יום חמישי, 11 במרץ 2010

מה בתחום סמכותי ואחריותי?

ככל שהשנם עוברות והתוכנית לשילוב ניידים 1:1 מתקדמת, אני מוצאת את עצמי תוהה יותר ויותר מה תפקידי, מה אחריותי, מה בסמכותי ומה לא. הבעיה הזאת מתעוררת אצל מדריכים ומנחים לתקשוב כל הזמן, מאחר ותמיד אנחנו אומרים ומדגישים שתפקידנו אינו רק ללמד את הטכנולוגיה פר-סה. יחד עם זאת, איננו מומחים בתחום דעת מסוים (יש ביננו כאלו שכן) והכובע אתו אנחנו נכנסים לבית הספר אינו כובע תחום הדעת אלא הכובע הטכנולוגי.



גם התואר (title) שאתו אנחנו נכנסים לבי"ס משמעותי. בעבר קראו לנו "מדריכי תקשוב" - הנושא היה תקשוב והא היה לבו של העניין. בהמשך, שונה השם ל"מובילי חדשנות" והפך לכללי יותר , מכיל הבטים של הובלת שינוי והנהגתו והמילים טכנולוגיה ותקשוב לא נאמרו במפורש. בשנים האחרונות מדברים על "מטמיעי תקשוב"- כשהדגש הוא על תהליך ההטמעה של התקשוב - הווה אומר מיומנויות עבודה עם מחשבים. יחד עם זאת, אנחנו מדגישים כל הזמן שלא הכלים הם החשובים אלא תהליכי ההוראה והלמידה וההיבטים הפדגוגים. ואכן ביוזמה עצמית של מספר חברות לעבודה בחרנו את השם "מדריכים לפדגוגיה מקוונת"- כשבעצם לב לבו של העניין היא הפדגוגיה ותהליכי ההוראה והלמידה והאמצעים שאתם אנחנו מתייחסים לפדגוגיה הם הכלים הטכנולוגיים.



אבל אני יודעת שיש מומחים לפדגוגיה והם נכנסים לבי"ס בכובע אחר מכובע הטכנולוגיה, הם אמנם לא מצהירים על עצמם כעל מומחים לפדגוגיה מקוונת אבל זה בדיוק העניין. כשגבי סלומון כתב את מאמרו המפורסם תרבות ההעתק הדבק של מערכת החינוך לגבי כמויות הטכנולוגיה שנכנסות ללא שינוי בדרכי פדגוגיות, הוא צדק כמובן. אי אפשר להלביש על הטכנולוגיה את כל תחלואי המערכת והיא כשלעצמה איננה עושה כל שינוי. המורים שאנחנו נדרשים לעבוד אתם צריכים לעבור שינוי בשלושה מישורים: הראשון- להתידד עם הטכנולוגיה ולהתמקצע בדרך העבודה אתה, השני-לשנות את דרכי ההוראה שלהם והשלישי- לעשות שילוב מושכל ונכון בהתקצעות הטכנולוגית שלהם. וכמובן להיות מקצועיים בתחום הדעת אותו הם מלמדים. האם אני אחראית על תחום הדעת? לא! לשם כך יש מדריכי תחום דעת. האם אני עובדת תמיד בבתי ספר שבהם יש מדריכים בתחום הדעת? לא! יותר ויותר אני מאמינה שראשית על המדריכים כולם לעבוד בשילוב של פדגוגיה מקוונת ואז לשמש כמודלינג
(modeling) למורים עצמם.



הקושי הזה הולך אתי כל הזמן. השאלות על מה אני אחראית מה עלי לקדם, מה בסמכותי ובאחריותי ומה לא, ממשיך להטריד. בסופו של דבר, את ההוראה אנחנו רוצים להשביח והיא זאת שבלבו של העניין. הטכנולוגיה לבדה לא תצליח להשביח את ההוראה. היא תאפשר למורים לשלוט בכלים, להכיר אותם וגם להשתמש בהם בתהליכי ההוראה-למידה. עלי לדאוג שהם ישתמשו בכלים הללו בצורה מושכלת ונכונה בהתאם למטרות ההוראה שלהם ולעקרונות פדגוגיים מבוססי התמקדות בפרט.

5 תגובות:

iTeacher אמר/ה...

"הטכנולוגיה לבדה לא תצליח להשביח את ההוראה."...
אני חושב שלפעמים הטכנולוגיה מספקת מעטפת למלל שבקושי אפשר לקרוא לו תוכן (ובטח לא עם משמעות) אך המעטפת של הכלי הטכנולוגי שבו נעשה שימוש היא כל כך יפה ומרשימה, שתשומת הלב היא לצורה ולא לתוכן. עצוב.

Unknown אמר/ה...

אסתי שלום,
פוסט מקסים של התפכחות. מה תפקידו של מדריך טכנולוגיה.
אני מצפה לפוסט בא (בטח לא בקרוב) של איך...במערכת ה גדולה.

אסתיד אמר/ה...

מינה
לא ברור לי מדוע את חושבת שיש כאן התפכחות. מאז ומעולם נכנסתי בכוסע של מדריכת תקשוב.

Unknown אמר/ה...

אסתי הי,
סליחה על האיחור בתגובה.
שורת הסיום שלך "הטכנולוגיה לבדה לא תצליח להשביח את ההוראה" בעיני נשמעת כהתפכחות מרעננת מהקו עד עתה שראה בטכנולוגיה כלי משמעותי בהשבחת ההוראה וחי בתחושה כי בעצם השימוש בה יש כבר את כל התשובות. העובדה כי בתום 4 שנים (ויותר) עדיין נשאלות השאלות (על ידי מדריכי תקשוב ומורים)מה תפקידי, מה ניתן לשפר, מה תחום אחריותי ועוד...מעודדת במיוחד ומעידה על ערנות מרעננת ולא השאננות הראשונית כי התשובות טמונות ב"גוף" הטכנולוגיה.

רותי בן-ישי אמר/ה...

שלום אסתי ומינה,
מהיכרותי עם אסתי, אני לא חושבת שיש כאן משהו חדשני בפוסט, אלא ניסיון לדייק ולהסביר לעצמה ולמורים איתם היא באה במגע בבתי הספר, לשם מה היא מגיעה לבית-הספר.
מבחינתי אסתי מהווה "מישהו לחשוב איתו" וזה כבר לדעתי "מתנה גדולה" שמשרד החינוך נותן. כהרגלו - מעט מידי. . . .
אין ספק שהטכנולוגיה היא רק כלי.
אין ספק כי המורים צריכים ללמוד ולהתמחות בתחום זה, ואסתי יכולה לתת לנו טיפים פה ושם, כמו כל מדריכה, כי יש לה יותר "שעות מחשב" ממני כמורה שלא שילבה את הטכנולוגיה.
אסתי אינה מורה לג"ג או תנ"ך - המקצועות שאותם אני מלמדת,
אך העזרה הגדולה שלה, ההדרכה שהיא מספקת לי כאמור, היא חשיבה משותפת
, כיצד לרתום את הטכנולוגיה ולייצר חווייתצ למידה מיבית באמצעות הכלי.

ומכיוון שיש לה יותר ניסיון - עזרתה מוחשית וממשית יותר ממורים כמוני שסה"כ זו השנה השנייה שבה הם משלבים את הטכנולוגיה בהוראה.

כמדריכה המסתובבת בבתי-ספר, אסתי היא גם "סוכנת" ו"משווקת", שיכולה ליצור את הקשר בין בתי הספר, שכל-כך חסר היום, ולהפיץ רעיונות יפים שראתה בבית-ספר אחד - לבתי ספר אחרים.
רותי בן-ישי