יום שישי, 17 באפריל 2009

שימוש ביומן גוגל כיומן כיתתי

באחת ההשתלמויות שהעברתי לאחרונה בנושא "כלי גוגל", לימדתי את המורות להשתמש ביומן גוגל כיומן אישי או כיתתי . ראשית, חשפתי אותם ליכולת להוסיף ליומן את כל חגי ומועדי ישראל, מהיומנים הציבוריים של גוגל (צריכים להכנס להגדרות, לבחור ביומנים ולבחור בחגי ישראל). אמנם נכון שביומן גוגל הציבורי אלו אינן חופשות בית הספר, אלא רק החופשות הרשמיות של החגים, אך תמיד ניתן להוסיפן ללוח באופן עצמאי.

מעבר לשימוש של יומן אישי, חשבנו על מספר אפשרויות לשימוש בית ספרי, כתתי ואפילו לשימוש של צוות.

הראיתי למורות איך לשתף ביומנים אישיים על מנת שכל אחת מהצוות תדע את הזמנים של חברי הצוות שלה. כמובן שהתייחסנו לבחירה של פרטי ולסגירה של שעות מבלי שהצופים ביומן יראו מה בדיוק קורה בשעה היעודה.

לשימוש המנהלת חשבנו על מספר אפשרויות כגון: מזכירה ומנהלת שפותחות את היומן יחד וקובעות פגישות באותו יומן, תוך כדי התייחסות לעדכונים האחרונים. שימוש של שעות פרטניות באופק חדש, כשהמנהלת רושמת את השעות של כל המורות (ותודה לחברתי להדרכה רונית נחמיה שממנה למדתי את הרעיון) לוח מבחנים בית ספרי ועוד.

רעיונות ליומן כיתתי לא חסרו: בכיתות ו ניתן לעדכן את חגיגות בת המצווה ביומן, את שמות תורני הזה"ב השבועיים או התורן השבועי הכיתתי, את לוח המבחנים הכיתתי, את האירועים החברתיים כגון מסיבות פורים, מסיבות כיתתיות ,את שמות התלמידים שמכינים שיעור חברה ואת נושא השיעור ועוד כהנה וכהנה, רעיונות לא חסרים.


תוך כדי חשיבה משותפת על הנושא עלתה כמובן השאלה איך דואגים שהתלמידים לא מוחקים את האירועים של חבריהם? אחת ההצעות היתה למנות תורן ליומן הוירטואלי , שיעדכן וישבץ את התאריכים. רעיון טוב, אלא שהוא מטיל את מלוא האחריות על תלמיד אחד ולא מתאים לעולם העתייד של העבודה השיתופית. רעיון אחר מתייחס לכך שיש ליצור אמנה משותפת מראש, שמתייחסת להבטים השונים של אמינות, שיתופיות ולקיחת אחריות אישית. אני מודה שיצירת אמנה כזו לוקחת זמן, ודורשת עבודה מאומצת על הרגלים וחינוך לאחריות ועצמאות. נכון שיתכן ולעיתים הדברים לא ילכו "חלק" והתלמידים יתקלו בבעיות אתיות כאלה ואחרות, אך אני חושבת שאסור לנו לחשוש מכך. עלינו לחנך אותם ברוח השיתופיות של Web 2 ועליהם לדעת מה המשמעות של אחריות כיתתית על יומן משותף. אני מאמינה שכשניתן לתלמידים את התחושה שזה שלהם ובשבילם, הם ידעו היטב להתמודד אתה, ואני מודה שאני מושפעת מאד מהמאמר האחרון שקראתי של מרטינז המתייחסת לשיתוף תלמידים עם ניידים ושאותו סכמתי בפוסט הקודם.

4 תגובות:

יענקל אמר/ה...

נעים לראות שבוחנים את האפשרויות השונות שכלי שיתופי כזה מאפשר. ואם יורשה לי, אבקש להוסיף.

כתבת שימי החופשה של מערכת החינוך אינם כלולים ביומן גוגל, והוספת ש-"ניתן להוסיפן ללוח באופן עצמאי." אכן, ניתן, אבל אפשר גם לנצל את הכוח של היומן בכך שמורה אחת מכינה לוח ציבורי של חופשות המערכת ומפיצה אותו. כך מורים אחרים - ולא רק מורים באותו בית ספר - יוכלו להוסיף את התרומה של המורה הזאת ליומנים שלהם. עוד הוכחה לכוח השיתוף.

נדמה לי שאפשר לכנות את כל הדוגמאות שאת מביאה כ-"ניהוליות" - הן מתייחסות לתאריכים בחיי בית הספר או הכיתה. אבל היומן מאפשר גם שימוש לימודי. אפשר, למשל, לפתוח יומן שבו מציינים תאריכים הקשורים לנושא שנלמד בכיתה (לדוגמה - מגלי עולם). בתאריכים הנבחרים מציינים מתי קולומבוס הפליג, למשל, או מתי מאגלן נהרג. בפירוט אפשר להכניס קישורים לדפי מידע (שהוכנו על ידי התלמידים, ומופיעים במסמכי גוגל ציבוריים, למשל) וכך להפיץ את מה שלומדים בכיתה לתלמידי הכיתה, לכיתות אחרות, ואפילו לבתי ספר אחרים. האפשרויות רבות, ואני בטוח שמורה עם יוזמה, וכיתה שמוכנה לבחון את האפשרויות, יוכלו לחשוב על שימושים לימודיים רבים.

רונית נחמיה אמר/ה...

שלום אסתי
אכןחלק מן השימושים מוכרים וידועים, וכבר משתמשים בהם במס' בתי ספר בעיר לוד ורמלה במסגרת מיזם ניהול הידע בבתי הספר, אותו אני מובילה,
אך חשוב לי לציין בעקבות התייחסותך ללוח חופשות בית ספריות ולתגובתו של ג''- לוח זה כבר קיים בלוחות הציבוריים, פשוט צריך לכתוב חופשות בתי ספר ולא חגי ישראל.
ועוד דבר- בבתי הספר בהם הכנו בעזרת הלוח הזה לוח אירועים חודשי של בית הספר, הכולל טיולים, מבחנים ועוד הוספנו לוח ציבורי נוסף של תאריך עברי ושם פרשת השבוע.
לשימושכם,
רונית נחמיה
בהצלחה.

אסתיד אמר/ה...

תודה לג'י ולרונית על התוספות המעניינות שלהם.
כמובן, שתמיד אני אומרת ש"מכל מלמדי השכלתי" ואין כמו למידת עמיתים משמעותית שתורמת להתפתחות המקצועית.

Unknown אמר/ה...

היי אסתי,

אני חושבת שזהו רעיון מקסים ושימושי מאוד.

על מנת לפתור את בעיית המחיקה של דברים של תלמידים אחרים מהלוח יש להכין דף בכיתה ובו כל תלמיד רושם בכתב יד מה הדבר האחרון שהכניס ובאיזה שעה וכך יהיה מעקב בכתב על האירועים שתלמידים מכניסים ויהיה ניתן לדעת מי קדם למי.

שני הלוי.