יום שישי, 23 ביולי 2010

לקראת תשע"א

הקיץ כבר כאן. חלפה עוד שנה. כל קיץ לקראת שנת לימודים חדשה, עולה שוב מכיוון ההורים שאלת שילובם של הניידים בהוראה ובלמידה . ההורים נדרשים לשלם סכום לא קטן עבור רכישת המחשב הנייד לילדיהם. חלק מההורים חושבים שאין כלל צורך בניידים ומה שהיה עדיף שישאר: כמו שהם למדו ללא ניידים, כך ילמדו ילדיהם. אבל כמדברים אתם לעומק מגלים, שלא מפריע להם שהתלמידים ילמדו עם מחשבים ניידים ובתנאי, שהניידים יהיו שייכים לביה"ס וישארו בו, ובכך ייחסכו מהם שעות של מלחמות עם ילדיהם על שעות מסך, על בילויים עם חברים כשהנייד במרכז, וגם כאבי גב מסחיבה של המחשב הביתה וחזרה. ובכן, גם תוכניות כאלה קורמות עור וגידים וגם להן , כמו לכל מטבע, יתרונות וחסרונות.

ומנגד מתחזקת המגמה של ועדי הורים בבתי ספר יסודיים המנסים ליצור קונצנזוס ולגרום לרשות ולמנהלים להכניס ניידים לתלמידים. הורים שמאמינים שכך צריך ללמוד בביה"ס העכשווים ומוכנים גם לשאת בעלויות הכלכליות הכרוכות באמונתם. אני חושבת הרבה על הנקודה הזאת. במידת ישראל, אין חינוך פרטי אליטיסטי , וטוב שכך, אך לו היה, אני מאמינה שלא היה עולה בדעת ההורים שילדיהם ילמדו בבית ספר כזה ללא מיטב הטכנולוגיה. טכנולוגיה שתהיה אישית לתלמידים, בדיוק כפי שלכל תלמיד יש ספרים אישיים, מחברות אישיות, קלמרים אישיים וטלפונים סוללריים אישיים.

ההורים המתנגדים בטוחים בצדקתם, ומנמקים את רוב התנגדויותיהם בסיבות אידיאולוגיות. סיבות אידיאולוגיות ואמונה בצדקת הדרך הם גם אלו שמנחות את ההורים התומכים בנייד אישי לכל תלמיד. אלה גם אלה צודקים "ואיש באמונתו יחיה". ובכל זאת, אני מאמינה שבתוכניות חדשניות ופורצות דרך דרוש הרבה חזון והרבה אומץ לב כדי להתקדם. לולא האומץ ללכת כנגד הזרם, לולא היכולת לראות למרחקים מעבר לכאן ולעכשו, הרבה המצאות לא היו מומצאות והרבה גילויים לא היו מתגלים. וינסטון צרציל אמר "לעולם אל תפחד ללכת אחרי הזרם ולעולם אל תפחד לקחת את הזרם אחריך!" זו גדולתה של המנהיגות וזו גדולתו של החזון. לכן אני מאמינה שבעתיד הקרוב נראה עוד ועוד תוכניות כאלה, שתבואנה מיוזמות פרטיות כאלה ואחרות , תוכניות לשילוב ניידים לתלמידים שמטבע הוויתן תעלינה שאלות משפטיות והבטים אתיים וחוקיים לכאן ולכאן. ברור לי גם, שיהיה צורך לדון בהם בכובד ראש אם כי הן לא תוכלנה לעצור את המהלך שכבר התחיל להתפשט.


ואסיים בדבריו של הרב קוק שאמר: "בכל דור חייב אדם ללמד בכלים המתאימים לאותו דור"! נראה לי שזוהי התורה כולה על רגל אחת.

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אסתי שלום

מעניין אותי לדעת האם יש מחקרים שעסקו כבר בהשפעת השימוש במחשבים ניידים על השגי התלמידים, כמו גם על אספקטים אחרים הקשורים ללמידה כגון: פיתוח מיומנויות של לומד עצמאי,שיפור בתחושת המסוגלות והיכולת, שיפור במוטיבציה ללמידה ועוד..אלה כמובןיכולים לסייע בקבלת החלטות לגבי שימוש במחשבים ניידים ללמידה. אנני מכיר את הפרוייקט לעומקו כך שאנני יכול לחוות כל דיעה לגביו.

תודה, אריה

אסתיד אמר/ה...

אריה שלום
ברחבי העולם נאספו כבר עדויות רבות ומחקרים רבים על ההשפעה של הניידים. לגבי השגים יש מחקרים לכאן ולכאן תלוי האם מתייחסים רק למבחני סטנדרטים או גם להערכה חלופית. כמו כן תלוי גם אם במבחני הסטנדרטים יש התייחסות לרמות חשיבה שונות או שהחלק העיקרי של המבחנים בוחן ידע תוכן בלבד.
לגבי תחושת המסוגלות והיכולת יש הוכחות לשיפור משמעותי, ליצירת עניין ורלוונטיות אצל התלמידים. אני שולחת לכך קישור לאתר הכנס השנתי של מיין שמתייחס ללמידה באמצעות לפטופים ואתה מוזמן להציץ וללמוד את הנושא לעומקו מתוך המצגות הרבות שהוצגו בכנס.
http://thebigsummit.wordpress.com/presentation-slides/
אסתי

נעמי פורת אמר/ה...

אסתי שלום,
אכן דילמה קשה, כמדריכה בשטח אני שומעת לא פעם את הטענות של נגד ובעד שילוב התקשוב בהוראה (עוד לפני "הויכוח" האם כן או לא מחשב נייד לכל תלמיד), ולרוב אני מוצאת עצמי מגוננת ומשבחת את התקשוב ומשכנעת בצדקת דרכי, ויתרה מזאת, לא מבינה איך האחרים לא רואים זאת...
בהמשך לפוסט שלך, אני מניחה כי בעת שיחות עם ההורים המתנגדים קיימת התייחסות לדמות הבוגר המיוחל... מעניין היה לדעת כיצד ההורים מתייחסים לנקודות אלה?
בברכה
ממני
נעמי

אסתיד אמר/ה...

הי נעמי
טוב ל"ראות" אותך מעל דפי הבלוג. אני שמחה שהפכת לקוראה קבועה. אכן הקושי של ההורים לקבל את השינוי הוא אמיתי ויש להכיל אותו. יחד עם זאת אני באמת מאמינה שהילדים של 2020 ילמדו אחרת. גם אם זה לא יהיה בדיוק הנייד במתכונתו הנוכחית, זה יהיה מכשיר נייד אחר, שיאפשר גלישה, יצירה ויהפוך את התלמידים ליצרכנים - יצרני תוכן וצרכנים שלו. 

אביבה אמר/ה...

אסתי שלום,
כמנהלת בי"ס המובילה את חזון ההוראה למידה בסביבת ניידים, חווה יום יום את הדילמות של ההורים, כמו גם התנגדויות מסיבות שונות ומגוונות. אני מבקשת להדגיש כי הקושי להוביל ולעמוד בפרץ של הורים דעתנים אינו פשוט כלל, גם למנהלת דעתנית כמוני, עד כדי רצון לעזוב הכל וללכת.
זה לא להוביל שינויי זה ליצור מהפכה פדגוגית שנבנת בשטח יום יום ושעה שעה ולכך דרושה תמיכה מסיבית של משרד החינוך.
אביבה בלאיש
מנהלת בי"ס גנים - גני תקווה

מורן ענתיאן אמר/ה...

אני מאוד מבינה את ההורים, יש הורים שאין ביכולתם לקנות לילדם מחשב נייד, זה כרוך בהמון כסף, הפיתרון שאני יכולה להציע ללמוד אולי במעבדת מחשבים בבית הספר, ככה לכל תלמיד יש מחשב(אומנם לא נייד)והוא מתנסה בטכנולוגיה דרך המחשב של בית הספר