יום שלישי, 8 בספטמבר 2009

הקושי של התלמידים

רותי בן ישי מתייחסת במאמרון שלה לקושי של תלמידי חטיבת הביניים לקבל את הלמידה באמצעות הניידים. היא כותבת שלדעתה, התלמידים שמרניים ביותר, ומורגלים בלמידה אחרת, ולכן הם גם מתנגדים לשימוש בניידים בכיתה.

אני מסכימה עם רותי, אם כי השמרנות אינה לדעתי הסיבה היחידה או המשמעותית ביותר. התלמידים אינם מורגלים בעבודה עם המחשב. גם הם נדרשים לשינוי בהרגלי הלמידה שלהם. הם נדרשים לשלב בין הרגלי למידה קודמים, שעדיין קיימים במערכת ( וגם בלמידה שלהם) לבין הרגלים חדשים שטרם רכשו וטרם סגלו לעצמם. המשימות הנדרשות מהם אינן רק משימות תרגול: הן משלבות מיומנויות חשיבה וגם אינטגרציה של תחומי דעת שונים ושל אקטואליה. מורה אחת ששוחחתי אתה ספרה לי שפעמים רבות התלמידים שאלו מה הקשר בין הבקשה שלה ( לדו' לעיין בעיתונות מקוונת) לבין הנלמד, או מה הקשר בין הצורך למצוא תמונה מייצגת לבין שיר שלמדו בספרות. הלמידה שלהם צריכה לשלב מיומנויות של ירידה לפרטים מצד אחד ושל יכולת להכליל ולראות את התמונה הרחבה ואת ההקשרים בין פיסות המידע השונות. משימה לא פשוטה, בוודאי לא למי שהורגל להשאל רק על תוכן ועל ידע.

זאת ועוד. לדעתי, עצם העובדה ש"הפקענו" מידי התלמידים את המחשב והפכנו אותו מכלי משחק בלבד לכלי של למידה גורם להתנגדויות סמויות. אם המחשב מחוץ לבית הספר מסמל את החופש ( לשחק, לתקשר, לצוטט בזמן אמת) הרי שהכנת במחשב לתוך חדר הכיתה ככלי למידה, מפירה את החופש הזה. בכיתה אסור לצוטט, אסור לשחק או לתקשר ויש צורך ללמוד עם המחשב ! אני לא בטוחה שהתלמידים מודעים לקושי הזה או חושבים עליו, אבל אני מאמינה באמת שבסמוי הוא נמצא שם כל הזמן. ומכאן, שגם התלמידים צריכים להתרגל ללמוד עם המחשבים, להפריד בין זמן הלמידה לזמן המשחק, למרות שהם משתמשים באותו הכלי בדיוק. ונכון גם, שיש הרבה מאד מסיחים במחשב ויש צורך במשמעת עצמית גבוהה ובמכוונות עצמית ללמידה כדי להתגבר על הרצון לשחק במקום לקרוא מאמר לדוגמא. גם אני כמבוגרת נתקלת בקושי הזה בכל פעם שאני יושבת ללמוד מול המחשב . לפעמים מתחשק גם לי לברוח ולשחק עכביש במקום לתרגם מאמר או לכתוב תוכנית עבודה. אבל זה בדיוק העניין. כמו שלהכין שיעורי בית דורש אחריות אישית ומחוייבות עצמית כך גם במחשב. הפיתויים והסחות הדעת קיימים כל הזמן ( לדו' ל"רחף" בשיעור, ל"חלום" על משהו אחר) וצריך ללמוד לנטרל אותם. אני חושבת שיש לאמן את התלמידים לנטרל את הפיתויים בכלי ולהבין את הקושי שלהם וכך להזיז אותם לאט לאט מהמקום המקובע שלהם למקום חדש ואחר.

תגובה 1:

מאיה מריזן אמר/ה...

אני חושבת שמקדום להציג את המחשב שבבית הספר ככלי למידה בלבד ובבית כמשחק, צ'אט וכו' לדעתי ישנה אפשרות למזג בין השניים וללמד באמצעות משחקים במחשב, קבוצות סגורות בפייסבוק לדוגמא, לנהל שיחות בצ'אטים, כך בעצם התלמידים ילמדו בהנאה רבה יותר באמצעות המחשב ונפיק מכך למידה משמעותית יותר ולמידה בשימוש מחשב שלדעתי חשוב מאוד.