יום רביעי, 17 בדצמבר 2008

הנגישות מקלה על מילוי שאלונים

בחודש האחרון נתקלתי במספר שאלונים שתלמידי בתי הספר נדרשו למלא. בין אם זה שאלון אח"מ, בין אם זה שאלון על סקר הרגלי הגלישה של הנוער ברשת ובין אם זה שאלון לצרכי מחקר, הקלות הרבה שבה ניתן לאסוף מידע באמצעות תלמידים שיש להם מחשבים ניידים מקלה מאד על הלוגיסטיקה ועל איסוף הנתונים. במקביל נחשפתי באחת ההשתלמויות להכנת טפסים באמצעות מסמכי גוגל, שיתרונם בכך, שהמידע שנאסף מהם מצטבר בטבלאות אקסל באופן אוטומטי. ההבדל בין מסמכי גוגל לבין תוכנת iseker שגם היא חינמית, הוא, שבאחרונה יש לייצא את הנתונים לקבצי אקסל או אפילו SPSS בעוד שבמסמכי גוגל המידע נצבר מראש בקובץ אקסל .

הקלות הזו של איסוף הנתונים ועיבודם הביאה אותי לחשוב על השימושים השונים שניתן לעשות ביכולת הזאת במהלך הלמידה. ניתן לפתוח שיעור באמצעות סקר קטן , הבודק את הידע הקודם של התלמידים. מאחר והתוצאות מתקבלות מייד, ניתן לכוון את הלמידה בצורה ממוקדת יותר לידע שאינו קיים ולהעמיק דווקא בו. סקר מטרים כזה ניתן לעשות גם במהלך קריאה של יצירה בספרות או פרק בתנ"ך ולבדוק הבנה ראשונית אצל התלמידים. בשיעורי מדעים ניתן לבקש מתלמידים לשער השערות, להצביע עליהן בסקר ולראות מהי ההשערה הרווחת ביותר בין תלמידי הכיתה. ניתן לערוך בחירות שונות באמצעות מערכת זו. לא רק למועצת תלמידים, אלא גם להצביע בעד רעיון מסוים, וכמובן לנמק את הבחירה. בנוסף, מערכת זו מאפשרת גם לחבר מבחנים רבי ברירה ולתת למחשב לבדוק אותם אוטומטית.

אני חושבת שאיסוף נתונים כיתתי שכזה עם תוצאות שמתקבלות בזמן אמת יכול לגרום להוראה חדשה ולפדגוגיה אחרת. דברים שבעבר היו כמעט בלתי אפשריים להפעלה בכיתה עקב מורכבותם והקושי הלוגיסטי שלהם, ניתנים לפתרון קל ומהיר כשיש לתלמידים מחשבים ניידים. בפעילויות כגון אלו, יש למחשב ערך מוסף מובהק, ועיבוד הנתונים מתקשר ישירות למיומנויות מידעניות ולכישורי חשיבה מסדר גבוה. אני לוקחת על עצמי לחשוב על רעיונות נוספים בכיוון שאלונים וסקרים, ולעודד את המורים להשתמש ביכולת איסוף הנתונים הזו לטובת ההוראה בכיתה.

אין תגובות: