יום שני, 7 ביולי 2008

ארגונומיה ומחשבים ניידים

אחת השאלות שמאד מטרידות את ההורים קשורה לנזקים עתידיים שעלולים להגרם לילדיהם כתוצאה משימוש במחשבים ניידים. ההורים המודאגים חוששים מחשיפה לקרינה אלחוטית, מנזקים בלתי הפיכים לעמוד השדרה, בעיות עיניים וצוואר וכן בעיות מפרקים, בעיקר מפרקי כפות-הידיים והכתפיים. ואכן, רוב הילדים וגם רוב ההורים אינם מודעים כלל לבעיות ארגונומיה ולצורך בשינוי הסביבה בה התלמיד עובד. באחד מבתי הספר בתוכנית ,השתתפתי בועדת היגוי של הורים ומנהלת בית הספר,בה דנו בנושא הארגונומיה.

בדיון הועלו מספר נקודות כגון: מה ניתן לעשות מבחינת הריהוט בבית הספר והתאמתו לניידים, ומה ניתן לעשות על מנת להעלות את המודעות לנושא בקרב התלמידים, המורים וההורים. הועלה צורך בפיתוח תוכנית שתעסוק הן בהיבטים הסברתיים והן בהטמעת שינויי ההרגלים בנושא. הוצע להכין יחד עם התלמידים כללי "עשה ואל תעשה" הקשורים לעבודה עם הניידים בבית ובכיתה. הוצע להכשיר את המורים לנהל את השיעור תוך הפסקות מתודיות לשמירה על כללי ארגונומיה ובריאות כגון: מתיחות במהלך העבודה, התבוננות דרך חלון לנוף ולא רק למקלדת. ד"ר אסנת בר ארז ספרה על תוכנה מיוחדת שמותקנת במחשבים של הילדים ונקראת Strecher. התוכנה "מזכירה" לתלמידים העובדים בנייד אחת לכמה זמן לבצע מתיחות, לקום, להסתובב וכו'. כמו כן הועלו הצעות הקשורות למשקל הילקוטים הכבדים שהתלמידים סוחבים עם הניידים, וללא קשר אליהם. אחד המיתוסים שנופץ הוא, שטרולי (עגלת גלגלים לסחיבת המחשב) עדיפה על פני סחיבתו על הגב. מסתבר,שגם ל"נסיעה על גלגלים" יש חסרונות גדולים, ונשקפת סכנה של דלקות חוזרות ונשנות, שלא לדבר על פריקת הכתף הסוחבת ונקיעתה . הוצע שהמורה ייתן את דעתו על נושא המשקל של הילקוטים, וכחלק מניהול הכיתה והזמנים שלה גם יאמר לתלמידים מתי להשאיר את הספרים בלוקר ומתי לקחתם הביתה, מה להביא למחרת היום מבחינת ספרים וחוברות, ובכלל יעזור לתלמידים להתארגן גם בתחום הזה. אחד ההורים הציע שהמורים ירגילו את עצמם ואת התלמידים להודיע בסוף כל שיעור להכניס את הספרים ללוקר, או במידה ויש מבחן או שיעורים שהתלמידים זקוקים לספרים, יאמרו להם מפורשות לקחת את הספרים באותו יום הביתה.

בלכתי הביתה חשבתי על כל ההבטים הנוספים ללמידה במחשבים ניידים שמתווספים לעבודת המורה- התחומים החדשים עליו לתת את דעתו עליהם, לנהלים החדשים שעליו להנהיג בכיתה. זהו אכן שינוי משמעותי בתפיסת עבודתו.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ממליצה לך ולמורים לבדוק את האתר : http://c3.ort.org.il/manof

האתר נבנה עבור תלמידים ומורים ועוסק בנושאי בטיחות כמו גם ארגונומיה.

נשמח לביקורייך באתר

אסתיד אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
אסתיד אמר/ה...

אנונימי/ת יקר/ה
תודה על הקישור לאתר הנפלא! נכנסתי והצצתי בחלק מהפעילויות לתלמידים. בהחלט שניתן לשלב הנושא התוכנית את האתר כחלק מהפעילות של ההסבר והעלאת המודעות.
אסתי