יום שלישי, 24 ביוני 2008

כמה טוב הוא טוב?

בשבוע האחרון השתתפתי במספר מפגשי סיכום בסגנון "למידה מהצלחות" בבתי הספר בהם אני עובדת. מבנה המפגשים דומה: בכל בית ספר מציגים המורים את הפעילות שהיא בבחינת "גולת כותרת העשייה בתקשוב" מבחינתם. המורים חופשיים לבחור את הפעילות שקדמה אותם בצורה הרבה ביותר, או את הדבר המשמעותי ביותר שעשו עם התלמידים.

במהלך ההתבוננות שאלתי את עצמי מדי פעם מה נכון להעיר ומה לא. מצאתי את עצמי תוהה מול פעילויות מה מותר המחשב ומרגישה פעמים רבות מתוסכלת נוכח התוצרים הסופיים הנבחרים. נכון, כל המורים השתלטו על הטכנולוגיה: הם יודעים לשלוח הודעות במייל, לצרף קבצים, לעבוד בפורומים עם תלמידים ולהגיב להם באופן שיקדם למידה. חלקם גם התקדמו ביכולת הפעלת תוכנות מתקדמות כגון Photostory או Movie Maker. הם למדו לבנות מצגות ורובם אפילו מדגימים שליטה גבוהה במיומנויות מחשב. ובכן, האם די? האם תם תפקידי כמדריכה לתקשוב? וממה נובע התסכול הרב שאני חשה במפגשים מעין אלו? ומהי שליטה טובה? האם מורה שבונה מצגת אבל לא מתייחס להבטים של דמות ורקע וליכולת הקריאה של הטקסטים ממרחק ייחשב שולט? האם מורה שבונה מצגת שמכילה טקסט רב, ונראית יותר כמו מסמך WORD מאשר מצגת נקרא שולט? האם מורה שמציג "רעש" של הנפשות נקרא שולט? במפגשים אלו אני רואה מצד אחד את הקפיצה העצומה שעשו מורים אלה, שעד לפני שנה- שנתיים בכלל לא ידעו טכנולוגיה ומצד שני רואה עוד כמה רחוקה הדרך. ומה רב הפער בין הדרך שבה המורים תופסים את עצמם כשולטים ומתקדמים, לבין הדרך שבה אני רוצה שיהיו שולטים ומתקדמים.

אבל, זה איננו גורם התסכול היחידי. לגורם זה מתווסף תסכול הנובע דווקא מתחומי התוכן ומההבטים הפדגוגיים שעולים וצפים מתוך התבוננות בתוצרים. האם נכון להעיר למורה שבנתה משימה בסגנון מסוים, שהמשימה לא ממש משקפת את הסגנון הזה? האם נכון להתייחס למושגים שגויים שהמורה מקנה לתלמידים? האם מותר לי? האם זהו תפקידי? ואם כן, איך להעיר? פורום של למידה מהצלחות בוודאי איננו הפורום הנכון והמתאים, אבל זהו הפורום שבו מוגשים התוצרים בהא הידיעה. קשה לי מאד במפגשים האלה. אני שמחה על ההתקדמות, מצד אחד אך רואה את המרחק הרב מהצד השני.

3 תגובות:

וירלומי אמר/ה...

אני חושבת שראוי להאיר/להעיר למורים אבל לא בכינוס שאמור להראות את ההצלחות .

אני חושבת שצריכים להיות ביקורת בשלבים מוקדמים יותר. אולי שהמורות ילמדו לחלוק פעילות שהם בונות זו עם זו ולקבל הערכה שלך כמו גם הערכה של עמיתים. בשלבי ההכנה של המטלה /מצגת. רצוי באמצעות הטכנולוגיה.

בכל מקרה אמרת פעם שאת חובשת גם כובע של הערכה , ולמרותשאני עדיין סטודנטית , עלייך לשלב פעילות הערכה מעצבת פנימית בנושא הזה.

אני סטודנטית באו"פ לא מורה.

אסתיד אמר/ה...

וירלומי יקרה
תודה לך על תגובתך. גם אני כמוך חושבת, שמפגשי למידה מהצלחות אינם המקום. אכן, יש צורך לשלב הערכה פנימית, מעצבת לאורך התהליך כולו ולא רק בסופו. מסכימה עם כל מילה שלך וחושבת איך אפשר לעשות זאת בשטח עם משאבי הדרכה מצומצמים והרבה מורים שצמאים ללמידה. כמובן שגם באמצעות למידה מרחוק, וגם באמצעות בחינה של הסביבות.
אולי בגלל שאני חובשת גם את כובע ההערכה כל הזמן, כל כך קשה לי?
אסתי

Unknown אמר/ה...

רותם כהן- טכנולוגיות מידע
אני חושבת שכדאי להמשיך את תהליך הלמידה- ליצור עוד קורסים ועוד שיעורי עזר וכך להמשיך ולקדם את המורים בתחום זה.
זה שהמורים רכשו את בסיס הידע הטכנולוגי הוא נפל ונהדר אך טכנולוגויה היא עולם שלם שאינו נגמר ומתפתח תמיד ולכן תמיד יש מה ללמוד ותמיד יש איפה להשתפר.