יום רביעי, 14 במרץ 2012

מפגשים סינכרוניים למורי מורים

בחודשים האחרונים מצאתי את עצמי מספר ערבים בשבוע מתחברת למחשב הנייד, שמה אוזניות על האוזניים ומיקרופון אל מול הפה, ולומדת או מלמדת. הסיבה היא שהרצאות רבות שלי הן כסטודנטית והן כמרצה הפכו להיות סינכרוניות. השעה הנבחרת היא בדרך כלל שמונה בערב, השעה בא סיימו המורים (ובמיוחד המורות) להכין את ארוחות הערב, להשכיב את הילדים לישון וכו' ובמקום לנפוש מעמל היום, מתחברים ללמוד.

היתרונות של ההרצאה הסינכרונית ברורים לכל: אין צורך לנסוע, להיתקע בפקקים, להגיע ולחפש חנייה. חוסכים כסף (במיוחד כשמחירי הדלק עולים כל הזמן) וחוסכים בזמן! ניתן להתחבר להרצאה מכל מקום מה שמאפשר גם לאנשים רחוקים מאד לשמוע דברים שלולא שודרו באופן סינכרוני סביר היה שלא היו מגיעים לשמוע אותם. יש חשיפה למומחים שבדרך אחרת לא ניתן היה להגיע אליהם

יחד עם זאת ככל שעוברים הימים ואני שומעת עוד הרצאות וגם צריכה להרצות בעצמי אני מוצאת את עצמי תוהה על ההבדל בין הלמידה הסינכרונית לבין ההוראה פנים אל פנים. אולי אני מצפה ליותר מדי, אבל נדמה לי שנכון לעכשו רובנו "מעתיקים" את הידע שלנו מהעולם הפרונטאלי של הכיתה לרשת, ונותנים הרצאות מלוות שקופיות במפגשים הסינכרוניים. רוב המרצים פחות מדי משתפים את התלמידים, פחות מדי משתמשים בעובדה שכולם מחוברים לרשת וניתן ליצור למידה שיתופית ועבודה ONLINE. "המדיום הוא המסר" אמר מרשל מקלוהן ואני חושבת שטרם פיתחנו לנו את הטכניקות החדשות ללמוד ברשת באופן סינכרוני.
כמרצים המעבירים מפגשים סינכרוניים עלינו לשאול את עצמנו את השאלות הבאות:
1. מה ההבדל בין למידה סינכרונית מרחוק בזמן אמת כשלכל אחד מחשב משלו לבין למידה בכיתה כשלכל אחד מחשב נייד משלו?
2. אילו שינויים פדגוגיים אנו נדרשים לעשות על מנת לתת מענה לעובדה שאיננו רואים את העיניים של התלמידים ואין לנו תחושה שהתלמידים נמצאים אתנו?
3. מהו אורך הזמן המתאים למפגש סינכרוני?
4. האם יש שעות מועדפות להעביר את המפגשים הסינכרוניים?
5. האם יש תכנים שמתאימים יותר להעברה סינכרונית וכאלו שפחות?

אני מזמינה את כל בעלי הניסיון להקים פורום לחשיבה על הנושא. אשמח להשתתף בפורום כזה.





39 תגובות:

נגה ורותם אמר/ה...

מעניין מאוד, נוגע בנושאים חשובים.
למידה סינכרונית חוסכת כסף, זמן וטרטור ובאמת צריך לדעת כיצד להשתמש בכלי הלימודי הזה.

liat אמר/ה...

כל כך המצאה נהדרת. דרך יעילה וכיפית ללמוד.


לין זגורי

שי סייג וזוהר אוטמזגין אמר/ה...

דרך נפלאה ומאוד טובה לנו כמורים לעתיד!

Unknown אמר/ה...

למידה סינכרונית חוסכת בהרבה דברים וצריך לדעת לנצל את היתרונות שלה בצורה טובה יותר כי עדיין יש הרבה שמעדיפים למידה פרונטלית

אנונימי אמר/ה...

הנושא חשוב מענין וחם היום מכוון שתופעה זו מתפשטת להרבה תחומים בעולם , גם למידה בתיכון ,מפגשים עם חברים , ישיבות במשרדים וכדומה .
השאלות שהעלית נכונות וטובות על מנת שניישב אותם ונגיע לייעול של הכלי הזה לחיינו .
שירה גודי

Unknown אמר/ה...

אני חושבת שצריך לשלב את שני דרכי ההוראה גם פנים אל פנים וגם ברשת.

Unknown אמר/ה...

אני מאמינה שיש קורסים בהם ניתן לקיים מפגשים סינכרונים וכאלה שכדאי שהקורס יהיה פנים אל פנים. למשל, הקורס הנוכחי המדובר, טכנולוגיות מידע, זה נהדר שהוא בצורה מקוונת, כי אחרת זה היה מיותר. אבל פסיכולוגיה, אני לא חושבת שהייתי יכולה לעבור קורס פסיכולוגיה בצורה מקוונת. לכל דבר יש שחור ולבן. גם ללמידה מקוונת.

Unknown אמר/ה...

אני חושבת שזה יכול להיות כלי מאוד שימושי אך יש צורך לשאול את עצמנו את השאלות אשר נשאלו בסוף ובדוק האם במקרה שלנו כלי זה יועיל או לא ואף יזיק.

Unknown אמר/ה...

למידה באמצעות מפגשים מקוונים יעילים במיוחד עבור קורסים מסוימים. אני מסכימה עם כך שמרצים המעבירים מפגשים מקוונים נעזרים בהצגת שקופיות. עד היום, במפגשים המקוונים, נתקלתי רק בשיטת לימוד זו. ניתן להיעזר בדרכי הוראה שונות גם בלמידה המקוונת, שהיא מבורכת ולרוב מקלה מאוד. אם כי, חשוב לציין כי לא כל הקורסים, מבחינת רמת הקושי, ניתנים ללמידה עבור הסטודנט באופן מקוון.

Unknown אמר/ה...

ישנם בהחלט קורסים המתאימים מאוד ללימוד והעברה באופן מקוון. חשוב לזכור שלא לכל התלמידים שיטה זו מתאימה ויש לתת אופציה נוספת עבורם.

Unknown אמר/ה...

ישנם בהחלט קורסים המתאימים מאוד ללימוד והעברה באופן מקוון. חשוב לזכור שלא לכל התלמידים שיטה זו מתאימה ויש לתת אופציה נוספת עבורם.
תומר טוסון

הלין דהקט אמר/ה...

אין ספק שללמידה סינכרונית יש יתרונות של חסך בזמן וחסך בהגעה למקומות רחוקים , אך יחד עם זאת יש חסרונות של "הרדיפה" אחרי הטכנולוגיה. וגם שאנו בבית במקום לנוח אחרי יום ארוך ומתיש אנו עסוקות בלהיכנס שוב למחשב להרצות, או ללמוד. אני חושבת שצריך לעשות סדר בשימוש הזה על מנת שלא כל יום נמצא את עצמנו רודפים אחרי זמן מנוחה[ שכרגע לא מוצאים אותו] .

אנונימי אמר/ה...

אני בעד סוג כזה של למידה, אני בעצמי התנסיתי בשיעור מסוג זה במכללה. השיעור היה שיעור מקוון כך שכל תלמידה נכנסה לשיעור דרך המחשב הפרטי שלה, המרצה דיברה והעבירה את השיעור דרך מיקרופון ובנוסף גם אנחנו יכולנו לדבר ולשאול שאולות, אך באמת כדי שהמרצה תדע שכולם באמת איתה ומקשיבות לה היא אמרה כל כמה דקות להעלות סמיילי או לסמו וי כל פעם היא שינתה משהו כדי תדע שאנחנו מחוברות לשיעור.

שיר ברגזין אמר/ה...

שיר ברגזין-טכנולוגיית מידע
היי אסתי,
ללמידה מרחוק יש יתרונות רבים כפי שציינת לעיל.
אני חושבת שיש שיעורים שניתן ללמד באופן מקוון ויש שיעורים שלא.
בכל אופן למידה כזו היא יעילה והרבה פעמים עוזרת לתלמיד הרבה יותר מלמידה פרונטלית, התלמיד מרגיש יותר עצמאי, יותר אחראי לעצמו,ומשקיע במקום הזה יותר.

Unknown אמר/ה...

ענבר רג'ניאנו- טכנולוגית מידע.
לדעתי ישנם יתרונות וחסרונות ללמידה מרחוק.
כמו שכבר הזכרת לעיל חסכון בדלק ובזמן, אפשרות לחזור אחורה ולהשלים דברים שלא הספקתי.
אך ישנם לא מעט חסרונות לא כל שיעור מתאים להיות שיעור מקוון, בנוסף לכך הטכנולוגיה לא תמיד באה לטובתנו וישנם המון בעיות שצצות פתאום ומקשות על הלמידה.

Unknown אמר/ה...

נופר פאר- טכנולוגיות מידע
מן הנאמר לעיל ניתן להבין כי ללימוד הפרונטלי ישנם יתרונות וגם חסרונות.
היתרונות הן בין היתר חיסכון בדלק ובזמן יקר והחסרונות הם שבעצם לא יודעים מה קורה עם הכיתת לימוד, ומאבדים את יכולת התלמיד להשתתף בשיעור. בעצם פשוט שופכים את החומר.
בעיני לפני שעושים שיעור מקוון יש לבדוק אם ניתן את הרכב הכיתה, על המורה או המרצה לבדוק האם לדעתה שיעור מקוון יספק לה את מה שהיא מנסה להעביר ועוד לפני זה היא צריכה לבדוק אם עצמה מה היא מחפשת, האם להעביר את החומר ולסמן "וי" או באמת להגיע לדיון משמעותי ולשמוע את עמדת התלמידים ואולי אף ללמוד מכך.
לעניות דעתי שיעור מקוון פחות מאפשר לי באופן אישי תחושה של למידה משמעותית ולעומת זאת כאשר אני נמצאת בשיעור פרונטלי אני מאוד פעילה בשיעור, משתתפת ומהערות אני לומדת וגם יש אפשרות לשמוע אחד את השני ומכך גם כן ניתן ללמוד.

Unknown אמר/ה...

נועה גרון טכנולוגיות מידע

כפי שהגבתי במאמרון קודם,
לדעתי תלוי בחומר המועבר בשיעור או בקרוס אותו בוחרים להעביר מקוון ובנוסף לדעתי הדבר גם תלוי תלמיד. יש כאלה שיתחברו ויש כאלה שיתנגדו.

Unknown אמר/ה...

אני חושבת שללמידה מרחוק יש יתרונות וחסרונות. תלוי באיזה מקצוע מדובר. יש מקצועות יותר קשים שעדיף ללמוד אותם באופן פרונטלי, כגון מתמטיקה. ניתן לתרגל מול המרצה ולקבל מענה מדויק, הסבר מדויק על תהליך פתירת התרגיל ועוד.

Unknown אמר/ה...

ללמידה מקוונת יש יתרונות וחסרונות. תלוי בהמון דברים.
דעתי האישית היא שעדיף למידה פרונטלית ברוב המקצועות.
המסר שהמורה מעביר יותר ברור, התלמידים משתפים פעולה יותר מבמקוון.

Unknown אמר/ה...

דנה אביב- טכנולוגיית מידע

אני אישית בעד קורסים מקוונים, אך כמובן שתלוי בחומר הנלמד.
ישנם קורסים המצריכים הדרכה ממרצה וישנם קורסים שהעשייה והלמידה העצמית מטיבה יותר ללומד.

Unknown אמר/ה...

הולי מזרחי - טכנולוגיות מידע

ללמידה מרחוק יש יתרונות רבים, יש שיעורים שניתן ללמד באופן מקוון ויש שיעורים שלא.
התלמיד מרגיש יותר עצמאי, יותר אחראי לעצמו,ומשקיע במקום הזה יותר.
כמו שכתבת, חסכון בדלק ובזמן, אפשרות לחזור אחורה ולהשלים דברים שלא הספקתי.
אך ישנם גם לא מעט חסרונות. לא כל שיעור מתאים להיות שיעור מקוון, בנוסף לכך הטכנולוגיה לא מושלמת וישנם גם תקלות או באגים אשר מקשים על הלמידה.
לפני שעושים שיעור מקוון על המורה/מרצה לבדוק האם שיעור מסוג זה יספיק לה עבור מה שהיא מנסה להעביר ומה היא עצמה מחפשת, האם להעביר את החומר ולסמן "וי" או באמת להגיע לדיון משמעותי ולשמוע את עמדת התלמידים ואולי אף ללמוד מכך.
אני אישית בעד קורסים מקוונים, אך כמובן שתלוי בחומר הנלמד.

Unknown אמר/ה...

בתור סטודנטית אני יכולה לציין שלעיתים שיעור מסונכרן, למידה מרחוק, שיעור מקוון- יכול להיות חיובי במידה והוא אינו קבוע אלא חד פעמי. מפגש פנים מול פנים חשוב לא פחות והמון פעמים עולות שאלות באותו הרגע שהן אינן ברורות, מה שבשיעור מקוון אין דרך לקבל באותו רגע.
בשיעור פנים מול פנים פעמים רבות המורה אינו מספיק את החומר ולכן השיעור גולש גם לשיעור הבא, שיעור מקוון הינו שבלוני לדעתי, הכל מסודר לפי פרק שיעור ולא כולם חווים את השאלות של כלל תלמידי הכתה שיכולים לעזור לכולם בעצם. כשמדובר בחומר חדש ולא מוכר הנושא בעייתי לדעתי.

Unknown אמר/ה...

לדעתי זהו באמת "חיסכון" אך שוב יש מקצועות המתאימים לשיעורים מסוג זה וישנם שיעורים המחייבים למידה פרונטלית.

Unknown אמר/ה...

דניאל כהן- טכנולוגית מידע.
לדעתי יש יתרון רב לשיעורים המקוונים זה נוח וחוסך זמן והחומר מועבר בצורה מפורטת. כמובן ישנם חסרונות לכן כדאי לשלב גם כמה פגישות פרונטליות.

Unknown אמר/ה...

ורוניקה פוטך- טכנולוגיית מידע.

שלום אסתר,
אני מאוד אמביוולנטית לגבי עניין השיעורים המקוונים, מצד אחד זה באמת חוסך הרבה זמן, וזה מאוד נוח לשבת ללמוד מהבית, מצד שני, אני חושבת שאין תחליף לשיעורים פרונטליים, בכיתה עם חברים לכיתה ועם מרצה שעומדת מולי שאפשר לגשת אליה ולנהל יחסי אנוש. אין תחליף לבני אדם, גם אם זה עם מצלמה ומיקרופון זה עדיין לא כמו לשבת בכיתה מול בן אדם. אני מאוד מתקשה בשיעורים מקוונים, ולכן הייתי מעדיפה כמה שיותר שיעורים פרונטליים.

Unknown אמר/ה...

עדן אלגאוי- טכנולוגיית מידע
אני בעד שיעורים מקוונים, אומנם לדעתי לא כל מקצוע או קורס יכול להתאים לשיעור מקוון.
לדעתי הקורס טכנולוגיית מידע מתאים לשיעור מקוון- ההוראות הן ברורות, וההתנסות היא הלמידה הכי טובה עבורנו בעתיד

Unknown אמר/ה...

עדן אלגאוי- טכנולוגיית מידע
אני בעד שיעורים מקוונים, אומנם לדעתי לא כל מקצוע או קורס יכול להתאים לשיעור מקוון.
לדעתי הקורס טכנולוגיית מידע מתאים לשיעור מקוון- ההוראות הן ברורות, וההתנסות היא הלמידה הכי טובה עבורנו בעתיד

Unknown אמר/ה...

אבו סנינה שירין –טכנולוגית מידע
הי אסתי
אני בעד שיעורים מקוונים מכוון שחוסך זמן ומאפשר למידה מרחוק ,למידה מקוונת יש יתרונות וחסרונות.
ואני מעדיפה למידה פרונטלית ברוב המקצועות. טכנולוגית מידע מתאים לשיעורים מקוונים.

Unknown אמר/ה...

שלום אסתי,

לדעתי ללמידה מרחוק יש את היתרונות והחסרונות שלה.
היתרונות, שאכן כמו שאמרת, הלמידה מרחוק יותר נוחה ונגישה לתלמיד ולמרצה. המרצה יכול ללמד מהבית והתלמיד יכול לצפות בשיעור בזמנו. בנוסף, לסטודנט יותר קל לסכם שיעור מקוון, מאחר והוא יכול להקשיב לכך בקצב שלו.
ויש גם את החיסרון של חוסר האינטראקציה ומערך השיעור המתקיים בשיעור רגיל.

רננה

עדי שפר אמר/ה...

אני מאמינה שהכל מסתכם בנושא שאותו אנחנו מעבירים, המורכבות של הנושא, המטרה, השיטה ללמוד או ללמד, האם ניתן ללמוד גם לבד האם יש מקום לדיון? ככל שהנושא יותר פשוט ויותר טכני ככה הוא יותר מתאים לשיעורים סינכרוניים. אם הנושא מעלה המון שאלות ויש מקום לדיון מעמיק בנושא, וזה מה שיעזור לנו להבין אותו אז הוא יותר מתאים לשיעור פרונטלי.
לדעתי זהו אחד היתרונות הגדולים של התכנולוגיה וזה באמת בא בעיקר לחסוך לנו בזמן ובכוח.

אנונימי אמר/ה...

לכל דבר יש היתרונות וחסרונות. לשיעורים מקוונים יש היתרונות וחסרונות וכך גם לשיעורים פנים אל פנים, פרונטליים ולכן לדעתי יש לשלב בין השניים, לקחת את החלקים הטובים מכל אחד מהשיעורים כלומר את ההיתרונות ולחבר.

Unknown אמר/ה...

אני חושבת שלשיעורים סינכרוניים יש יתרונות רבים וכמו שציינת כבר חלק: חיסכון בכסף, חיסכון בזמן, נותן מוטיבציה רבה ללמידה, והשיעורים בדרך כלל נעשים בשעות הנוחות לקהל המשתתף בקורסים.
אני חושבת שמפגשים סינכרוניים צריכים להיערך כשעה, משום שיותר מזה אנשים כבר מאבדים את הריכוז (ובייחוד כשהם נמצאים בבית וישנם יותר גירויים).
בנוסף, מפגש סינכרוני יכול לכלול שאלות לסטודנטים ודיונים, אך פחות מאשר שיעור פרונטלי משום שזה עלול ליצור אי סדר. לדעתי האישית, עדיף שבשיעור סינכרוני המרצה יקח חלק נרחב יותר בהעברת החומר וישתף את הסטודנטים בשאילת שאלות ודיון פורה אך שלא כל השיעור יהיה מורכב מכך.

Unknown אמר/ה...

אני חושבת שלהרצאות הסינכוניות יש מגון יתרונות אך גם חסרונות. היתרונות באים לידי ביטוי בחיסכון כלכלי והעלאת המוטיבציה של התלמידים. יתרה מכך, ההרצאות מתקיימות בשעות הנוחות (לעיתים) לשאר המשתתפים. אל מול היתרונות, חסרון אחד מרכזי הוא חוסר האקטיביות של הלומדים. על מנת לייעל את הרצאות אלה, ניתן ליצור דיונים משותפים בין חברי הקבוצה.

שלי גבאי אמר/ה...

להרצאות סיכנכוניות ישנם יתרונות וחסרונות.
היתרון בכך שיש חסכון של המון משאבים כפי שציינת.
אך יחד עם זאת ישנו חיסרון מרכזי והוא שיטת הלימוד-אין שיעור פרונטלי והצגת החומר הלימודי מתבצע דרך מסך המחשב, תלמיד לא יכול לשאול שאלות בחומר שאינו מבין וכמו כן הדיון המעמיק שקורה בשיעורים פרונטליים אינו קיים.
תלמידים רבים בשעות מאוחרות לא מתרכזים אחרי יום לימודים.

Unknown אמר/ה...

אסתר שלום,
לכל כלי היתרונות והחסרונות שלו.
כשאני מדמיינת שיעור בשמונה בערב בבית אני מעריכה את העובדה שאין צורך לנסוע בגשם כל כך רחוק ואפשר להישאר בפיג'מה. יחד עם זאת, כפי שציינת לא רואים את עיני התלמידים ונאבדת "אנושיות" כלשהי בתהליך הזה. אני חושבת שיכולת ההבנה פוחתת משמעותית כשלומדים בצורה כזו.
אולי יש צורך לנסות לייצר דיון במפגשים הללו ולבדוק האם הדבר מועיל.

Unknown אמר/ה...

היי אסתר,

אני חובב שיעורים באינטרנט הנוחות היא יתרון רציני בכל מה שקשור לניהול זמן. הייתי רוצה שיותר שיעורים מועברים בצורה הנ"ל, אני לא מרגישה בחוסר באינטרקציה בין אישית ובדרך כלל שמחה להתמקד בחומר בלבד.

Unknown אמר/ה...

היי אסתר,
אין ספק שללמידה מתוקשבת יש הרבה יתרונות. מצד שני, אני רואה בזה דבר עם פוטנציאל מסוכן שעלול לשנות ולהפוך את אופן הלמידה בכלל. יש הרבה יתרונות לשילוב תקשוב, השאלה היא היכן הגבול? החשיבה הפרקטית והשואפת לנוחיות שלנו מנווטת אותנו לבחור בחיים קלים של התעוררות מאוחרת ולחיצת קליק על צג המחשב ו"הופ" אנו בלימודים. מצד שני יכול להיות שיש פן חברתי שאנו לא מודעים לחשיבותו בחיינו.

Unknown אמר/ה...

אסתי שלום,
אני חושבת שללמידה מרחוק יש יתרונות וחסרונות.
למידה מרחוק מאפשרת אווירה נוחה בזה שהינה חוסכת זמן וגם כן מאוד יעילה ומשמעותית ברגע שההוראות הן ברורות. מצד שני אני כן מעדיפה למידה פרונטאלית במקצועות מסוימים כי צריך מענה ישיר ומדויק בתהליכים מסויימים.

בכבוד רב,
דוניא - טכ' מידע

אנונימי אמר/ה...

אסתי שלום ערב טוב,
אין ספק שיש יתרונות ופלוסים רבים בעידן האינטרנט.
זהו אכן פתרון מצויין עבור אנשים רבים היום היכולת והאפשרות שניתנת לא לוותר על למידה, וללמוד מכל מקום ובכל שעה.
אני אישית מתחברת מאוד ללמידה מכוונת במקצועות מסוימים, אך עדיין גם מאוד מתחברת ו"זקוקה" ללמידה הפרונטלית.
אך אין ספק שלמידה מכוונת מצליחה לעשות עבודה טובה ואפילו מפתיעה בהצלחתה בשבילי.
תודה על כתיבתך.
לביא רעות, מכללת לוינסקי לחינוך.