יום שני, 7 במרץ 2011

ייצוג מידע מילולי באופן חזותי

לקראת מפגש מורים עם מחשבים ניידים שאני עורכת מחר, ועוסק בנושא השפה, בחרתי לפתוח ב- WOW. החלטתי להביא את מילות השיר על אליעזר בן יהודה בייצוג חזותי מילולי בתוספת לקישור לשיר המתנגן ברקע. הפתיחה תהיה באמצעות התמונה החזותית של המילים ועליה אשאל שאלות מגרות. אנסה לקבל מהם את התשובה שזה השיר של אליעזר בן יהודה, ואז אפתח את הקישור לשיר. אני מאמינה שפתיחה כזו יוצרת משמעות ומכניסה את הלומדים מיד לאווירה אחרת. ומאחר ולכל לומד יש מחשב נייד אישי, אני מקווה שמיד תשאל השאלה המתבקשת: איך עשית את זה? ואני אוכל להדגים ולהראות וגם לשמוע מהלומדים מה התובנות שלהם לגבי הפעילות.
Wordle: אליעזר בן יהודה

2 תגובות:

אסתיד אמר/ה...

רפלקציה לאחר השיעור: התכנון והביצוע היו מתואמים להפליא- הכל עבד בדיוק לפי התכנון הן מבחינת יצירת הסקרנות והגירוי, הן מבחינת שיתוף הפעולה של הלומדים והן מבחינת ה- WOW שזה יצר. בשעור עצמו המורות מצאו שימושים רבים לכלי, ואפילו המליצו שהתלמידים שכותבים את הסיפורים שלהם בעקבות, יכניסו אותם לענן מילים ויראו מה המילים השכיחות. מורה לתנ"ך שמלמד את סיפורי השופטים הכניס מספר פרקים והביטוי "ויעש הרע בעיני ה'" יוצג בפונטים הגדולים ביותר כביטוי לפסוק שחוזר על עצמו מספר רב של פעמים.

תמר אמר/ה...

אסתי יקרה,

סוף סוף התגברתי על הפחד שלי מבלוגים והפן הטכנולוגי שלהם. נכנסתי לקרוא את הפרסומים האחרונים שלך והתלהבתי מאוד למצוא את השימוש שלך בכלי שגיליתי בעצמי רק החודש. מצאתי לו שימושים רבים בהוראת האנגלית. הכלי מתאים לעבודה עם תלמידים מפני שהוא מאפשר דרך יצירתית להתמודד עם תכנים ולחשוב על מלים. בנוסף, הכלי דורש הפעלה של אסטרטגיות חשיבה והתמודדות עם תהליכי חשיבה מסדר גבוה, כגון קבלת החלטות, השוואה, מיון וחקירה. הוא קל לשימוש, אבל יש בו מספר חסרונות וקשיים אפשריים. למשל: אין אפשרות לערוך את רשימת המילים ברגע שהתחלת לעבוד על ה"ענן", כך שאם התלמיד מחליט על שינוי בתוכן, עליו להתחיל את היצירה שלו מההתחלה, דבר שעלול להיות מתסכל. גם אין שליטה על הצורה הנוצרת או אפשרות לתכנן מראש איך המילים יוצגו. מצד שני, יש המון אפשרויות והמשחק איתם מהנה ומפתח את הדמיון. השימוש במספרים הוא בעייתי וכמו כן יש לבצע פעולות מסוימות ולא מסובכות אם רוצים להשתמש במילה יותר מפעם אחת או ליצור גדלים שונים.