה ומעלה את המודעות לקהל הקוראים.
השישית- יצירת סיפורים דיגיטאליים. פטי מדגים זאת במספר קישורים לאתרים שבהם ניתן ליצור את הסיפורים.
השביעית - למידה שיתופית משמעותית באמצעות גוגל מסמכים ודפי WIKIS
השמינית -למידה בהקשר התלמידים מחוברים לאתר המאפדר להם להשתתף בסקרים, לקרוא בקול רם ולחלוק את הידיעות שלהם עם עוד משתמשים.
התשיעית- קריאה בלתי פוסקת, מאחר וניתן ליים פר ולהתחיל לקרוא בספר חדש באמצעות הניידים.
העשירית-למידה המבוססת על הנעה פנימית.

כשנכנסתי לקישורים שפטי ממליצה עליהם גיליתי אתרים מדהימים שלא ידעתי על קיומם. במיוחד התאהבתי באתר לכתבית סיפורים של storybird שהוא ידידותי מאד וקל לתפעול. עוד אהבתי את היכולת ללמוד לבד כיצד לתפעל את האתר באמצעות הסייר המהיר (quick tour) שגם מלווה בהסבר קולי וגם בהדגמה של תפעול האתר.
אני ממליצה לכולכם להכנס לקישורים במאמר באנגלית ( מצויינים בתכלת) ולהחשף לשפע האפשרויות שפטי מציעה.
מומלץ בחום!

22 תגובות:

Unknown אמר/ה...

אסתי,
קראנו את המאמר של עשרת הסיבות לשימוש בניידים, ואנחנו חושבות שאת ומחבר המאמר (פטי) צודקים ב100%.
השימוש בניידים מתעל את אופן הלימוד, מזרז אותו ומעביר את חומר הלימוד בצורה ברורה וקלה יותר. ילדים שילמדו דרך סמארטפונים וניידים יהיו קשובים יותר לשיעור, יתעניינו יותר בשיעור והשיעור יתנהל באופן שוטף יותר מאשר תלמידים שיושבים 45 דקות מול דף ועט ורק כותבים.
מור ורז

אנונימי אמר/ה...

אני חושבת שהמאמר מציין נקודות חשובות ומשמעותיות בכול הנוגע לטכנולוגיה בעולמנו ובמיוחד בתהליך הלמידה אך חבל שהוא לא נוגע גם בחסרונות וההשפעה שלילית שיש על כך ,ואז מנסה להתמודד אתם ולמצוא להם פתרונות .
אני אישית הייתי שמחה לנסות לשלב דרך זו של לימוד ושהסיבות שפטי ציין יבואו לידי ביטוי בשיעור אך אם אני באמת הולכת ליישם זאת בלמידה אני צריכה לדעת גם את הבעיות שיצוצו לי ולהיות מוכנה אליהם. כגון ,כניסה לאתרים לא רצויים או התעסקות במחשב שלא לשם השיעור, ישיבה ממשוכת מול מחשב מנוונת את השרירים והתפתות הילדים וכדומה .
שירה גודי

אנונימי אמר/ה...

המאמר מעניין מאוד ואכן מציג את כל יתרונותיה של הטכנולוגיה. היא אכן חופשת את התלמידים אל העולם הגלובלי, מאפשרת למידה חווייתית, התלמידים אכן יכולים לקבל תגובות על תשובותיהם במהרה. אך יחד עם כל אלה, אנחנו מאבדים את חווית הכתיבה האישית, את תשומת הלב של התלמידים שלרוב מוסחת כשנעשה שימוש במחשב ועוד. הייתי שמחה לשמוע הצעות שונות על התמודדות עם המחשוב בבית הספר, כיצד לעשות זאת נכון מבלי לוותר על אופן הכתיבה אליו אנו רגילים היום.
אור סבאג

Unknown אמר/ה...

היי אסתי,

קראתי את המאמר ואם אכן משתמשים באתרים טובים ואיכותיים אכן ניתן להשיג תוצאות טובות ותורמות לתלמיד. לכן ניתן לשלב זאת בבתי הספר אך במינון ולא תמיד לפי דעתי.

שני הלוי

Unknown אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Unknown אמר/ה...

היי אסתי,
אני מסכימה איתך לחלוטין, ישנן סיבות רבות לחשיבות הניידים. אך אם הסיבות הללו אני חושבת שאנו מאבדים במקצת את היחסים הבינאישיים שלנו. בכל מקום אנו מחוברים לניידים- בבית, בעבודה, בטיולים עם חברים. האם אנחנו מרוויחים משהו אחד ומנגד מאבדים משהו אחר?

סיון מולא

Unknown אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Unknown אמר/ה...

אסתי, על מנת שכל הסעיפים שצוינו אכן יוכלו להתקיים, התלמידים צריכים להקדיש זמן רב לישיבה מול המחשב. אך בעייני, זה לא דבר כדאי. המחשב אמנם יכול להוות אמצעי נוסף ללמידה, אך לא ברמה אינטנסיבית זו.

Unknown אמר/ה...

היי אסתי,
לאחר שעברתי על 10 הסיבות אין ספק כי לשימוש בניידים תרומה גדולה. חייבת לציין שחלקן נשמעו לי קצת בנליות "הקלדה עיוורת". אך במקרה זה אין ספק כי היתרונות גוברים על החסרונות.
הנגישות, השימוש בגוגל הארץ אשר חושף אותם למידע רב כמעט מבלי להתאמץ, ספרים דיגיטליים, ודבר הכי חשוב לדעתי (למידה שיתופית) .
כמובן,שבגבול הטעם הטוב,הרי שישיבה ממושכת מול מחשב יכול להזיק גם מבחינה בריאותית ,וגם מבחינה חברתית לאבד יחסים אנושיים: חברים לכיתה ,משפחה וכו'.

Unknown אמר/ה...

איזבלה מאיסטר- טכנולוגיות מידע

יש אכן הרבה סיבות לשימוש במחשבים ניידים אך אל לנו לשכוח גם את החסרונות שיש.
אמנם היתרונות גוברים על החסרונות אך בשביל זה אנחנו צריכים לדעת להתשמש באופן משכיל ולא להגזים.

Unknown אמר/ה...

אסתי שלום,
למחשב יש הרבה יתרונות, עברתי על הסיבות על-פי פטי גרייסון, ואני מסכימה איתן, ואכן אנחנו מתאמנים והופכים להיות יותר מיומנים בכל פעם ופעם.
אולם יש לדעת גם את חסרונותיו של המחשב שיכול לפגוע, כאשר נכנסים לאתרים לא רצויים, מפרסמים מידע אישי, וכדומה.
לכן, צריך לדעת להשתמש במחשבים הניידים בגבול הטעם הטוב, יש תמיד לדעת כיצב להשתמש בו בצורה יעילה.

Unknown אמר/ה...

דניאל כהן- טכנולוגיית מידע.
היי אסתי,
כחלק מקורס חלק ההתנסות, אני מתנסה בהוראה בתיכון בו משתמשים אך ורק במחשבים לצורך הלמידה גם מורים וגם תלמידים. ישנם הרבה חסרונות ויתרונות לשיטת הוראה זו. חשוב לי לציין שהחיסרון העיקרי בשיטה זו היא שהיא לא מבוקרת אני נכחתי בשיעורים בהם התלמידים, במקום לבצע משימות שהמורה נותן , הם גלשו באתרים שלא קשורים לשיעור.

Unknown אמר/ה...

דניאל כהן- טכנולוגיית מידע.
היי אסתי,
כחלק מקורס חלק ההתנסות, אני מתנסה בהוראה בתיכון בו משתמשים אך ורק במחשבים לצורך הלמידה גם מורים וגם תלמידים. ישנם הרבה חסרונות ויתרונות לשיטת הוראה זו. חשוב לי לציין שהחיסרון העיקרי בשיטה זו היא שהיא לא מבוקרת אני נכחתי בשיעורים בהם התלמידים, במקום לבצע משימות שהמורה נותן , הם גלשו באתרים שלא קשורים לשיעור.

Unknown אמר/ה...

שלום אסתי,

אני מסכימה עם 10 הסיבות לחשיבות השימוש במחשב והן משמעותיות מאוד, אבל לדעתי
יש גם קושי בקריאה, למידה ותרגול דרך המחשב. לפעמים צריך לכתוב על דף כדי לפתור תרגילים או לחשב, כך שלא הכל מתאפשר בצורה נוחה באמצעות המחשב.

רננה

Unknown אמר/ה...

שלום אסתר, אני מסכימה איתך שיש יתרונות רבים בשימוש בניידים בקרב תלמידים אך מנגד ישנם חסרונות שעולים כמו חשיפה לתכנים לא רצויים, התעסקות ממושכת בניידים יכולה לגרום לנזק בריאותי, פגיעה חברתית דעתי היא שיש לדעת להשתמש בכל דבר במינון הנכון ובדרך הטובה.

עדי שפר אמר/ה...

משמח אותי מאוד לשמוע שיש חברות שבהם השימוש בתכנולוגיה בלימוד בכיתה כל כך התקדם. ברמות שאני עדיין אינני מצליחה לתפוס ולהבין.
אבל יש משהו גם מאוד מסוכן בשימוש יתר בניידים. הבעיה המרכזית של הדור הצעיר היא שהוא למד לתקשר ולהתבטא יותר טוב בכתב מאשר פנים אל פנים. למשל, הכרויות כיום מתנהלות אך ורק בפייסבוק, ולמה? כי אין את המיומנות לתקשר פנים אל פנים, לגבש משפטים נכונים במהירות ובכלל להבין את הצד השני ולפרש נכון התנהגויות. לכן אני חושבת שאין צורך להפריז בשימוש באייפונים במהלך השיעור פרונטלי. זוהי הזדמנות נהדרת לתת לילדים לרכוש את מיומנות השיח ואסור לוותר עליו.

אנונימי אמר/ה...

שמחתי להכיר סיבות נוספות, היתרונות, לחשיבות השימוש בניידים אך למרות זאת יש גם חסרונות לשימוש זה. "הניתוק" של הילדים מהמציאות והשימוש המוגזם שכתוצאה ממנו הילדים מעדיפים את הווטצאפ מאשר שיחות פנים אל פנים עם חברים.

Unknown אמר/ה...

שלום אסתר,
אומנם אני מכירה סיבות רבות התומכות בשימוש בניידים אך לדעתי גם לזה יש צורך בהגבלה מסוימת וזאת כיוון שניידים יכולים לשמש התעסקות אחרת בזמן לימוד, סכנה בריאותית, וחוסר תקשורת חברתית ניתן לשלב את הניידים בלימוד אך לכל דבר יש את המינון שלו והשימוש בצורה נכונה וחכמה.

Unknown אמר/ה...

קראתי את התגובה של אילנה שביי- אני מסכימה איתה. טכנולוגיה כמובן כבודה במקומה מונח, אך הילדים של היום גםככה עסוקים כל היום בפלאפונים החכמים ונדבקים למסכים, לעט לעט השימוש בדיון אנושי תלך ותפחת וזה חבל, כי קישורים חברתיים, הבנת מצבים, רגישות סביבתית לא ניתן ללמוד דרך המחשב אלא דרך מורה, הורה, חבר שמדבר אלייך בצורה אנושית.

Unknown אמר/ה...

היי אסתר,
נחמד בכל פעם לגלות דברים חדשים הנוגעים בתקשוב והטמעת הטכנלוגיה בחינוך.
אני חושבת ששילוב ניידים בשיעורים מסויימים יכולים לתרום ולהעלות את רמת הידע של התלמידים, לדוגמא, במקצוע הגיאוגרפיה, ניתן לחשוף את התלמידים למימדים אחרים של הבנה גלובלית שספר או מחברת לא יוכלו להעביר.

שלי גבאי אמר/ה...

שלום אסתר,
יש המון יתרונות לשימוש בניידים בשיעורים אך לא נשכח גם את החסרונות שתלמידים רבים יכולים להשתמש בדבר זה לרעה.
הניידים יכולים לתרום משמעותית לתוכנית הלימודים וכן להעשרת הידע הכללי של כל תלמיד ותלמיד.

Unknown אמר/ה...

היי אסתר,
עידן התקשוב אמנם דוחק ומכחיד דברים מהעולם: למידה באמצעות ספרים, פוגם באינטראקציות חברתיות.
מצד שני, ללא ספק לכלי התקשוב יש חלק גדול מאוד בידע שרכשתי בחיי. הקלות שבחיפוש והמענה המהיר על הסקרנות והצורך בלמידה הוא דבר יקר ערך שהניידים והסמארטפונים שצמודים אלינו כל היום מספקים.