יום רביעי, 16 בספטמבר 2009

מה למדתי מראש מינהל החינוך בבאר שבע?

השבוע השתתפתי בכנס לראשי חינוך ברשויות שעסק בהערכות של למידה מרחוק לקראת החורף. החשש הוא, שבעקבות התפרצות של שפעת החזירים יידרשו תלמידים להשאר בבתיהם ולא יוכלו להגיע לבית הספר לצורך למידה. במקרה כזה, יהיה צורך לקיים שגרת למידה מרחוק ולאפשר לתלמידים ( ולמורים) הנמצאים בבתיהם (ולאוו דווקא מרותקים למיטה כתוצאה מהמחלה) ללמוד.

רבות דובר בכנס על הכנה לשעת חירום כדרך של שגרה. אחד הלקחים ממבצע "עופרת יצוקה" שבו הושבתו בתי ספר בעיר באר שבע, שהדגיש ראש מינהל החינוך בב"ש , מר דוד ליפשיץ הוא שבתי ספר שבשגרה קיימו למידה באמצעות אתר בית ספרי ועבודה בפורומים המשיכו בכך גם בזמן המבצע. דוד הביא לידעתנו את הנתון שבבתי ספר שבהם היתה תרבות ושגרה של למידה באמצעות טכנולוגיה שיעור הנוכחים ברשת בזמן המבצע עמד על 80% , בעוד שבבתי ספר שבהן לא היתה תרבות של שגרת הוראה ולמידה ברשת הנוכחות של התלמידים והמורים עמדה רק על 20%.

בבתי הספר המשתתפים בתוכנית מחשב נייד לכל תלמיד ערוכים בשגרה לכל שעת חירום שתבוא. תקשורת מייל היא תרבות התקשורת הבית ספרית. למידה בסביבת אתר בית ספרי ברשת, שבו כל כיתה מקיימת את שגרת ההוראה -למידה שלה, גם היא עניין שבשרגה. אני מקווה שלא נזדקק למבחן, אך אני בטוחה שאם הוא יגיע- נעמוד בו בהצלחה מרובה. כל התלמידים יהיו נוכחים ברשת וימשיכו ללמוד מרחוק גם אם יאלצו להשאר בבתיהם מחשש להדבקות במחה.

אני מאחלת לכולנו שנה טובה ובמיוחד שנה בריאה !

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מערכת הלימוד המרוחק שמשרד החינוך חותר ומממש אינה מסתמכת על מחשבים ניידים. להיפך. הכוונה היא לאפשר לימוד מרחוק ללא קשר לאמצעים פיזיים. ראי את הבלוג שממנו ציטטת: http://edureshet.ning.com/profiles/blog/list?user=1ue9lgdcvlwr9 , גם מורים מפסיקים להתלהב מנושא הניידים. לפחות אלו שצריכים יום-יום להתמודד איתם.

אסתיד אמר/ה...

אנונימי יקר
ממש לא מסכימה עם מסקנותיך. זה שהמורים מתמודדים עם קשיים עדיין לא אומר שהם מפסיקים להתלהב מנושא הניידים! זו פרשנות פרטית ואישית שלך!

אנונימי אמר/ה...

אסתיד: את צודקת, האנונימי הראשון כותב את הפרשנות שלו, וזכותך להביע את שלך, והנה שלי. לדעתי העניין הוא שכל הפרויקט הזה בנוי על פרשנות ועל דעות של אנשים: גם השנה לא נעשית בקרה וביקורת על מנת לטפל בקשיים שהציפה וועדת החינוך, אם קראת את הדוח. בואי נסכים שלכולנו יש פרשנויות ומותר להביע אותן בנימוס. זה קצת בעייתי לדעתי לנהל פרויקט שכזה בשנה הרביעית בצורה כל כך לא מבוקרת וממוקדת. לא ראינו מטרות, לא ראינו סולמות מדידה למטרות, לא ראינו תכנון ארוך טווח. בבקשה אל תצטטי את הסקר של ההורים כי הרוב המוחלט של ההורים פשוט לא ענה עליו ולא ניתן להסתמך על פחות מחצי כמדגם מייצג. בברכה, אנונימי-2.