יום שבת, 17 באוקטובר 2009

מה בין מורה מקוון למורה המלמד בכיתות 1:1 ?

מורה מקוון הוא מורה שעומד לרשותו מחשב בכיתה ( נייד אישי שלו או נייח קבוע), מקרן (קבוע או נייד) וסביבת אתר. לעיתים יש בכיתה גם לוח אינטראקטיבי שמוסיף ליכולות הטכנולוגיות של המחשב הנייד. התלמידים עצמם נמצאים בכיתה ללא אמצעים טכנולוגיים כלשהם, ובידיהם נמצאים ספרים ומחברות בהתאם למקצועות הלימוד. סביבת האתר משתנה - החל מסביבה פתוחה לחלוטין, המאפשרת בעיקר פורומים כיתתתים של מורה עם תלמידיה, וכלה בסביבת LMS סגורה.

מורה בכיתת 1:1 הוא מורה שנוסף לאמצעים של מחשב אישי שלו ומקרן, יש גם לתלמידים מחשבים ניידים. ההבדלים האלו בסביבות העבודה מחייבים גם את המורים להגדיר שוב ושוב מה מבין הפעילויות שהם עושים עם תלמידים בכיתה הן פעילויות בסגנון "מורה מקוון" ומה הן פעילויות בסגנון 1:1. מורה שמקרינה סרט מאתר - מבצעת פעילות של מורה מקוונת. אם אין לתלמידים מחשבים ניידים בכיתה, התלמידים יצטרכו בבית להיכנס לקישור שהועלה לסביבה הכיתתית ולצפות שוב בסרט. ייתכן גם והתלמידים יצטרכו לכתוב משהו אישי בעקבות הצפיה בסרט או שיוכלו לחפש עובדות להרחבת הנושאים שהועלו בסרט.
בכיתות 1:1 התלמידים יוכלו כבר בזמן השיעור לחפש עובדות להרחבת הנושאים שהועלו בסרט או לחקור מושגים לא היו ברורים מספיק בסרט ואולי להעלות שאלות שמתעוררות בהם בעקבות הסרט. התלמידים יוכלו במהלך השיעור להציג את ממצאיהם בפני חבריהם לכיתה ( הם יתחברו עם הניידים שלהם למקרן) . בכיתות 1:1 הפוקוס צריך לעבור לתלמידים המבנים ידע ויוצרים ידע חדש. כדאי וראוי שתלמידים אלו יתנסו בכלים טכנולוגיים רבים ככל האפשר: ויקי, בלוגים, עבודה על מסמך שתופי ב- google docs , שימוש במצלמה דיגיטאלית , עריכת סרטונים באמצעות אתרים שיתופיים כגון אנימטו או באמצעות כלים כגון movie maker ניהול יומנים ברשת ועוד. היום ברור לי יותר מתמיד, שמורה בכיתות 1:1 חייב להכיר היטב את הכלים הטכנולוגיים ולשלוט בהם לא רק כלומד אלא גם כמלמד. הוא חייב להכיר היטב את מסמך הסטנדרטים במידענות מתוקשבת ולעזור לתלמידיו להגיע לאינטגרציה של חומרים על ידי יצירת תוצרים באמצעות כלים חדשנייים ומגוונים. הוא חייב להכיר את ולהבין את ההבדלים בין הכלים ובין ייצוגי המידע השונים על מנת שידע איך לכוון את תלמידיו לבחור בכלי הנכון. נכון שאנו מבקשים גם ממורה מקוון את כל הידע הזה אך בעיני אצל מורים המלמדים בכיתות 1:1 ידע זה הוא קריטי לשילוב אופטימאלי של הניידים בכיתה. אחת המטרות של מחשבים 1:1 היא לאפשר לתלמידים לשלוט ביותר מיומנויות טכנולוגיות, ולמרות שנדמה לנו שהם יכולים ללמד את המוריים את התורה כולה, זה אינו נכון בוודאי לא לכל התלמידים בכיתה. יותר ויותר אני שומעת ממורים בתוכנית כי הם מופתעים מרמת חוסר השליטה של התלמידים בטכנולוגיה ובמיומנויות יסודיות ובסיסות של שימוש בכלים. כאמא לילד בכיתות מקבילות, שלומד ללא ניידים אני יכולה רק להסכים עם הקביעות הללו. בכל פעם מחדש אני מופתעת מחוסר הידיעה ומוצאת את עצמי במצב של אמא-מורה המראה ומלמדת מיומנויות כאלו ואחרות הקשורות לכלים טכנולוגיים ולעבודה בסביבה הטכנולוגית. לדעתי פה טמון גם הפוטנצאיל הגדול של הלמידה בתוכנית 1:1 היכולת של התלמידים והמורים ללמוד יחד באופן שיוויוני זה מזה.
אתם מוזמנים גם לקרוא את המאמרון העוסק
בהבהרת המושגים הקשורים ללמידה מתוקשבת כולל את התגובות מעוררות המחשבה שמתפתחות סביב המאמרון הזה.

8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שורת סיכום מצויינת - השימוש במחשב הוא פוטנציאל ללמידה שיתופית מורה תלמיד.
זה גם היתרון הגדול של WEB2 השיתופיות והיכולת ליצור יחד.

לטעמי, שיתוף נוצר על ידי תפישה.כל זמן שהמורה רואה עצמו כאוטוריטה וכמי שיודע יותר טוב על הכלים הטכנולוגיים השיתוף זו סתם מילה ...

אנונימי אמר/ה...

תודה על ההסבר. יחד עם זאת, בגילאי היסודי, היתרון של מורה מקוון עולה לאין שיעור על 1:1, ואסביר את דעתי. אנו שולחים את ילדינו לביה"ס ע"מ שיקבלו ערך מוסף ממורים ומחנכים. לקרוא בלוג או לקשקש בשיחות או לחפש חומרים - הם עושים בזמנם הפנוי. ותאמיני לי - הם עושים. ביה"ס אמור גם ללמד כלים וטוב שהוא חושף אותם לטכנולוגיה, אבל הטכנולוגיה היא לא העיקר. אדרבא: המורה יראה לתלמיד בכיתה את הסרט וישלח את התלמיד הביתה עם שעורי בית: למצוא את הסרט מחדש, למצוא סרטים דומים, לחפש מידע בויקיפדיה או בבלוגים, ולחזור לכיתה עם עוד ידע על מנת לקיים שיחת ודיון עם שאר התלמידים. בשיטת 1:1 זה לא יקרה. זה מה שאני מצפה מביהס: שייתן בינה ודעת ולא אקסל וורד.

אסתיד אמר/ה...

שני האנונימיים שהגיבו כאן מתייחסים להבטים של שיתופיות בינה ודעת.
אני מאד מסכימה ששיתופיות בין המורה לתלמיד היא משהו שאנחנו שואפים אליו ומנסים לממש. יחד עם זאת, אינני מסכימה עם אנונימי 1 שמדגיש את הסתירה כביכול שקיימת בין הרצון של המורה להרגיש בטוח בכלים לבין שיתופיות. לדעתי, תחושת בטחון עצמי בכלי אינה עומדת בסתירה לתפישת השיתופיות.
אנונימי 2 טוען שאין צורך בניידים בכיתה ושניתן לשלוח את הילדים לעשות הרבה שיעורי בית ולחזור אתם לכיתה. ומה יעשה תלמיד שלא הסתדר בבית? אל מי יפנה? אנונימי 2 בוודאי יוצא מנקודת ההנחה שיש לתלמיד את מי לשאול בבית ויש מי שעוזר לו להכין שיעורים. אני חושבת שהתלמיד צריך להתמודד עם הפעילויות הללו בכיתה, ולקבל הכוונה ויעוץ מהמורה. אבל כאן אנחנו נכנסים לדיון פילוסופי על מקומו של ביה"ס בחברה המודרנית ובוחנים את השאלה האם ביה"ס מאפשר מתן הזדמנות שווה לתלמידים ומנסה לצמצם פערים (דיגיטאליים, למשל) או שביה"ס כלל אינו עוסק בסוגיות החשובות הללו.

אנונימי אמר/ה...

אכן מעניינת סוגיית "מי יעזור לילד בבית","צמצום פערים" ועוד. אשמח לדעת מה את חושבת שקורה כיום כאשר הורים אינם יכולים לעזור לילדים בנושא מתמטיקה אנגלית ועוד - מה הם עושים אז? (...הפתעה:מורה פרטי, למי שיכול לשם!! אכן, סגירת פערים...) בנוסף, עולם הידע הוא עשיר מאוד, מי אמר שהמורה האינדיווידואל בביה"ס X הגיע לחומרים הטובים ביותר לתלמידיו ? אני לא יודעת אם פעם חיפשת רופא או טיול או לקנות מכשיר דרך הרשת, כמבוגרים אנחנו לא תמיד מגיעים למאגרי הידע הנכונים, ולכן אנו נעזרים ביכולות של תקשורת-בין-אישית ושאר 'מיומנויות רכות' להגיע למידע הנדרש. אני רוצה שהילדה שלי תרכוש מיומנויות אלו (ולא רק לדעת לעשות גוגל...). הלימוד המתוקשב ע"י מחשב-נייד הוא בסופו-של-עניין יוזמה מקומית, אומנם עם ליווי של משרד החינוך ומט"ח אבל בניית החומרים ואיתור המקורות הוא ע"י המורים. להיות מיומן בוורד/אקסל/גוגל לוקח חודש. ומה אח"כ ???

Unknown אמר/ה...

אולי הגיע הזמן לשנות גישה,
התלמיד צריך להפסיק להיות כל כך תלוי במורה.
המורה צריך להיות כמו מרצה והתלמיד צריך להקנות לעצמו כלי למידה, ואם לא מצליחים אז צריך ליצור קשר עם שאר הכיתה ולא לתקשר במסנגר עם המורה שיסביר, צריך ללמד כיצד להתמודד עם בעיות.

אסתי בבקשה צרי איתי קשר במייל
netanelu@gmail.com

דוידה אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Unknown אמר/ה...

1. לעיתים אני מופתעת מאנשים בימינו שמגדירים עצמם בטכנופוביים...ואנחנו כבר ב 2014, כשכל ילד בן 2-3 שנים מתפעל את האייפון והטאבלט ללא כל קושי.
2. מניחה שבביס היסודי לפחות התלמידים לא ישבו עם ניידים בכיתה. עדין חשוב לדעת לכתוב עיפרון/עט
3. בחטיבות הביניים, בתיכונים ובאוניברסיטאות עדין מוזר לראות שרוב התלמידים משתמשים במחברות במקום בניידים.... אני משתמשת בנייד ומאד נהנת מכך

Unknown אמר/ה...

היי אסתי,
שמחתי לקרוא את ההסבר להבדלים. אני חושבת ששיעור 1:1 הוא מעולה. המורה נותן מטלה והתלמידים מבצעים את המטלה ברצף השיעור, המורה יכולה לראות את המטלות ולבצע דיונים בכיתה לגבי מטלות התלמידים.
לגבי ידע התלמידים בטכנולוגיה אני חושבת שזה חשוב מאוד להקנות לתלמידים כמה שיותר כלים לשימוש במחשב על מנת שיתפתחו בעתיד.
נופר