יום רביעי, 15 בדצמבר 2010

המהפכה התעשייתית והמהפכה הדיגיטאלית

קן רובינסון (Ken Robinson) מרבה לעסוק בהיבטים של חשיבה יצירתית וחשיבה מסועפת. לטענתו, בתי הספר כפי שהם בנויים היום, מדכאים את החשיבה היצירתית של התלמידים ואת יכולתם לחשוב חשיבה מסועפת ולפתור בעיות מורכבות שבהן אין פתרון בי"ס- הווה אומר פתרון אחד נכון.
לטענתו, הקושי נובע מכך שבתי הספר של היום, שהוקמו בדור הקודם בימי המהפכה התעשייתית וכוונו להשגת מניעים כלכליים של המאה ה- 19, אינם מתאימים יותר. הסרטון הבא, שכולו מצוייר, ומדבר באנגלית ( לא קשה מיד, לא להבהל!!) ממחיש את הבעיה ומעלה את עיקר טיעוניו של קן בנושא.

אני חושבת על הרלוונטיות של הסרטון לכתות 1:1. על היכולת שלנו לאפשר לתלמידים ללמוד אחרת בכיתות אלה ולהשתמש בחשיבה המסועפת שלהם וביכולותיהם היצירתיות באמצעות המחשבים הניידים. זאת כמובן, בתנאי שהמשימות שנתכנן תעודדנה יצירתיות וחשיבה מסועפת. בהקשר זה עולה בי שוב המטפורה של החלוציות על המאפיינים של הנחישות והאמונה בצדקת הדרך שהיא מחייבת.
האם אתם מסכימים עם טענותיו של קן? מה בידינו ומה בשליטתנו?
אתם מוזמנים לצפות בסרטון ולהגיב.

4 תגובות:

Unknown אמר/ה...

סרטון נפלא :-)

Unknown אמר/ה...

יש 2 היבטים לסרטון זה-היבט אחד מצד הילד שמיתקשה ללמוד ובעל לקויות למידה שלא מסתדר בכיתה רגילה בסגנון למידה "של פעם" ם מחברת וספר ולשבת בכיתה כל הזמן.
וההיבט השני-ילד ללא לקויות למידה ומסתגל מהר למערכת וסובלני מספיק להעביר כל היום בכיתה בהשמע למורים.
אני אישית תומכת בבתיי ספר של פעם,משם יצאו יותר אנשים בעליי מקצועות לכל החיים מאשר היום כשנותנים לתלמידים ליברליות וחופש לבחור אם רוצים בכלל להגיע לבית הספר.

שיר ברגזין אמר/ה...

שיר ברגזין-טכנולגית מידע
הסירטון היה מאוד מעניין!!!
הבנתי ממנו שבזמן המהפכה התעשיתית, היה בחינוך סטנדריזציה קבועה לכולם,
אך ככל שהעולם הופך נאור יותר יש צורך בהתאמה אישית לכל אחד.

Unknown אמר/ה...

אסתר שלום.
הפוסט שלך מדבר על נושא שמאוד קרוב ללבי.
מאז שהתחלתי ללמוד במכללה, אני מרגישה לראשונה סיפוק והנאה מהלימודים. יש הבדל ניכר באופן הלימוד, אופן המטלות וכל דרך הלמידה וההוראה במכללה, לבין דרכי הלימוד במסגרות הלימודיים בהם הייתי קודם.
בבתי הספר תמיד הרגשתי שמחנכים אותנו "להיות תוכי", ואופן ההערכה היה מתבצע לפי התכונה לזכור טוב או לא טוב שיש לאדם. כל התשובות היו בספר ושיטות הלימוד בהתאם הרבה פעמים היו מתבססות על למידה בעל פה והכתבות.
במכללה לעומת זאת מעודדים אותנו לפיתוח חשיבה יצירתית, יש לימוד של הבסיס אך תמיד נדרש מאיתנו יישום ויציאה מהעיקרון לתובנות וחשיבה עצמית שלנו.