יום ראשון, 18 באפריל 2010

מדעים מקוונים

אחרי שלוש שנים שתוכנית הניידים פועלת, החליט צוות המדעים בחטיבה לאפשר למידה אחרת באמצעות יום מקוון. הרציונאל לקיום היום היה הרצון לשבור את אחידות המקום שמאפיינת את הלמידה בבית הספר ולאפשר לתלמידים בשכבה ז' ללמוד מהבית. מאחר והתלמידים הצטוותו לזוגות אפשרנו להם להתחלק כראות עיניהם, מבלי להתחשב בכתות ובקבוצות של הכיתות.

מאחר ורצינו להתנסות במשהו אחר, החלטנו לבצע פעילות סינכרונית של למידה מרחוק ביום הזה. יומיים קודם לכן המורות למדו להפעיל את התוכנה הסינכרונית. כמרצות הן למדו להעלות מצגות לסביבה, לאפשר הצבעה לתלמיד זה או אחר ולהראות אתר באינטרנט לכל התלמידים. התלמידים מצדם ערכו ניסוי כלים , הצליחו להוריד את התוכנה להתחבר, להצביע ולראות שהם אכן שומעים.

ביום המקוון ההתרגשות היתה רבה. התלמידים ברכו את המורות בברכת בוקר טוב ברשת באופן סינכרוני ואף קבלו את סדר היום. אחר כך הם יצאו לפעילות כשהמורות נמצאות לעזרתן לאורך כל היום ברשת.

בסיום היום נערך משוב מקוון. מניתוח תוצאות המשוב עולה כי רוב התלמידים נהנו מאד מכך שלמדו מהבית ולא הצטרכו להגיע לבית הספר. כמחצית מהתלמידם העידו על עצמם שלמדו הרבה דברים חדשים והרוב המוחלט של התלמידים ממליצים לקיים ימים נוספים כאלה. מבחינת נקודות לשיפור חלק מהתלמידים הרגישו שהיום היה עמוס מדי ולדעתם, יש צורך להפחית בכמות המטלות.

יום מקוון כזה מעלה מספר נקודות לחשיבה ולדיון עם הצוותים:
א. חלוקת ההפסקות במהלך היום - האם ההפסקות נעשות באופן אחיד לכולם באותו זמן (מה שמזכיר את מבנה בית הספר) או האם כל תלמיד לוקח את ההפסקות לעצמו בהתאם לרצונו ובתנאי שיעשה את המטלות עד לסוף היום
ב. מספר התכנים הנלמדים באותו היום : עצם העובדה שיום למודים שלם מוקדש לתחום דעת אחד מאפשרת להתעמק בתוכן בצורה רציפה (מה שלא קיים בכיתה שבה השיעורים מפוצלים) ויש לחשוב על ההיבט הזה בתכנון מספר הנושאים והתכנים שעוסקים בו. ההתייחסות לתכנים מזמנת גם חשיבה על אופי המטלות וגיוונם
ד. חלוקת הזמנים והתקדמות היום המקוון: האם כל המטלות של אותו היום ( מעבר למטלת הסיכום) ניתנות מראש או האם יש צורך להגביל זמנים ולהעלות את המשימות לפי קצב התקדמות היום המקוון
ה. שבירת מסגרות הכיתה באופן שכבתי – העובדה שאפשרנו לתלמידים מכתות שונות להצטוות יחד ללמידה בבית שברה את מסגרת הכיתה וזה אינו קורה כשיש צורך להגיש מטלות בזוגות בתוך כיתות ביה"ס.
ו. שילוב ההוראה הסינכרונית מרחוק ביום למידה כזה.

6 תגובות:

רותי בן-ישי אמר/ה...

הי אסתי,
המאמר הזה מאוד מעניין.
מרשימה ההתנסות שהמורים עברו, למידת כלי חדש. הפעלתו בזמן אמת.
אני חושבהת כי הצלחתו של פרוייקט שאפתני כמו זה - אכן קמה ונופלת על המטוטיבציה של המורים ונכונותם להשקיע וללמוד עוד ועוד. בטוחה כי התנסויות חדשניות כאלו מעוררות זיק וניצוץ של התלהבות ורצון להשקיע.

א. חשוב לפרסם יוזמה כזו - כדי שאחרים "יעתיקן" והיוזמה תחלחל לבתי"ס נוספים

ב. האם למדו מספר "מקצועות" ביום כזה? כמה שעות עסקו ב"למידה"?

ג. כמה חשוב להעצים שיתופי פ]עולה בין אותם 5 בתי-ספר השותפים לפרוייקט הניידים!

ושוב - תבורכי על הבלוג המעשיר והמעניין שלך.
רותי

Unknown אמר/ה...

לאסתי שלום
כמפעילה ויוצרת היום המקוון ברצוני לומר כי היום עבר בהצלחה מרובה מבחינת הצוות ומבחינת התלמידים שענו על משוב מקוון שנערך באדיבותך הרבה.
התלמידים ציינו כי נהנו מיום זה וכי הוא היה מאתגר אולם העומס הלימודי היה בו רב. כמו כן התלמידים מציינים את עבודת הצוות שלה נדרשו ביום זה.
החשיבה שמאחרי "ההפסקות היזומות" הייתה הרצון שלנו לגרום לתלמידים להתנתק מהמחשב לכמה דקות, לקום, להסתובב, לגשת לשירותים ולאכול.
מניסיוננו קיימים תלמידים שיכלו להשאר לשבת מול המחשב 6 שעות.
במהלך היום גילינו כי העומס על הילדים רב, התכנסנו לחשיבה והחלטנו לא לקיים את הבוחן המקוון שתוכנן לסוף היום, כמו כן הודענו לתלמידים כי תיבות ההגשה ישארו פתוחות עד 20:00 בערב מה שיאפשר להם לסיים את המטלות.
בחשיבה לעתיד: יש להערך מבחינה בית ספרית יותר טוב ליום הזה בצמצום המטלות בשאר המקצועות כגון ש.ב ובחנים על מנת שהתלמידים יהיו נטו עם היום המקוון.

תודתי נתונה לדפנה רביב ולך אסתי על העזרה בהקמה ותמיכה ביום זה---סוזי.ס

אנונימי אמר/ה...

אסתי שלום,
קראתי את הפוסט שכתבת בבלוג שלך.
ואכן העלת נקודות חשובות שצריך לחשוב עליהן.
נקודות נוספות שעלו אצלינו - האם לאפשר למידה של שכבה שלימה בו זמנית?
אחת הנקודות שהתלמידים העלו היא שהם לא קיבלו התייחסות בגללשהתקשנו לתת מענה לכל כך הרבה תלמידים
בו זמנית.
התלמידים הציעו לבצע את הלמידה בקבוצות יותר קטנות.
דבר נוסף - להוריד את הרמה שלהמטלות - למרות שהתבססנו על כך שהם למדו את החומרים ה אלה ביסודי
היה להם מאוד קשה עם הרמה הגבוהה של החומר.
והדבר שהיה לדעתי הכי קשה לתלמידים, אבל עליו צריך דוקא להתעקש ולחדד , זה נושא הלמידה העצמית
שהיום המקוון מזמן.התלמידים מתקשים מאוד ללמוד לבד ללא תיווך של מורה וככל שהם יתמודדו יותר הם יצליחו יותר לבצע מיומנות
חשובה זו.
פה לדעתי לא היינו צריכות זמינות להם כל היום דרך המערכת הסינכרונית.
הבעייה היא שמהקטע הזה כל כך נהננו.....
גלית עידן

רותי בן-ישי אמר/ה...

הי אסתי,
מעניין לקרוא בתגובה האחרונה מאת "אנונימי", כי היו ילדים שטענו שהרמה היתה גבוהה מידי וכי הם מעדיפים ללמוד עם המורה - המתווך בכיתה.

שווה לאפשר בחירה לילדים: מי מעדיף ללמוד לבד מהבית ומי מעדיף מרחוק. . .
להתראות,
רותי

עדנה סיון אמר/ה...

לאסתי שלום
למדתי הרבה מהכתבה שלך על יום מקוון סינכרוני שנערך בפעם הראשונה.

מניסיוני, בימים מקוונים, יש לאמן את התלמידים לפני היום המקוון, במטלות קטנות.
אשמח לדעת כיצד בדקתם את מידת התרומה לתלמידים מהיום הזה? (המשוב לדעתי נותן מידע חלקי לחלוטין}.
האם השתמשתם בכלי מבחן מסורתיים ללמידה לא מסורתית?

אסתיד אמר/ה...

עדנה שלום
המורות דווקא חשבו לעשות בוחן קצר על נושאי הלמידה - ולבחון בדרך מסורתית את ידע התלמידים, אבל מפאת קוצר הזמן לא בצעו באותו היום. ייתכן ויבצעו פעם אחרת.
אישית אני מאמינה שלא על כל דבר צריך לבחון!