יום רביעי, 23 בדצמבר 2009

21 דברים שיהפכו למיותרים בחינוך של שנת 2020

ריצ'רד ווג'וודסקי במאמר מיום 15.12.2009 מונה 21 דברים שיהפכו למיותרים בחינוך של שנת 2020. ייתכן שחלק מהדברים נשמעים כמו "מדע בדיוני" אבל זה גם מה שחשבו על ספריו של ז'ול וורן, עד שההסטוריה הוכיחה שהם כלל אינם בדיוניים.
להלן הרשימה כפי שתרגמתי אותה מאנגלית:
1. שולחנות כתיבה- המאה העשרים ואחת איננה מתאימה ללימוד בטורים של שולחנות כתיבה. למידה במרחב אינטרנטי מאפשרת לסדר את חדר הכיתה בצורה שתעודד עבודה שיתופית משמעותית יותר. הנקודה הזו עליה כותב ווג'וודסקי התחברה לי למאמר של אווה מקגריל שקראתי ובו היא התייחסה לסידור הכיתה בטורים כסידור מגביל ומפריע למורים המלמדים עם ניידים בכיתה. כצופה בכיתות כאלה מקגריל הבחינה פעמים רבות בתלמידים המדברים זה אל העורף של זה, מאחר והסידור הכיתתי מקובע ולא מאפשר תזוזת שולחנות.
2. מעבדות מחשבים - כשהניידים המקושרים לרשת אלחוטית מאפשרים לימוד מכל מקום, אין צורך במעבדת מחשבים. ווג'וודסקי ממליץ לשנות את יעוד החדר.
3. מחשבים - מילה טריקית לדעתו, ווג'וודסקי מתייחס למשמעות של המחשבים או למה שאנחנו תופסים כמחשבים.לדעתו מיחשוב משמעותו מוביליות במחשוב, ובעשור הקרוב נראה יותר ויותר מכשירים שיהפכו "למחשבים ניידים" מסוגים שונים ובגדלים שונים.
4.שיעורי בית. המאה העשרים ואחת מאופיינת ב- 7/24 - כל השבוע כל שעות היום, בכל מקום. לדעתו הגבולות הקבועים בין עבודה בבית לעבודה בכיתה יטושטשו, ומאחר והלמידה יכולה להעשות בכל מקום, המושג שיעורי בית לא יהיה קיים. התלמדים יצטרכו ללמוד יותר, לא ללכת יותר לבי"ס.
5 מבחני סטנדרטים -מבחני הסטנדרטים לדעתו נמצאים בישורת האחרונה שלהם, לפני שיעלמו סופית. בעשור הקרוב ווג'וודסקי מאמין שנראה יותר ויותר פורטפוליו דיגיטאלי כתחילף למבחני סטנדרטים.
6.הוראה דיפרנציאלית כמבחינה בין המורים- המאה העשרים ואחת מאופיינת בהתאמה אישית וקסטומיזציה.לדעתו מורה שלא ידע בעוד עשר שנים כיצד להשתמש בטכנולוגיה על מנת ליצור פעילויות מותאמות לתלמידים יאבד את משרתו. זה לא שמישהו ינסה להבחין כך בין המורים, זו פשוט תהפוך להיות ההבחנה.
7.פחד מהוויקיפדיה- מורים שלא מאפשרים לתלמידיהם להשתמש בוויקיפדיה לא מבינים שזוהי הדמוקרטיה במיטבה. ווג'וודסקי ממליץ למורים לבחון שוב את התנגדותם לשימוש בוויקפדיה.
8.דפים- הספרים התאימו למאה הקודמת. במאה הבאה הקריאה תהפוך לדגיטאלית. נכון שאנשים עדיין אוהבים לחוש את הנייר, אך בעוד כעשור הנייר עצמו יהפוך דיגיטאלי. נקודה זו מתחברת לי חזק מאד ליום הזה, 23.12.09 שבו הושק ספר הקריאה הדיגיטאלי הראשון (ספרו של רם אורן) בארצנו. בעולם מסתבר, שהמתנה הפופולרית ביותר לחג המולד היא קוראי ספרים דיגטאליים.
9. נוכחות במשרדים - סריקה ביומטרית.
10.מנעולים- אולי כדי לשמור מעילים?
11.מחלקות IT - שינוי בתפיסת מחלקות IT כפי שאנחנו מכירים אותן מאחר והענן המיחשובי והאלחוטי יהיה בכל מקום. תפקיד המחלקות הללו ישתנה והן יצטרכו להמציא את עצמן מחדש ולהמציא חדשנות
12.מבנים מרכזיים- מבני בתי הספר יהפכו לבסיסי הלמידה. המבנים יקטנו ויהפכו ירוקים יותר, זמן המרצים והסטודנטים בקמפוס יקטן, מאחר והאנשים יהיו מעורבים בתקשורת ממקומות שונים. ואכן כסטודנטית לתואר שלישי כבר התנסיתי בשיחה באמצעות הסקייפ בין שתי המנחות שלי לביני, כשכל אחת ננמצאת במקום אחר, ורק דאגנו לתאם מראש מועד לשיחה באמצעות הרשת. אם זה נשמע לכם הזוי, חשבו איך נראו הבנקים לפני עשור וכיצד הם נראים היום.
13. ארגון סביב ציונים - מבנה הלמידה ישתנה, הלמדיה תהיה בקבוצות קטנות שיתחרו על זמני למידה, וכל מערכת ביה"ס תעבור שינוי משמעותי.
14.בתי הספר לחינוך - יצטרכו לעבור שינוי כשהמרצים יהיו הראשונים לשמש מודל ודוגמא להוראה שמכינה את המורים של דור העתיד.
15. מחלקות להתפתחות מקצועית - בעשור הקרוב מורים יתחילו ללמד זה את זה וישענו יותר על הידע והניסיון שלהם, מאשר על גורואים חיצוניים . לדעתו של אוטכט השינוי הזה כבר התחיל.
16. שינוי בתוכנית הלימודים - אין סיבה שכל התלמידים ילמדו בדיוק את אותה תוכנית הלימודים. סטודנטים ילמדו תוכניות אישיות בהתאם לצרכים שלהם.
17. ימי הורים-תקשורת שוטפת המבוססת על מידע בזמן אמת תאפשר להורים לדעת בדיוק מה תמונת המצב של ילדיהם. הורים ילחצו על בתי הספר להפוך לטכנולוגיים עוד יותר ויתקרבו מאד לבית הספר. ימי הורים שימשכו עד אמצע הלילה יהפכו למיותרים. התהליך הזה כבר קורה כאן ועכשו בתיכונים ובחטיבות הביניים באמצעות תוכנות שונות כגון סקולי, משוב, i-contact ועוד. כאמא לילד בחטיבה אני יודעת בכל יום מה מצב הציונים שלו ומה מצב ההתנהגות שלו. ימי הורים יצטרכו לקבל אופי אחר, שבו ההורים ביחד עם ילדם והמורים ידונו בתוכניות ובדרכים לקידום הילד ולהשגת מטרותיו.
18. מזנון- ווג'וודסקי מקווה שהמזנון יכיל מזון בריא ומזין, ולא מזון מהיר עתיר שומנים.
19. גרפיקאים ומנהלי אתרים - בסוף העשור הבא הילדים יהיו הגרפיקאים הטובים ביותר.
20. אלגברה בתיכונים - עד סוף העשור יוחלט אם כולם צריכים ללמוד אלגברה ברמה גבוהה או שאין שום סיבה להעדיף אלגברה על פני סטטיסטיקה וטכנולוגיות מידע.
21. חסכון בנייר- בעוד עשור בתי הספר יחסכו בעלויות של 90% בהוצאות הנייר שלהם. לדעתו של ווג'וודסקי תעשיית הנייר תצטרך להתאים את עצמה או להעלם.

מעניין מאד לקרוא את התגובות הרבות שהתפרסמו למאמרון הזה. יותר מ- 40 תגובות התפרסמו וריצרד ווג'וודסקי פעמים רבות מצטט חלק מתגובה ומבקש מקוראיו להגיב במקומו.

אתם מוזמנים להגיב!

7 תגובות:

תקשוב במרכז אמר/ה...

קראתי בעיון את 21 הדברים שכנראה יעלמו או ישתנו ויתאימו למציאות אחרת בעוד כעשור והסכמתי עם כל הנקודות. למעשה כמעט לכל אחת מהן יש כבר היום סימני תזזית של התחלת שינוי - גם אם לא מבצעים אותם הלכה למעשה.
עלתה בי חזק המחשבה עד כמה מורים היום כבר חסרי סבלנות ללמוד בקבוצת מליאה של חדר מורים (המקבילה לכתה רגילה כזו שהם מלמדים) בצורה אחידה ובקצב אחיד ודורשים התאמה לרמתם ולקצב למידתם. מדוע כל כך קשה להם וגם לנו לבצע את ההתאמות הללו בתכניות הלימודים? בארגון הכתה ועוד.
כולנו חייבים להשתנות ומהר כיוון שכולנו עוברים תהליכי שינוי בכל מישורי חיינו ואין ברירה - זה חודר לכתה של כל אחת ואחד!

Scelestic אמר/ה...

לא קראתי את המאמר המקורי ולכן אני מנוע מלהגיב עליו אבל לא נראה לי שזה כולכך נכון, מטרת בית הספר אינה רק ללמד או לתת כלים חינוכיים כמו שחושבים רבים כיום, המטרה העיקרית היא לישר קו. למעשה ניתן לראות שהמדינות בהן יש התקדמות רבה ויכולות טכניות טובות אינן אלה שמעודדות את כול מה שנכתב במאמר כמו מדינות אסיה שבהן הלמידה היא באמצעות הטכנולוגיות הכי חדשות אבל יושבים בטורים ולומדים ע"י שיעורי בית והרצאות פרונטליות. הרעיון הדמקורטי הוא יפה אבל לא ריאלי בגלל שהוא יוצר תחרותיות יתר ובגלל שהוא חושב שכולם שווים, מכיון שלא כולם שווים ויש כאלה טובים יותר מטרת ביתהספר (היסודי לפחות) הוא לוודא רמה אחידה.אולי באוניברסיטה בה נמצאים אנשים שרוצים להיות יש מקום לכול זה אבל ברמות הנמוכות יש צורך בסדר שיעורי בית הוראה אחידה ופרונטלית (עדיף בקבוצות יותר קטנות על מנת לתת יותר תשומת לב החשובה בגילאים צעירים (כולל תיכון)) ובואפן כללי הוראה ישנה.
כול מה שהוא מתאר שהולך להעלם גורם לעולם להפוך להיות יותר תלותי יותר איטי ובסופו של דבר יותר כמו בסיפור של אסימוב the feeling of power
see http://themathlab.com/writings/short%20stories/feeling.htm

שון אמר/ה...

לכן אני מעריך אמנים .יש עבודות של אמנים שכבר ציירו ויצרו מעגלי למידה ממוחשבים

Unknown אמר/ה...

איזה כייף לקרא את הפוסט הזה... אני מסכימה עם כמעט כל מה שכתוב כאן. אני מניחה שהדברים פחות נכונים לילדי הגן והכיתות הנמוכות בבית הספר ויותר ויותר נכונים כשזה נוגע לילדים בחטיבות הביניים והתיכונים. עכשיו כבר 2014,, חלפו כחמש שנים מאז פורסם הבלוג ולא מספיק השתנה... אני בטוחה שלא ירחק היום בו מבחנים (לפחות במקצועות מסויימים) יערכו עם אינטרנט פתוח או שיוחלפו בעבודות מחקר.. מי צריך לזכור בע"פ כל כך הרבה פרטים בימינו...וממילא דקה אחרי הבחינה התלמידים שוכחים הכל.
צריך לשלוח לשר החינוך את המאמר!

Unknown אמר/ה...

איזבלה מאיסטר- טכנולוגיות מידע

אכן השינויים שיכולים לקרות הם רבים. אבל ככה זה טבעו של עולם- הכל מתפתח ונהיה משופר יותר גם אם לפעמים מסרבים לכך.
כעת אנחנו ב-2015 ולא הרבה השתנה אך אין ספק כי השינויים עוד יקרו, גם אם אחרי 2020, ובסוף נמצא את עצמנו בכלל לא מגיעים לכיתה בשביל ללמוד.

Juliet אמר/ה...

מחשבה יפה, יש דברים שכבר מיותרים.. פשוט עוד לא מצאו דרך להחליף אותם

Unknown אמר/ה...

מעבר לשינויים הכתובים במאמרון מעניין אם לאחר עוד כמה עשורים ואולי פחות בכלל ירד המוןסד הלימודי כמבנה מהפרק. האם זה לא יפגי בתהליכי החיברות? האפ תתאפשר תקשורת בינאישית? האם זה לא יגרום לילדים לחיות מהבית בלבד או שמא יעשה להיפך ורק בית הספר יהיה מקוון ואילו שאר הפעילויות יהפכו למהותיות כמו חוגים ומשחקי חצר יחזרו לרחובות?
חומר למחשבה :)