יום חמישי, 28 בפברואר 2008

מתחילים לחשוב אחרת...

אני רוצה לשתף אתכם בחוויה מדהימה שהיתה לי השבוע באחת החטיבות , שבהן אני מדריכה. מורה למדעים החליטה ללמד את הטבלה המחזורית בצורה שיתופית כך, שכל תלמיד יצטרך ללמוד על יסוד אחד בלבד לעומק, להכין שתי שיקופיות על היסוד וביחד הכיתה כולה תיצור מצגת שיתופית של כל היסודות המופיעים בטבלה. על מנת לחייב את התלמידים כולם ללמוד את כל היסודות המורה חשבה על הטכניקה שכל תלמדי יכין 3 שאלות ברמות חשיבה שונות: אחת ברמת ידע (שאלת רב ברירה), אחת ברמה של הבנה(שאלה פתוחה) ושאלה אחת שתהיה יצירתית, והכל התלמידים ייבחנו על היסודות כולם מתוך בנק השאלות. בשיחה עם המורה חשבנו גם על ההיבטים הלוגיסטים של הנושא: איך לתת לתלמיד ציון, איך לבחון את הידיעות. חשבנו לערוך חידון מבנק השאלות, חידון בין קבוצות של תלמידים ולתת לכל תלמיד שני ציונים: ציון אישי על ידיעותיו אבל גם ציון לקבוצה כולה, על מנת לעודד את הקשר בין חברי הקבוצה ולגרום לעליה במוטיבציה ללמידה. הרעיון מתייחס לשיטת התגמול החיצוני בלמידה שיתופית הנקראת שיטת הצוותים . כמו כן הטרידה את המורה שאלת הכנת המצגת באופן אופטימלי על מנת שהתלמידים ירוויחו גם מיומנויות מחשב. החלטנו לבנות תיקייה מיוחדת שתקרא "ארגז כלים" ובה ייאספו כל הכלים שיתייחסו לבנית המצגת, להערכת המצגת על פי מחוונים, להמלצות על הקטנת נפח תמונות וכו'.. כדי לתת בידי התלמידים כלים תוכניים וטכניים שיעזרו להם במשימה.
אני כבר סקרנית לראות את התוצאות של המצגת ואת יום השיא בחידון!

2 תגובות:

יענקל אמר/ה...

מאד מעניין, ומאד מרשים. אין ספק שזאת דרך טובה לנצל את ידיעה הפרטית של היחיד כך שהיא תשרת את הכיתה כולה. אני אשמח לקרוא על ההמשך וללמד מה מתפתח.
אך אם יורשה לי ...
כתבת ש-"על מנת לחייב את התלמידים כולם ללמוד את כל היסודות...". נדמה לי שזה קצת מוגזם. אני מניח שאישית, שכחתי את שמותיהם של יותר יסודות מאשר אני זוכר, ויש בוודאי לא מעטים שמעולם לא למדתי. האם יש טעם לחייב את התלמידים ללמוד את כל היסודות? אולי זה יכול לעזור להם בחידון טלוויזיוני אי-שם בעתיד, אך מלבד במקרה כזה, מה הטעם בלזכור כל הפרטים האלה - בשביל זה יש הטבלה.

אסתיד אמר/ה...

ג'יי
מה לעשות ומערכת החינוך דורשת מהתלמידים לדעת את המאפיניים של היסודות בטבלה המחזורית? חשבנו שהדרך הזו תהייה יעילה יותר , מעוררת מוטיבציה ומענינת יותר ללמוד על היסודות של טבלה המחזורית. עליהם לדעת לא רק את הסימן ומה הוא מסמל, אלא גם את המאפיינים של היסוד...