יום ראשון, 30 בנובמבר 2008

מחשבי מחברת באים לכיתה

השבוע השתתפתי בפעם הראשונה בשיעור יחודי מאד באמצעות מחשבי מחברת בבי"ס יסודי , בו אני מדריכה, הנמצא בעיר גדולה במחוז. בביה"ס, מתנהל ניסוי חדשני של למידה באמצעות מחשבי מחברת (Notebook)המגיעים לכיתה. מחשבים אלו זולים יותר ממחשבים ניידים, ומאפשרים גמישות גבוהה יותר ורבה יותר ממעבדת מחשבים קבועה. היתרון הגדול של מעבדה ניידת של מחשבי מחברת קטנים, שמגיעים לכיתה הרגילה, הוא שאין תלות בפניות של מעבדת המחשבים וכל מורה בכל שעה יכולה לתפעל את הכיתה עם מחשבים אלו . כמובן, שכדי להבטיח נגישות לאינטרנט, כל הכיתות הלומדות באמצעות מחשבים אלו מרושתות ברשת אלחוטית.


חלוקת המחשבים דורשת הערכות מראש. מעבר לשיחות מקדימות עם התלמידים על התקנון של מה מותר ומה אסור לעשות באמצעות מחשבים אלו, יש להתייחס גם למספר המחשב שכל תלמיד מקבל וללוגיסטיקה של ניתוק המחשבים מארון החשמל והבאתם לכיתה. לכן, כשלב מקדים לשלב הלמידה באמצעות מחשבי המחברת עברו התלמידים הכנה ולקחו על עצמם את ההתחייבות לשמור על המחשבים ולשמור על כללי ההתנהגות המתבקשים. לכל כיתה מונו תורנים שתפקידם להביא את המחשבים לכיתה בתחילת השעור, ולהחזירם לארון החשמל בו הם מוטענים- בסופו.

למחשבי מחברת מספר מאפיינים:

מסך קטן מאד,

זכרון פנימי מינימליסטי המחייב שימוש בזכרונות פלאש חיצוניים.

שימוש בתוכנות קוד פתוח מסוג open office.


מאחר והמשימה בתנ"ך כללה גם צפייה והאזנה לשיר מיוטיוב הקשור להנושא המקראי, התבקשו התלמידים להביא אוזניות לכיתה. בנוסף, הצטיידו התלמידים מראש בכונן אישי מסוג disk on key . המשימה אתגרה את התלמידים וסקרנה אותם מאד. ביתרונות של "מותר המחשב" ציינו התלמידים את היכולת להאזין לשירים, להיכנס לאתר של מקראנט עם הקישור הספיציפי למראה המקום המקראי ולחוויה שיש להם באמצעות למידה מסוג אחר. אחד התלמידים התייחס גם לעובדה שיש יתרון בעבודה בכיתה, מכיוון שכשהוא נתקל בקושי טכני יש לו את מי לשאול וממי לקבל תמיכה. ואכן, היו מספר תקלות טכניות כמו התקנים ניידים שהמחשב לא זיהה ולא איפשר לשמור לתוכם, או מסמכים של WORD שנפתחו בתוכנת open office אך הקישורים בהם לא עבדו. העובדה שהיינו שתי מורות בכיתה, והכיתה עצמה היתה ממשומעת ומורגלת בהקשבה הקלה מאד על ההתנסות הראשונית. יחד עם זאת, עלי להתנסות עוד מספר פעמים בשיעורים מעין אלו עם מחשבי מחברת על מנת שהידע והניסיון מהשטח יתגבשו אצלי לתובנות.

4 תגובות:

Meir Rosenberg אמר/ה...

אנחנו שוקלים הכנסת מחשבי מחברת ועלי לבחור את המחשב המתאים ביותר. אני חושש ממחשבים מבוססי לינוקס ואופן אופיס בגלל זמן למידת הממשק החדש וגם נראה לי שהמסכים 7" קטנים מידי. אשמח לקבל טיפיס בנושא.
תודה,

אסתיד אמר/ה...

מאיר שלום
קטונתי מלייעץ לך בעיקר בנושאים טכניים כמו השאלות שהעלית. לא נראה לי שהתלמידים נתקלו בקושי בגלל מסכים קטנים מדי, אם כי אין לי מספיק פרספקטיבה והתנסויות כדי לענות על השאלה הזאת באופן מעמיק ורציני.
ביחס ללינוקס, אכן יש קושי לתלמידים להתרגל לממשק החדש, אבל מה יהיה משך ההטמעה - ימים יגידו, לי אישית אין עדיין מספיק ניסיון מצטבר בעניין על מנת לתת תשובות מספקות יותר. ייתכן שבשנה הבאה אוכל לייעץ, ואם תחליט להתנסות בעצמך, אשמח אם תשתף בהתנסויותך.

Unknown אמר/ה...

אסתר,
למחשבי המחברת ישנם הרבה יתרונות בעיקר בהקשר לנוחות של המורה ובהקשר לעניין של התלמידים כאשר הם נמצאים ליד סוג של מחשב. אך הגודל של מחשבי המחברת הוא קטן מאוד, הן מבחינת הגודל הפיזי שלו והן מבחינת הזיכרון. אז לא עדיף כבר להשתמש עם מחשב?

סיון

אנונימי אמר/ה...

לדעתי זה רעיון ממש יפה לתת לכל ילד מחשב מחברת מכיוון שלא כולם יכולים להרשות זאת לעצמם. למידה דרך מחשב מחברת היא למידה שונה מהלמידה המקובלת, לשבת מול לוח ולהעתיק את הכתוב, למידה כזאת מעודדת התעניינות, וסקרנות היא מאפשרת חוויות שונות והתנסות.