יום שלישי, 29 ביולי 2008

סביבה פתוחה או סגורה?

מה מקומו של האתר הבית ספרי ושל סביבת ההוראה -למידה הסגורה בההילרן? מה מפרסמים היכן? בבתי ספר שבהן אין סביבה לכל מורה, משמש האתר הבית ספרי כסביבה להעלאת מטלות, קיום דיונים וכן להודעות שוטפות. אך, כשיש סביבת הוראה למידה כדוגמת ההילרן או המודול לכל מורה, מה תפקידו של האתר? האם עליו להיות רק החלון החיצוני של בית הספר ולאפשר תקשורת עם גורמים חיצוניים לבתי הספר (הורים אולי?) או שיש לו גם הבטים פנימיים בית ספריים? ואם כן, מהם ההבטים האלו? כאשר סביבת ההוראה-למידה הופכת לסביבה סגורה, מה קורה לדלתות הכיתה שנפתחות? בפני מי הן נפתחות? רק בפני תלמידי בית הספר? בפני ההורים של קהילת בית הספר? מה קורה לקהילות האחרות?

השאלה מה באתר ומה בסביבת ההוראה- למידה מאלצת אותנו להתמודד גם עם שאלה נוספת, שקשורה לשאלה הזו והיא השאלה האם סביבות ההוראה צריכות להיות פתוחות או סגורות. היתרון של הסביבות הסגורות הוא ביכולת הניהול שלהן. לכל הסביבות הללו (מערכות LMS- Learning Management Systems) יש מנגנונים המאפשרים להפיק דוחות כמותיים על מצב הכניסות לסביבה, על כמות פרטי התוכן בסביבה, על תגובות והודעות בפורומים או על הגשת מטלות על ידי התלמידים. דוחות אלו חשובים ביותר לצרכי ניהול הלמידה. הסביבות הפתוחות חסרות את המנגנונים האלו. יחד עם זאת, יש גם סביבות פתוחות המאפשרות ניהול למידה. בשבועות האחרונים התוודעתי למערכת מודול שגם היא מאפשרת קבלת דוחות וניהול הלמידה, אך מאפשרת גם להשאר מערכת פתוחה מבחינת חומרים הקיימים בסביבה. וכשחלק מהחומרים פתוחים וחלקם סגורים, עולות שאלות בנוגע לשטחים הציבוריים והפרטיים, אילו חומרים שמים בשטחים הציבוריים ואלו בפרטיים? מה יהיה פתוח לכולם, נגיש ושקוף ומה סגור ובכך נגיש רק לקהילה הלומדת הקונקרטית? ומי יחליט? האם יהיה זה המורה או שתהיה מדיניות בית ספרית?
שאלות מעוררות חשיבה!

3 תגובות:

אברום רותם, אלא מי? אמר/ה...

אסתי היקרה - יש כאן המון מידע ותהיות לעניין. לגבי סביבה פתוחה או סגורה, כמו גם אופיס כזה או אחר - אין רע בהעלאת קושיות, אך כן יש טעם גם בלהביא פתרונות.
למשל - לגבי אופיס - זה תלוי הקשר. אם מדובר במעט מחשבים, כשכל שאר המחשבים בביתה ספר הם 2003, אז ודאי אין טעם להתחיל עם 2007, אלא אם יוצרים תכנית מסודרת של עדכון גירסה, הכוללת לוח זמנים והכשרה קצרה.
לא מספיק למקד את השאלה בארוע הספיציפי, אלא להמליץ על יצירת תכנית הצטיידות לאורך זמן, שכוללת גם עדכונים כאלה, ולא לתת מענה לשרפות מוקמיות...
לגבי מרחב פתוח או סגור - אין ספק שאתר בית ספר צריך להכיל מידע פתוח לכל לשרת מספר צרכים חשובים לו. למידה, קשר בין תלמידי הכתה, לבין מורה, ניהול הלמידה חשוב שיעשה בסביבה סגורה. לסביבה סגורה עוד יתרון מאד חשוב בכל הקשור לזכויות יוצרים. מטלה לימודית/ דפי אתר בסביבה סגורה לכתה/ לקבוצה אין צורך להקפיד על זכויות היוצרים של אוביקטים שלוקחים (כמו תמונות וטכסט) כמו שחיבים באתר פתוח.

בברכה, ורק טוף, אברום רותם (אלא מי?) :>)

אסתיד אמר/ה...

אברום
תודה רבה על דברי הטעם. האמת, שכשקפצנו למים לא ממש חזינו מראש את כל השאלות והן עולות תוך כדי העבודה וההתפתחות של התוכנית. חשבנו שנכון יהיה לא להחדיר כבר בשלב מוקדם כל כך את גרסת 2007 מכיוון שלא כל המורים השתלטו עדיין בצורה ממש טובה על 2003, אך הבעיה שמקרוסופט לא ממש מחכה לנו, ויש שמועה שאומרת שתוך חצי שנה יפסיקו לשווק את 2003, מה שאומר שההחלטות לא רק תלויות בנו או בקצב שבו היינו רוצים לנהל את השינויים.

לגבי הסביבה הפתוחה או הסגורה- תודה על ההתייחסות לגבי זכויות יוצרים. ועדיין עולה השאלה - אם כל ניהול הלמידה נעשה בסביבות סגורות - האם לא סגרנו שוב את דלתות הכיתה שרצינו לפתוח באמצעות הרשת?

Unknown אמר/ה...

רותם כהן- טכנולוגיות מידע
שימוש בטכנולוגיות של אתר לימודי שימושי הוא כלי חשוב בחלקו הפתוח והסגור ומאפשר לנהל למידה בצורה יעילה ומהירה יותר מצד התלמיד והמורה.
הסביבה הפתוחה מאפשרת לאנשים להכיר את הבית ספר במידה והם רוצים לרשום את ילדיהם אליו
ומשאיר את ההורים מעורבים בנעשה בבית הספר.